ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 13 ارديبهشت 1391     |     کد : 36133

هشدار ايران به امارات

سخنگوي وزارت امور خارجه با اشاره به طرح برخي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي براي بازنگري در روابط با امارات متحده عربي، تاكيد كرد اگرچه اولويت تهران توسعه روابط با ديگر كشورهاست اما برخي ادعاهاي نسنجيده ممكن است باعث شود كه مجلس ايران تصميماتي را اتخاذ كند.

مهمانپرست:‌در صورت اصرار بر مسائل غلط و تحريك عواطف ملت ما، كنترل آن كار سختي خواهد بود
هشدار ايران به امارات
سخنگوي وزارت امور خارجه با اشاره به طرح برخي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي براي بازنگري در روابط با امارات متحده عربي، تاكيد كرد اگرچه اولويت تهران توسعه روابط با ديگر كشورهاست اما برخي ادعاهاي نسنجيده ممكن است باعث شود كه مجلس ايران تصميماتي را اتخاذ كند.
سخنان رامين مهمانپرست اشاره به ادعاهايي داشت كه امارات هر چند وقت يكبار درباره جزاير سه‌گانه ايراني مطرح مي‌كند و اخيرا نيز به بهانه سفر رئيس‌جمهور كشورمان به جزيره ابوموسي، مقامات امارات به اين ادعاها شدت بخشيده‌اند.

سخنگوي وزارت امور خارجه ديروز در جلسه هفتگي خود با نمايندگان رسانه‌هاي داخلي و خارجي با اشاره به اين‌كه برخي نمايندگان مجلس پيشنهاداتي را مبني بر كاهش روابط سياسي، اقتصادي و فرهنگي از جمله در زمينه اعزام گردشگر به امارات مطرح كرده‌اند، تصريح كرد: ما معتقديم روابط با همسايگان مي‌تواند به تامين امنيت، ثبات، توسعه و پيشرفت كشورهاي منطقه منجر شود، بنابراين به همسايگان توصيه مي‌كنيم از برخي اظهارات و ادعاهاي نسنجيده كه به اين روابط خدشه وارد مي‌كند، خودداري كنند.

وي افزود: اين مساله متوجه مقامات كشورهاي منطقه خواهد بود. نبايد مردم ما را به مسيري هدايت كنند تا در نهايت خودشان را از منافعي كه مي‌توانند در رابطه با كشور ما از آن بهره‌مند شوند، محروم كنند.

سخنگوي وزارت خارجه جزاير سه‌گانه را جزو حاكميت ملي ايران برشمرد و اظهار كرد: در خصوص تلاش اشتباهي كه از سوي برخي از دوستان ما در كشورهاي عربي منطقه با تحريك برخي از كشورهاي قدرتمند فرامنطقه‌اي براي تغيير نام خليج‌فارس و به كار بردن نام جعلي براي اين منطقه صورت مي‌گيرد، همواره يادآوري كرده‌ايم در توطئه‌اي كه قدرت‌هاي بزرگ براي از دست دادن منافعشان در منطقه طراحي مي‌كنند بازي نكنند و در برابر حقايق تاريخي تسليم شوند.

مهمانپرست افزود: بارها گفته‌ايم بحث جزاير سه‌گانه بحثي مربوط به حاكميت ملي كشور ماست و سفر اخير رئيس‌‌جمهور به جزيره ابوموسي در چارچوب اعمال حاكميت ملي و در قالب سفر استاني صورت گرفته است و به هيچ‌ وجه اظهارات متفرقه و نسنجيده افراد ديگر از ساير كشورها در مورد جزاير سه‌گانه را نخواهيم پذيرفت. سخنگوي دستگاه ديپلماسي تصريح كرد: اين جزو مسائل داخلي كشور ما محسوب مي‌شود و در آينده نيز به جزاير سه‌گانه سفر خواهيم كرد.

مهمانپرست ادامه داد: اصرار بيش از حد بر مسائل غلط و اشتباه موجب تحريك عواطف ملت ما مي‌شود و اگر در اين زمينه عبارات نسنجيده يا گستاخي از طرف برخي افراد مشاهده شود، كنترل عواطف ملت ما كار سختي خواهد بود.

كشورهاي منطقه به تامين امنيت بومي روي آورند

مهمانپرست درباره انتشار گزارش پنتاگون مبني بر استقرار چند فروند جنگنده 22‌F در امارات براي مواجهه احتمالي با ايران اظهار كرد: كشورهاي منطقه براي تامين امنيت خود بايد به همكاري‌هاي جمعي به صورت بومي رو بياورند و توسل به كشورهاي خارجي يا تجهيزات آنها نه تنها تامين كننده امنيت نخواهد بود، بلكه امنيت منطقه ما را به خطر مي‌اندازد.

وي همچنين درباره ادعاي مقامات عربستان مبني بر دست داشتن ايران در طراحي ترور سفير اين كشور در مصر اظهار كرد: اين مساله صحت ندارد. چنين ادعاهايي كه اساس و پايه‌اي ندارد و در جهت طراحي كشورهايي است كه منافع جهان اسلام را درنظر نمي‌گيرند، تنها مي‌تواند رژيم صهيونيستي و حاميان آن را خوشحال كند و به اختلاف بين جهان اسلام دامن زند.

تاكيد بر اهميت مذاكرات ايران و آژانس

در ادامه اين جلسه خبري سخنگوي وزارت خارجه به اهميت مذاكرات ايران و آژانس قبل از نشست ايران و 1+5 در بغداد اشاره كرد و گفت: نشست نمايندگان ما و نمايندگان آژانس در وين 25 تا 26 ارديبهشت‌ماه در چارچوب همكاري‌هاي دوجانبه، مي‌تواند همكاري‌هاي ما را به سمت همكاري بهتر و كامل‌تر هدايت كند و حتما در فضاي مذاكرات ما با 1+5 تأثير خواهد داشت.

وضعيت اسفبار حقوق بشر در انگليس

گزارش سالانه وزارت خارجه انگليس درباره وضعيت حقوق بشر در ايران و ساير كشورها موضوع ديگري بود كه واكنش سخنگوي دستگاه ديپلماسي ايران را به دنبال داشت. مهمانپرست وضعيت حقوق بشر در انگليس را اسفناك خواند و به مقامات انگليسي توصيه كرد كه به جاي دخالت در امور داخلي ساير كشورها به وضعيت حقوق بشر در كشورشان بپردازند.

وي در عين حال تاكيد كرد كه ملت ايران اصلا از اين‌كه روابط تهران و لندن كاهش يافته، ناراحت نيست.


نوشته شده در   چهارشنبه 13 ارديبهشت 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode