ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 12 ارديبهشت 1391     |     کد : 36074

دولت نظاميان مصر در آستانه سقوط

دولت دست نشانده نظاميان مصر در پي اعتراضات گسترده مسلمانان اين كشور، در آستانه سقوط قرار گرفت.

عبور مسلمانان انقلابي از يك مانع ديگر
دولت نظاميان مصر در آستانه سقوط

دولت دست نشانده نظاميان مصر در پي اعتراضات گسترده مسلمانان اين كشور، در آستانه سقوط قرار گرفت.
به گزارش خبرگزاري ها، در پي جنگ و گريز خياباني ميان مردم و نظاميان كه به مرگ چهار تن و جراحت 119نفر ديگر را در پي داشت، شوراي نظامي مصر يكبار ديگر در مقابل مردم انقلابي عقب نشست و رسما اعلام كرد كه از دولت دست نشانده خود با نخست وزيري «كمال الجنزوري» حمايت نمي كند. با اين حال، تظاهرات عليه نظاميان ادامه دارد و مردم كناره گيري خود شوراي نظامي را مي خواهند. انقلابيون مصري كه تاكنون از جانب حاكمان نظامي موانع و كارشكني هاي زيادي را ديده اند، معتقدند كه احتمالا «محمدحسين طنطاوي» رئيس شوراي نظامي مصر براي آرام كردن مردم، وعده ايجاد تغييرات در كابينه را داده است. انقلابيون بركناري فوري جنزوري و كل كابينه وي را خواستار هستند. طنطاوي گفت قصد دارد به زودي ساختار كابينه را تغيير دهد.
علاوه بر مردم، پارلمان مصر نيز در اعتراض به روي كار آمدن كابينه جنزوري، فعاليت خود را به مدت دو هفته به حالت تعليق در آورده است.
ژنرال هاي مصري كه بزرگترين سد مقابل مطالبات و آرمان هاي انقلابيون هستند، هنوز هم با رژيم صهيونيستي، آمريكا و عربستان روابط پنهاني دارند. اخيرا در پي بسته شدن سفارت رژيم آل سعود در قاهره، طنطاوي طي تماس تلفني با شاه عربستان، از وي دلجويي كرده و بازگشايي سفارت را خواستار شده بود؛ امري كه خشم عمومي را در مصر در پي داشت.
قطع رابطه با رژيم صهيونيستي و قطع صدور گاز به فلسطين اشغالي، قطع رابطه با عربستان، در معرض پرسش قرار گرفتن پيمان كمپ ديويد، باز شدن مرز ميان مصر و نوار غزه، سردي روابط با غرب و آمريكا، از جمله دستاوردهايي است كه تاكنون مردم مصر به دست آورده اند و شوراي نظامي را مجبور كردند كه شرايط جديد را بپذيرد. در معرض سقوط قرار گرفتن دولت جنزوري نيز پيروزي ديگر مردم در مقابل شوراي نظامي است و در صورتي كه اين دولت سقوط كند، وضعيت براي وابستگان به آمريكا و رژيم هاي صهيونيستي و آل سعود و بقاياي مبارك سخت تر خواهد شد.
مردم مصر كه اكنون به صورت شبانه روزي در خيابان هاي قاهره حضور دارند، نشان داده اند كه هيچ نيرويي نمي تواند در مقابل اراده آنها بايستد و همه دسيسه هاي پشت پرده دشمنان اين كشور، كه نظاميان نيز در آنها مشاركت دارند، محكوم به شكست هستند.
طنطاوي و ديگر ژنرال هاي حاضر در شوراي نظامي در معاملات تسليحاتي ميلياردي رژيم مبارك با آمريكا مشاركت داشته اند و انقلابيون منتظر روزي هستند كه آنها را نيز مثل مبارك در قفس اتهام قرار دهند و محاكمه كنند.
كابينه كمال الجنزوري كه در دسامبر گذشته و به دستور مستقيم شوراي عالي نظامي مصر تشكيل شد، از ابتدا مورد اعتراض بسياري از گروه ها و تشكل هاي حزبي و انقلابي و سياسي مصر بود، چرا كه آنها تاكيد داشتند كه الجنزوري از بقاياي رژيم سابق بوده و بالطبع روي كار آمدن كابينه اي به رياست وي به معناي اجراي سياست هاي رژيم سابق است.
خبر ديگر اين كه دهها نفر از دانشجويان دانشگاه حلوان به صف تجمع كنندگان در برابر وزارت دفاع پيوستند، تجمع كنندگان شعارهايي در سرنگوني حكومت نظاميان، واگذاري قدرت به غيرنظاميان و تكميل اهداف انقلاب سر دادند.
همزمان با درگيري و تحصن در خيابان هاي قاهره، تنش بين روابط مصر و عربستان نيز همچنان ادامه دارد. در همين رابطه روزنامه اماراتي «الخليج» نوشت: به منظور حل بحران موجود ميان عربستان و مصر «نبيل العربي» دبيركل اتحاديه عرب به رايزني با مسئولان دو كشور پرداخته است.«عبدالباري عطوان» نويسنده و تحليلگر سرشناس جهان عرب با اشاره به بحران اخير در مناسبات قاهره و رياض كه به بستن سفارت عربستان در قاهره انجاميد، تاكيد كرد كه مسئولان سعودي هنوز درك نكرده اند كه مصر تغيير كرده است و مصر كنوني ديگر همان مصر دوران رژيم ديكتاتوري مبارك نيست.
وي در سرمقاله خود در روزنامه القدس العربي نوشت: عربستان عراق را از دست داد و معلوم نيست در سوريه نيز كاري از پيش ببرد.


نوشته شده در   سه شنبه 12 ارديبهشت 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode