انسان هاي زيبا در دنيا بسيارند اما بهتر است در کنار رسيدگي به شکل و قيافه ي ظاهرمان ،با حفظ درون و خودداري از گناهان ،باطن خود را نيز آراسته کنيم و در جمع پاک سيرتان روزگار قرار گيريم .روشن است تا اوضاع به هم خورده ي درونمان را اصلاح نکنيم و آنقدر که به اوضاع ظاهريمان مي رسيم ،باطن خود را در مقابل ،آيينه بايدها و نبايدهاي الهي برانداز نکنيم ،امکان دستيابي به موفقيت در امور دنيوي و اخروي براي ما فراهم نمي شود
ضرورت طرح مدگرايي :
اين بحث به لحاظ گستره تأثيرش در جامعه حائز اهميت فراواني است زيرا مي تواند با ايجاد چرخه معيوب در اجتماع، پيشرفت و پويايي جامعه را مختل کند . زيرا، اولا :ً صنا يع توليدي به جاي اينکه به امور زيربنايي و سود آور بپردازند توان خود را صرف توليد اجنا س
بي اهمييت و مصرفي مي سازند. ثانياً : مردم به جاي آنکه به کارهاي مفيد و ضروري مشغول شوند سرمايه و توان خود را در راه خريد اجناس لوکس مصرف مي نمايند.
مد چيست؟
مد در لغت به معناي سليقه ،اسلوب،روش و شيوه به کار برده شده است و در اصطلاح عبارت است از : روش و شيوه اي موقتي که بر اسا س ذوق و سليقه افراد يک جامعه ،سبک زندگي را تنظيم مي کند . مد به تغيير سليقه ناگهاني و مکرر همه يا بعضي افراد جامعه اطلاق
مي شود و منجر به انجام رفتاري خا ص يا مصرف کالايي به خصوص يا در پيش گرفتن سبک خاص در زندگي مي شود.
از لحاظ قدمت مد، همين بس که هميشه بوده و منجر به دوره معاصر نمي باشد .
علل مدگرايي در جوانان و نوجوانان:
مسئول کميته پژوهشهاي اجتماعي معاونت اجتماعي علت گرايش به مد و فرهنگ غير خودي را در بعضي مواقع ناشي از تعارضات ،سرخوردگي ها و نارضايتي هاي اجتماعي و به خاطر گريز از تکرار و ارضاي حس نوجويي و تنوع طلبي مي داند.غرض ِ برخي از جوانان و نوجوانان در پيروي از مد نيز اين است که از انظار پنهان بمانند و انگشت نما نباشند . برخي ديگر از جوانا ن به خصوص نو جوانان ،ميل به همرنگي با ديگران و خصوصاً همسالان خود دارند،برخي ديگر ميل به متمايز بودن دارند که از اين طريق حس خودنمايي آنها ارضا شود . بنابراين مد يک نياز اجتماعي و قا بل تو جيهي است که ميان ميل به همرنگي با ديگران و تأ ييد آنها و ايمني از يک سو و ميل به ممتاز و برجسته بودن از سوي د يگر تعادل مناسبي ايجاد مي کند.
به طور کلي علل گرايش به مد را در سه جنبه مي توان بررسي کرد:
1ـ جنبه فرهنگي: فرهنگ و ارزشهاي حاکم بر جامعه مي تواند بر ذ هنيا ت و خواسته هاي مردم مؤثر باشد .
2ـ جنبه اقتصادي: هر چه ميزان نقد ينگي بين مردم افزايش يابد تقاضاي مردم براي کالاهاي لوکس ومصرفي افزايش مي يابد.
3ـ جنبه رواني: کمبود محبت،تزلزل شخصيت و هويت يابي و تبليغات رسانه اي.
برخي اوقا ت افراط در تبليغات رسانه اي باعث ايجاد نوعي نياز کاذب خصوصاً در نوجوانان و جوانان مي شود . نوجوانان همزمان با پديده ي بلوغ براي پيدا کردن هويت خود و همچنين ارضاي حس استقلال طلبي سعي مي کنند از خانواده کمي کناره بگيرند و به همسالان و اطرافيان خود بيشتر توجه کنند و سعي مي کنند از آنها الگو گيري نمايند و به گونه اي هويت خود را در انواع مد هاي رايج مي پندارند.
بنابراين هرگاه پديده مد و مدگرايي در هر دوره اي از تاريخ ،آگاهانه و با گزينش و با توجه به فرهنگ فکري و اعتقادي جامعه صورت گرفته نه تنها موجب پيدايش نارسايي هاي فرهنگي و اجتماعي نشده ،بلکه به عنوان يک د ستاورد اجتماعي به رشد و تعالي فرهنگ و تمدن جوامع کمک هاي زيادي نموده است.همچنين مدگرايي مثبت به معناي اقتباس از پيشرفت هاي اجتماعي ديگران و به کار بردن د ستاوردهاي مثبت تمدني ديگران ؛ضمن برطرف ساختن زشتي ها و کاستي هاي حيا ت اجتماعي از دچار شدن زندگي انسانها به يکنواختي پيشگيري کرده و روز به روز به استحکام بيشتر پايه هاي زندگي دسته جمعي آنها کمک نموده و از پديد آمدن رفتار و شيوه هاي نا خوشايندي که موجب دوري و يا نفرت افراد از يکد يگر مي گردد جلو گيري به عمل مي آورد ولي روشن است که تقليدهاي کور کورانه در موارد بسياري براي فرد و جامعه گرفتاري ها و مشکلات زياد فرهنگي و اقتصادي ايجاد مي کند به گونه اي که در نتيجه ي بي توجهي به اين مسأله گاهي اساس نظام اعتقادي و کيا ن نظام اجتماعي جامعه دچار خطر و انحراف مي شود و به موازات آن ،زمينه ي تسلط فرهنگي و به دنبال آن تسلط سياسي استعمارگران فراهم مي شود.
نکته :
انسان هاي زيبا در دنيا بسيارند اما بهتر است در کنار رسيدگي به شکل و قيافه ي ظاهرمان ،با حفظ درون و خودداري از گناهان ،باطن خود را نيز آراسته کنيم و در جمع پاک سيرتان روزگار قرار گيريم .روشن است تا اوضاع به هم خورده ي درونمان را اصلاح نکنيم و آنقدر که به اوضاع ظاهريمان مي رسيم ،باطن خود را در مقابل ،آيينه بايدها و نبايدهاي الهي برانداز نکنيم ،امکان دستيابي به موفقيت در امور دنيوي و اخروي براي ما فراهم نمي شود...
منابع
1ـ سايت www.tebyan.com
2ـ سايت www.khabargozarimehr.org
3ـ نشريه فرهنگي ،اجتماعي دانشجويي پرسمان ـ شماره ي23 سال سوم .
نوشته شده توسط ف.حسینایی