ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 22 اسفند 1390     |     کد : 34096

نوسانات ارز، گردشگري داخلي را رونق داد

گراني‌تورهاي خارجي باعث شده برخي مسافران از سفر نوروزي به خارج از كشور منصرف شوند ...

گراني‌تورهاي خارجي باعث شده برخي مسافران از سفر نوروزي به خارج از كشور منصرف شوند
نوسانات ارز، گردشگري داخلي را رونق داد
نوسانات قيمت دلار اگر چه براي تورهاي خارجي، بلاي آسماني شده است كه شمار مسافران‌شان را بشدت كاهش داده، اما براي تورهاي داخلي، هماي سعادت است كه نشسته روي شانه‌شان تا در آستانه سال نو، پر مشتري شوند.
گرچه به گفته منوچهر جهانيان، معاون گردشگري كشور امسال رقم ۶ ميليون و ۲۶۸ هزار و ۹۷۲ نفر گردشگران خروجي، خبر از رشد 2 برابري گردشگران خروجي نسبت به سال گذشته مي‌دهد، ولي ظاهرا قرار نيست اين وضع در نوروز 91 ادامه پيدا كند. گردانندگان تورهاي خارجي مي‌گويند بازار كارشان در آستانه بهار، خزان زده شده است و نوسانات نرخ ارز باعث شده شمار زيادي از مردم، از سفر به خارج از كشور صرف‌نظر كرده و جاي خالي سفر را در برنامه‌هاي نوروزي‌شان با سفرهاي داخلي پر كنند.

به گواه آژانس‌دارها، بالا رفتن قيمت دلار در ماه‌هاي اخير سبب شده است مقاصد گردشگري نيز گران شود و صاحبان تورهاي خارجي ناچار شده‌اند قيمت‌هاي‌شان را به تناسب اين افزايش قيمت، بيشتر كنند و اين جهش ناگهاني قيمت، مردمي را كه قصد سفر داشته‌اند از سمت تورهاي خارجي به تورهاي داخلي كوچ داده است و پيش‌بيني سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري را درباره افزايش 25 تا 30 درصدي گردشگران داخلي به واقعيت نزديك كرده است.

به اين ترتيب مي‌شود نتيجه گرفت كه نوسانات نرخ ارز هم گردشگري داخلي و هم گردشگري خارجي را متاثر كرده است و به همان اندازه كه قرار است شهرهاي مختلف ايران امسال از هر سال شلوغ‌تر شود، تركيه و امارات و ارمنستان احتمالا از ايراني‌ها خلوت مي‌شوند.

رونق بازار داخل

جام‌جم براي مقايسه قيمت‌هاي تورهاي داخلي وخارجي با چند آژانس مسافرتي تماس گرفت و در جدولي كه به اين گزارش اضافه كرده ايم متوسط قيمت تورهاي خارجي را مي‌بينيد و حالا آن‌ها را مقايسه كنيد با قيمت تورهاي داخلي. يكي از گران‌ترين تورهاي داخلي در ايران، تورهاي منطقه آزاد كيش است كه براساس تحقيق ما متوسط قيمت آن 720 ـ 400 هزار تومان براي 3 شب اقامت است اما همين قيمت هم در مقايسه با قيمت اقامتي 5 روزه در مالزي يا تركيه در هتلي متوسط، بسيار پايين است.

يونا فراهاني‌پور يكي از شهرونداني كه در سال‌هاي گذشته به دبي و تركيه سفر كرده است با تاييد اين مساله كه امسال قيمت تورهاي خارجي بشدت افزايش داشته است، مي‌گويد: ما به دليل بالا رفتن قيمت تورهاي خارجي امسال تصميم گرفتيم با توري داخلي به اصفهان سفر كنيم، اما از آنجا كه پيشتر تجربه استفاده از تور داخلي نامناسب را داشته‌ايم نگران تكرار اين تجربه هستيم.

سعيده عامليان يكي ديگر از شهروندان تهراني نيز درباره اين كه چرا امسال بر خلاف سال‌هاي گذشته به توري داخلي پيوسته است، مي‌گويد: شايد به ظاهر قيمت يك تور داخلي نيز گران به نظر برسد اما با برآوردهاي من، هزينه‌هايي كه در مسافرت‌هاي خارج از تور، صرف مي‌كنيم از قيمتي كه براي تور مي‌پردازيم هم بيشتر است.

او به نكته ديگري نيز اشاره مي‌كند: با تورامنيت بيشتري در جاده داريم و از توضيحات راهنما درباره مكان‌هاي تاريخي استفاده مي‌كنيد. در حالي كه اين امكانات در سفرهاي انفرادي وجود ندارد.

اما نادر قشقايي مسافري است كه عقيده‌اي متفاوت با عقيده عامليان دارد. به گفته او اگر مردم گرايش به تورهاي داخلي پيدا كرده‌اند به دليل هزينه ارزان‌شان نيست و حتي شايد هزينه برخي تورهاي داخلي نسبت به خدماتي كه ارائه مي‌دهند بالا باشد، اما به هر حال متوسط هزينه آنها به‌‌رغم ناعادلانه بودن از تورهاي خارجي پايين‌تر است و بنابر اين فقط گراني تورهاي خارجي، مردم را وادار به استفاده از تورهاي داخلي كرده است!

انصراف ثبت‌نامي‌هاي تورهاي خارجي

عدم استقبال از تورهاي خارجي امسال در حدي بوده است كه به‌گواه برخي آژانس دار‌ها شماري از مسافراني كه براي تورهاي خارجي ثبت‌نام كرده بودند، از آنها انصراف داده‌اند. علي ياري، مديرآژانس مهر‌گشت علاوه بر نوسانات قيمت ارز، اختصاص ندادن ارز مسافرتي كافي به مسافران را نيز دليل ديگر اين انصراف‌ها مي‌داند.

او درباره استقبال متفاوت مردم از تورهاي گردشگري امسال توضيح مي‌دهد: پيش از نوروز 91 ثبت‌نام‌ها براي تورهاي داخلي شهرهايي همچون تورهاي شيراز، اصفهان، شيراز، مشهد و حتي برخي تورهاي شمال كشور افزايشي چشمگير داشته است.

با همه اين اوصاف مي‌شود نتيجه گرفت كه افزايش ثبت‌نام‌كنندگان تورهاي داخلي اتفاقي خوشايند است، اما آيا ارائه‌دهندگان خدمات سفر ارزش اين موقعيت خاص را مي‌دانند و از آن بهره مي‌برند؟

ياري مي‌گويد: متاسفانه هنوز هم وقتي با هتلدارها يا صاحبان اقامتگاه‌ها بويژه در شمال كشور وارد مذاكره براي اسكان مسافران تور‌ها مي‌شويم، مي‌بينيم برخي از آنها قيمت‌ها را افزايش داده‌اند!

اين افزايش قيمت هتل‌ها و اقامتگاه‌ها در حالي رخ مي‌دهد كه معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري امسال در تازه‌ترين نشست خبري‌اش اعلام كرد افزايش نرخ هتل‌ها و مراكز اقامتي اكيدا ممنوع است و با متخلفان برخورد مي‌شود.

اين آژانس‌دار ابراز اميدواري مي‌كند: اگر نظارت كافي بر نرخ قيمت مراكز اقامتي صورت گيرد تا كسي تخلف نكند، شايد استقبال از گردشگري داخلي امسال، حتي از حد انتظار هم بيشتر شود و تورها نيز با جرات بيشتري مسافران را جذب كنند و طبيعي است كه به اين ترتيب سود كلي صاحبان مراكز اقامتي هم افزايش بيشتري خواهد داشت.

از سوي ديگر اين نكته را بايد درباره نوسانات قيمت ارز به ياد داشت كه اگر شمار گردشگران خروجي از كشورمان به‌واسطه اين تغييرات كاهش داشته است، مسلما شمار گردشگران خارجي ورودي به ايران نيز كاهش پيدا مي‌كند و به اين ترتيب تنها راهكاري كه مي‌تواند فعالان صنعت گردشگري را از متضرر شدن به‌واسطه كاهش گردشگران خارجي ورودي به كشور نجات بدهد؛ سودي كلان نصيب‌شان كند و اين تهديد را به فرصت تبديل كند، تشويق بيشتر مردم به سفرهاي داخلي با ارائه تخفيف‌هاي ويژه نوروزي به آنهاست. با اين حال بايد ديد آيا اين فعالان صداي در زدن شانس را مي‌شنوند؟


نوشته شده در   دوشنبه 22 اسفند 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode