ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 8 اسفند 1390     |     کد : 33428

مشاركت گسترده در همه‌پرسي قانون اساسي سوريه

همه‌پرسي پيش‌نويس قانون اساسي جديد سوريه روز گذشته در بيش از 14هزار مركز راي‌گيري اين كشور برگزار شد...

همه‌پرسي پيش‌نويس قانون اساسي جديد سوريه روز گذشته در بيش از 14هزار مركز راي‌گيري اين كشور برگزار شد و 5/14 ميليون سوري واجد شرايط راي‌ دادن فرصت داشتند با شركت در آن موافقت يا مخالفت خود را با قانون جديد اعلام كنند. يكي از اين راي‌دهندگان بشار اسد رئيس‌جمهور سوريه بود.
به گزارش ايرنا، حسن جلالي معاون وزير كشور سوريه گفت همه‌پرسي قانون اساسي جديد در 14 هزار و 185 صندوق اخذ راي از ساعت 7 صبح به وقت محلي در سراسر سوريه آغاز شد.به گفته مسوولان سوري، براي اين همه‌پرسي حداكثر 15 ساعت مهلت راي‌گيري تعيين شده بود.

اگرچه تاكنون گزارشي رسمي از ميزان مشاركت مردم در اين همه‌پرسي منتشر نشده است، اما تلويزيون دولتي سوريه روز گذشته صف‌هاي طويلي از مردم را نشان مي‌داد كه در شهرهاي مختلف براي شركت در راي‌گيري تشكيل شده بود.اين همه‌پرسي با ابتكار دولت و با هدف پايان دادن مسالمت‌آميز بحران خونين در سوريه برگزار شد كه طي 11 ماه اخير بنا به برخي گزارش‌ها، موجب مرگ بيش از 5000 نفر از مردم، نيروهاي دولتي و مخالفان مسلح دولت بشار اسد شده است. خبرگزاري فرانسه ديروز گزارشي از همه‌پرسي منتشر كرد كه در آن شهروندان سوري گفته بودند در اين همه‌پرسي شركت كرده‌‌اند تا كشورشان از بحران خارج شده و دموكراسي در آن مستقر شود.بسام كميلا در اين زمينه اظهار كرد: با وجود باندهاي مسلح خشن من راي مي‌دهم تا تروريسم در سوريه شكست بخورد و اراده مردم غالب گردد.

در صورت پيروزي اين همه‌پرسي، نظام حكومتي سوريه، به يك نظام چندحزبي مبتني بر تكثر آرا و دين اسلام تبديل شده و رئيس‌جمهور حداكثر مي‌تواند دو دوره 7 ساله اين سمت را در اختيار داشته باشد.

تهيه و تدوين اين قانون يكي از اقدامات اصلاحي اسد در ماه‌هاي اخير و به دنبال برخي اقدامات ديگر وي مانند لغو حالت فوق‌العاده، تهيه و تدوين قانون جديد احزاب، انتخابات، رسانه‌ها و انحلال دادگاه عالي امنيت است. در قانون اساسي جديد سوريه كه با دو برگ «آري» يا «نه» به همه‌پرسي گذاشته شد، نظام سياسي آينده اين كشور جمهوري و حاكميت از آن مردم اعلام شده است. در اين قانون بر تكثر سياسي و تشكيل احزاب مختلف در اين كشور تاكيد شده است و گفته مي‌شود تا 3 ماه ديگر در سوريه انتخابات چند حزبي برگزار خواهد شد.

در مجموع گزارش‌ها حاكي از آن است كه مردم سوريه از پيش‌نويس قانون اساسي جديد استقبال و ابراز اميدواري كرده‌اند اين قانون منجر به بهبود فضاي حيات سياسي و احترام به شهروندان شود. با اين حال رسانه‌هاي غربي و عربي كمابيش رويكرد ترديدافكني را درخصوص همه‌پرسي سوريه در پيش گرفته‌اند و سعي دارند چنين القا كنند كه اين همه‌پرسي، مورد استقبال مردمي نبوده و امري حكومتي و دستوري بوده است. مخالفان دولت سوريه اين انتخابات را تحريم كرده بودند.

همچنين برخي از خبرگزاري‌ها ادعا كردند تنها در روز شنبه (يعني روز پيش از برگزاري همه‌پرسي) 98 نفر مردم سوريه به دست نيروهاي امنيتي كشته شده‌اند. خبرگزاري رويترز روز گذشته از وقوع چند انفجار در شهرهاي حمص، حماه، دير الزور ، درعا و شهرهاي كوچك ديگر خبر داد، اما هنوز از ميزان صحت و سقم اين خبرها اطلاعي در دست نيست.

مشاركت اسد

به گزارش فارس، بشار اسد رئيس‌جمهور سوريه با حضور در ساختمان راديو و تلويزيون اين كشور در همه‌پرسي قانون اساسي شركت كرد. هر چند وي قرار بود پس از راي دادن سخناني را ايراد كند، اما گزارش خبرگزاري‌ها چيزي را دراين باره نشان نمي‌دهد.

روز گذشته وليد المعلم وزير خارجه سوريه در جريان مشاركت در همه‌پرسي پيش‌نويس قانون اساسي جديد اين كشور گفت: اين قانون، كشور ما را وارد مرحله جديدي مي‌كند و كشورهاي غربي بايد به جاي مداخله بر امور سوريه به مسائل خود بپردازند.

اجلاس تركيه

همزمان با اين رويدادها، دولت تركيه ديروز اعلام كرد ميزبان اجلاس جديدي تحت عنوان «ميانجيگري در سوريه» خواهد بود. اين اجلاس اندكي پس از اجلاس دوستان سوريه در تونس برگزار مي‌شود البته اجلاس قبلي دوستان سوريه بدون دستيابي به نتيجه‌اي خاص پايان يافت. احمد داوداوغلو وزير خارجه تركيه در كنفرانسي گفت: تركيه انتظار دارد كه دولت دمشق هر چه سريع‌تر طرح اتحاديه عرب را كه از سوي مجامع بين‌المللي نيز مورد قبول واقع شده بپذيرد و در چارچوب اين طرح گام‌هاي لازم را بردارد.


نوشته شده در   دوشنبه 8 اسفند 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode