ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 7 اسفند 1390     |     کد : 33342

«كمپ تونس»! اين بار عليه سوريه

نشست نمايندگان قدرت هاي استعمارگر غربي و ديكتاتورهاي عرب در تونس عليه سوريه بار ديگر زنده كردن پيمان كمپ ديويد را در اذهان تداعي كرد.

اجلاس مشترك قدرت هاي استكباري و ديكتاتورهاي عرب
«كمپ تونس»! اين بار عليه سوريه

نشست نمايندگان قدرت هاي استعمارگر غربي و ديكتاتورهاي عرب در تونس عليه سوريه بار ديگر زنده كردن پيمان كمپ ديويد را در اذهان تداعي كرد.
نشست موسوم به «دوستان سوريه» كه مي توان آن را به كمپ ديويد جديد تعبير كرد، با حضور نمايندگان قدرت هاي استعمارگر غرب و سران مرتجع عرب در حالي تلاش دارد كه حكومت قانوني بشار اسد را سرنگون كند و اين كشور را از محور مقاومت جدا و به اردوگاه غرب بكشاند كه شركت كنندگان در آن همان هايي هستند كه از قتل عام فلسطينيان در سرزمين هاي اشغالي، لبنان و بحرين حمايت كرده اند.
نشست تونس كه تركيبي ناهمگون داشت تنها با دستاويز قرار دادن دشمني مشترك با محور مقاومت(سوريه) با حضور همان كساني برگزار شد كه از رژيم هاي ديكتاتوري در جهان عرب حمايت مي كنند. اكنون نيز اين پيمان (كمپ تونس) جديد كه اين بار سناريوي آن عليه سوريه رقم خورده است، مقاومت و فلسطيني ها را هدف تير زهرآگين خود قرار داده، چرا كه حمايت سوريه از مقاومت يعني حمايت از فلسطين مسلما به مذاق آمريكا، اسرائيل و ديكتاتورهاي عرب خوشايند نيست.
قاتلان ديروز، امروز مدعي دموكراسي و طرفداري از حقوق ملت سوريه شده اند و خواستار آزادي سوريه از چنگال رژيم بشار اسد هستند، در حالي كه چشم خود را در برابر حوادث سرزمين هاي اشغالي، بحرين، شرق عربستان و... همچنان بسته اند و سكوت اختيار كرده اند يا اينكه با اعمال خود ديكتاتورها را پشتيباني مي كنند.
پيمان كمپ ديويد در تاريخ 17 سپتامبر سال 1978 با حضور «جيمي كارتر» رئيس جمهور آمريكا، «انور سادات» رئيس جمهور مصر و «مناخيم بگين» نخست وزير رژيم صهيونيستي پس از گفت وگوهاي مخفي و آشكار در كاخ سفيد به امضا رسيد و براساس آن حقوق مسلم فلسطينيان ناديده گرفته شد و علاوه بر ايجاد شكاف در جهان عرب موجب برتري اسرائيل در منطقه شد.
همزمان با اجلاس تونس طرفداران بشار اسد در تونس مقابل محل اجلاس تجمع كردند و مخالفت خود را با تصميم هاي شركت كنندگان در اين اجلاس ابراز داشتند. پليس تونس در چند نقطه با تظاهركنندگان درگير شد كه در جريان آن تعدادي از معترضان مجروح شدند. تظاهركنندگان مي پرسند آيا اكنون خيانت كمپ ديويد تكرار خواهد شد؟
نشست ضدسوري موسوم به «دوستان سوريه» با تاكيد بر مسلح كردن مخالفان بشاراسد و به رسميت شناختن ضد انقلاب در تونس به كار خود پايان داد.
به گزارش خبرگزاري ها، اين نشست در حالي به كار خود پايان داد كه تلاش هاي برخي كشورهاي عربي از جمله عربستان و قطر براي دخالت نظامي در سوريه با شكست مواجه و راه حل هاي ديپلماتيك و اعمال تحريم هاي جديد مورد توجه قرار گرفت.
براساس اين گزارش شركت كنندگان در نشست تونس در بيانيه پاياني خود، بر ضرورت توقف خشونت ها در سوريه و به رسميت شناخته شدن شوراي ملي سوريه تاكيد كردند.در بيانيه پاياني همچنين از شوراي امنيت خواسته شد تا اقدامات لازم را براي توقف خشونت ها در سوريه انجام دهد و شركت كنندگان متعهد شدند تا تلاش خود را براي افزايش فشارها و تحريم ها عليه حكومت بشاراسد بيشتر كنند.
به گزارش شبكه خبري «الجزيره» در نشست تونس كه نزديك به 70 كشور مخالف سوريه نمايندگاني به آن اعزام كرده بودند، «رفيق عبدالسلام» وزير امورخارجه تونس با قرائت بيانيه پاياني به رسميت شناخته شدن شوراي ملي سوريه را به عنوان تنها نماينده ملت سوريه خواستار شد و گفت: كشورهاي غربي و عربي در دو نشست آينده دوستان سوريه كه در تركيه و فرانسه برگزار خواهد شد، «شوراي مخالفان» را به عنوان نماينده رسمي ملت سوريه به رسميت خواهند شناخت!
شركت كنندگان در نشست تونس، ارسال سلاح و تجهيزات نظامي به مخالفان بشاراسد را مورد تاكيد قرار دادند و خواستار يكپارچگي آنها در مقابل حكومت سوريه شدند.
در اين نشست «منصف المرزوقي» رئيس جمهور تونس كه كشورش ميزباني نشست دوستان سوريه را برعهده داشت، خواستار تشكيل نيروهاي حافظ صلح عربي براي برقراري امنيت در سوريه شد ولي برخلاف موضع وزير خارجه خود كه دخالت نظامي را مدنظر داشت، بر راه حل هاي ديپلماتيك تاكيد كرد.
بر پايه اين گزارش ادامه تحريم ها بر دولت سوريه به عنوان يك راهكار اصلي از سوي شركت كنندگان در نشست تونس مدنظر قرار گرفت و بر ممنوعيت سفر مسئولان سوريه، بلوكه كردن دارايي هاي دولت، توقف خريد نفت و كاهش روابط ديپلماتيك تاكيد شد.
نشست تونس در حالي پايان يافت كه هيلاري كلينتون وزيرخارجه آمريكا، سعود الفيصل وزيرخارجه عربستان وحمدبن جاسم وزيرخارجه قطر طي سخناني بر دخالت نظامي براي سرنگوني رژيم قانوني سوريه تاكيد و اعلام كردند از تشكيل نيروي عربي براي تحميل صلح و باز كردن گذرگاه هايي در سوريه تحت عنوان گذرگاه هاي بشردوستانه حمايت خواهند كرد.
اين در حالي است كه «باراك اوباما» رئيس جمهور آمريكا با تكرار سخنان خود در مورد سوريه و گرفتن ژست حقوق بشري اذعان كرد كه فشارها و تحريم هاي كاخ سفيد و دوستانش عليه بشاراسد كارايي چنداني نداشته است و ايالات متحده و دوستان عربش در فكر اتخاذ اقدامات جديدتري هستند.
رئيس جمهور آمريكا در ادامه دخالت ها در امور سوريه با صراحت اعلام كرد كه كشورش از هرگونه ابزار موجود براي توقف آنچه خشونت ها در سوريه خواند استفاده مي كند.





نوشته شده در   يکشنبه 7 اسفند 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode