ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 6 اسفند 1390     |     کد : 33288

رسانه هاي غربي : ايراني ها روز انتخابات جواب آمريكا را مي دهند

در حالي كه تنها دو روز از آغاز تبليغات انتخاباتي در تهران مي گذرد، خبرگزاري هاي غربي با ارسال گزارش هاي متعدد از مبداء تهران و در مواردي ديگر شهرهاي ايران...

در حالي كه تنها دو روز از آغاز تبليغات انتخاباتي در تهران مي گذرد، خبرگزاري هاي غربي با ارسال گزارش هاي متعدد از مبداء تهران و در مواردي ديگر شهرهاي ايران، «روحيه ضدغربي» و «انگيزه براي پاسخ به تهديدهاي آمريكا» را از مهمترين عوامل رويكرد مردم به مشاركت گسترده در انتخابات برشمردند.
تبليغات بيش از 3000 كانديداي انتخابات مجلس در ايران از روز پنج شنبه گذشته آغاز شده و گزارش هاي خبرنگاران كيهان از سراسر كشور نشان مي دهد شور و حال انتخاباتي به سرعت هم در ميان مردم و هم در بين گروه هاي سياسي در حال گسترش است.
خبرنگاران رسانه هاي خارجي هم كه معمولا در آستانه انتخابات به طور گسترده عازم ايران مي شوند تا خلأ اطلاعاتي كشورهاي غربي درباره اوضاع داخلي ايران را پر كنند، اين بار هم در سراسر ايران پراكنده شده اند و مشغول گزارش وضعيت به كارفرمايان خود هستند. اگرچه تجمع و تمركز اصلي خبرنگاران خارجي بر حوزه انتخابيه تهران است- چرا كه آن را سياسي ترين و تعيين كننده ترين حوزه انتخاباتي كشور مي دانند- اما رصد انجام شده نشان مي دهد اين خبرگزاري ها برخي خبرنگاران خود را به شهرها و شهرستان هاي دوردست اعزام كرده اند تا بتوانند گزارش هاي ميداني جامع تر و مقايسه اي تر از فضاي انتخاباتي در سراسر ايران ارائه كنند.
اگرچه ماموريت اين بنگاه هاي خبري در ايران بوضوح چيزي جز سياه نمايي و منفي بافي نيست ولي فضاي اميدوار و پرشور حاكم بر روحيه مردم ايران شرايطي بوجود آورده است كه اين خبرنگاران نيز قادر به انكار ويژگي هاي ضدغربي روحيه انتخاباتي در ايران نيستند.
خبرگزاري رويترز يكي از اولين رسانه هايي است كه صبح روز پنج شنبه گزارشي از مبدا تهران درباره انتخاباتي شدن فضاي ايران و آغاز تبليغات كانديداها روي خروجي خود قرار داد.
اين خبرگزاري در آغاز گزارش خود اذعان كرد كه حضور مردم در انتخابات مجلس به معناي محبوبيت نظام جمهوري اسلامي نزد آنهاست و نبايد آن را صرفا راي به جناح يا حزبي خاص تصور كرد.
رويترز در ادامه تاكيد كرد مردم ايران مي بينند كه نظام جمهوري اسلامي چگونه «قاطعانه» در مقابل فشار كشورهاي غربي ايستاده است و همين امر در حضور انتخاباتي آنها تاثيري تعيين كننده دارد.
اين خبرگزاري در بخش ديگري از گزارش خود به اين نكته اذعان كرده است كه تمامي جناح هاي سياسي حاضر در صحنه انتخابات ايران كاملا وفادار به رهبري هستند و اين امر نكته اي اجماعي در فضاي سياست داخلي ايران است. رويترز در اين باره نوشت: «محبوبيت آيت الله خامنه اي به حدي است كه هر دو جناح تلاش مي كنند براي جلب نظر مردم خود را به ايشان نزديك كنند.»
رويترز در عين حال سعي كرد اينگونه القا كند كه هم اكنون مسائل اقتصادي مهم ترين دستور كار رقابت انتخاباتي در ايران است اما لابلاي گزارش خود ناچار به اين مسئله اذعان نمود كه تحريم هاي غرب عليه ايران روحيات ضد غربي مردم ايران را تشديد كرده است.
حضور در انتخابات
پاسخ به تهديدها
فرانسه در گزارشي از تهران كه روز 4 اسفند منتشر شده حضور مردم ايران در انتخابات مجلس آينده را «پاسخي به تهديدهاي اخير غرب و آمريكا عليه ايران» ارزيابي كرده است.
اين خبرگزاري در تحليل خود كه به قلم سياوش قاضي نوشته شده مي گويد مردم ايران در انتخابات شركت مي كنند تا به تهديدها و فشارهاي اخير آمريكا پاسخ بدهند.
اشاره اين خبرگزاري به تهمت زني هاي پي در پي آمريكا عليه ايران، تشديد تحريم ها، ترور دانشمندان ايراني و همچنين تهديد به حمله نظامي است كه در ماه هاي اخير لفاظي غربي ها درباره آن تشديد شده است.
اين خبرگزاري در ادامه گزارش خود به عدم حضور اصلاح طلبان در انتخابات اشاره كرده اما آن را در كاهش حضور مردم موثر ندانسته است.
خبرگزاري فرانسه همچنين اذعان كرده است كه فضاي انتخاباتي در ايران يك دست نيست و ائتلاف ها و گروه هاي متعددي در صحنه حضور دارند.
اين خبرگزاري در بخش ديگري از گزارش خود به اين مسئله اذعان كرده است كه برخلاف آنچه آمريكا و ديگر كشورهاي غربي توقع داشته اند بحث درباره هزينه هاي برنامه هسته اي به هيچ وجه به بحث قالب در مبارزات انتخاباتي تبديل نشده و حتي در تبليغات هم اشاره اي به آن نمي شود.
روايت تلويزيون رويترز
از شوق جوانان ايراني
شبكه تلويزيوني رويترز هم در گزارشي مفصل به حال و هواي انتخابات در ايران پرداخت.
يك جوان دانشجوي ايراني در بخشي از اين گزارش كه روز 4 اسفند پخش شد مي گويد:
«صد درصد، تك رأي هاي ما هستند كه قادرند يك دست قدرتمند را بسازند. وي افزود، به نظر من، بزنگاه به همين موقع مي گويند كه ما بايد در صحنه باشيم. اين جوان تاكيد كرد: من صد درصد (در انتخابات مجلس) راي مي دهم».
شبكه رويترز در ادامه اين گزارش، با دكتر محمد مرندي، تحليلگر سياسي و استاد دانشگاه تهران مصاحبه اي به زبان انگليسي ترتيب داد.
مرندي گفت: اگر ميزان مشاركت مردم(در انتخابات مجلس) در سراسر كشور بيشتر از پنجاه و پنج درصد باشد، مشاركت بالا محسوب مي شود. همچنين اگر ميزان مشاركت شهروندان تهراني حدود چهل درصد باشد، باز هم مشاركت خوب محسوب مي شود.
وي افزود: معمولا ميزان مشاركت در تهران، پايين تر از ميانگين كشور است زيرا مكانيسم راي دادن در تهران بسيار پيچيده است و در برخي از موارد مردم بايد ساعت ها در صف براي راي دادن معطل بمانند.
مرندي تاكيد كرد: در عين حال من تصور مي كنم ميزان مشاركت مردم بالا باشد. وي افزود، علاقه به شركت در انتخابات وجود دارد، اما هرگز ميزان تمايل و علاقه به شركت در انتخابات مجلس، در سطح انتخابات رياست جمهوري نيست. همچنين خبرگزاري چيني شين هوا هم در گزارشي از تهران فضاي تبليغات انتخاباتي در ايران را پررونق خواند.
اين خبرگزاري فضاي غالب بر رقابت انتخاباتي در ايران را مبارزه با فشارهاي غرب خواند و تاكيد كرد كه رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب در اين باره بسيار مورد توجه مردم ايران قرار دارد.


نوشته شده در   شنبه 6 اسفند 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode