ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 5 اسفند 1390     |     کد : 33261

بلوغ فكری زوجین نخستین گام برای دوام زندگی زناشویی است

بلوغ فكری زوجین از مراحل زندگی و تكامل روحی هر فردی بوده كه نخستین گام برای دوام زندگی زناشویی به شمار می رود.

بلوغ فكری زوجین از مراحل زندگی و تكامل روحی هر فردی بوده كه نخستین گام برای دوام زندگی زناشویی به شمار می رود.


رسیدن به بلوغ فكری در بین زوجین از عواملی است كه فرد توانایی زندگی كردن با جنس مخالف را بدست می آورد و اگر كسی قبل از رسیدن به این بلوغ، مبادرت به ازدواج كند به مثابه چیدن میوه ای نارس خواهد بود.

ازدواج افراد در شرایط قرار گرفتن در حال و هوای كودكی و نابالغی فكری، احتمال بروز رفتارهای احساسی بدور از تفكر عقلانی و اختلافات خانوادگی را در بین زوجین افزایش می دهد.

بلوغ فكری زوجین، زمینه درك متقابل، تجزیه و تحلیل مسایل و خودآگاهی از نقاط قوت و ضعف را در آنها افزایش داده و موجب بروز رفتارهای شایسته و عقلانی در مواجهه با مسایل و مشكلات خانوادگی می شود.

طبق نظر روانشناسان، رسیدن به بلوغ فكری، سن خاصی نداشته بلكه سنی است كه انسان بتواند تفاوت های خود و دیگران را درك كند.

براساس نظر آنان، انسان در بلوغ فكری باید بداند كه هر زوج در هر زندگی مشترك با مشكلاتی مواجه بوده و این مساله استثنایی برای هیچكس و هیچ زندگی مشترك ندارد.

مشاور خانواده و مسوول مركز مشاوره پیشگیری از طلاق مراغه می گوید: فرد وقتی به بلوغ فكری می رسد كه توانایی حل مشكلات را داشته و برای هر مشكل چندین راه حل ارایه دهد.

افشین قویدل، افزود: افراد جامعه با رسیدن به بلوغ فكری به مسایل و زوایای وجودی خود آگاهی یافته و در مسایل ، مشكلات و حتی خوشی های زندگی زناشویی با زوج خود با عدالت برخورد می كند.

وی گفت: حدود 70 تا 75 درصد از علل بروز طلاق در برخی خانواده ها، نرسیدن یك یا هر دو زوج به بلوغ فكری كامل است.

وی اضافه كرد: براساس آمار و یافته ها، بیشتر زوجینی كه در سنین كمتر از 22 و 23 سال ازدواج كرده اند، بلوغ فكری ناقصی داشته و ازدواج زودرس آنان مانند چیدن میوه ای نرسیده بوده كه توام با بروز مشكلات متعدد می شود.

قویدل گفت: عدم بلوغ فكری بیشتر در مورد انسان هایی صدق می كند كه در زندگی زناشویی بیشتر به دنبال برنده و بازنده هستند، ولی افراد بالغ از نظر فكری، این قضیه را درست برعكس تعبیر می كنند.

وی، از بهترین راه ها برای شناخت بلوغ فكری در بین جوانان بویژه زوجین را برگزاری كلاس های آموزشی پیش از ازدواج عنوان كرد و افزود: اگر شركت در این كلاس ها اجباری شود موجب ریشه كنی طلاق های عاطفی در بین افراد جامعه می شود.

مشاور خانواده با اشاره به اینكه بلوغ فكری همزمان با بلوغ جسمی و جنسی در افراد شروع می شود، گفت: در این دوره برخی از هورمون ها در بدن انسان ترشح می شود كه باعث دستیابی به تفكر انتزاعی شده و در آن پتانسیل هایی مانند مفهوم آزادی، عدالت و رفتارهای انسانی كه به چشم دیده نمی شود، برای فرد استنباط می شود.

قویدل افزود: هر فرد در بلوغ فكری، آزاده فكر می كند و وقتی كه فرد به بلوغ فكری می رسد خود محوری و تك نگاهی به موضوع را كنار گذاشته و دنیا را از نگاه افراد مختلف می بیند.

رییس اداره بهزیستی مراغه نیز در این ارتباط با اشاره به اینكه رسیدن به بلوغ فكری دارای سن خاصی نیست، گفت: بلوغ فكری در انسان همزمان با بلوغ بالقوه از 11 یا 12 سالگی در بین افراد شروع و بصورت طبیعی و میانگین در 22 تا 23 سالگی به تكامل می رسد.

فرهاد پورالیاسی، افزود: افراد بسیاری در جامعه عملا همچنان در این سال ها به بلوغ نمی رسند و این مهمترین عاملی است كه افراد را خود محور نگه می دارد.

وی، از مهمترین دلایل تاخیر در این بلوغ را توجه بیشتر به مقوله آموزش بجای پرورش عنوان و اظهاركرد: در بین كودكان در سنین هفت تا پانزده سالگی والدین بیشتر به جای رشد اجتماعی افراد به رشد علمی و آموزشی آنها توجه می كنند.

وی ادامه داد: وابستگی افراد به والدین در سنین بالا از دیگر علایم و نشانه های نابالغی فكری افراد بوده و این مساله از مهمترین مسایل در بروز طلاق در بین افراد است.

وی با اشاره به تاثیرگذاری كلاس های مشاوره خانوده قبل از ازدواج حتی قبل از اینكه جوانان تصمیم به ازدواج بگیرند، اضافه كرد: ضروری است دختران و پسران قبل از قرار گرفتن در شرایط ازدواج، مهارت های لازم را آموزش ببینند تا نسبت به نیازهای خود آگاهی پیدا كنند.

پورالیاسی گفت: فرهنگ سازی، ترویج و اجباری كردن مشاوره پیش از ازدواج از راهكارهای ضروری برای پیشگیری از ناسازگاری های زناشویی است.

وی خاطرنشان كرد: با نهادینه شدن این امر می توان از ناسازگاری روابط زناشویی زوجین كه یكی از علل عمده بروز طلاق است، پیشگیری كرد.

شهرستان مراغه با 250 هزار نفر جمعیت در 147 كیلومتری جنوب تبریز مركز آذربایجان شرقی واقع است.

گزارش از: حسن حسین زاده



نوشته شده در   جمعه 5 اسفند 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode