ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 22 دي 1390     |     کد : 31195

پنجمين ترور هسته‌اي

عقربه‌ها كه به 20/8 صبح رسيد، صداي انفجار ديروز محله سيدخندان در تهران را لرزاند. دقيق‌ترش مي‌شود خيابان گل‌نبي، روبروي دانشگاه علامه طباطبايي.

روش به كار گرفته شده در ترور، همان روش عوامل موساد در ترورهاي قبلي است
پنجمين ترور هسته‌اي
عقربه‌ها كه به 20/8 صبح رسيد، صداي انفجار ديروز محله سيدخندان در تهران را لرزاند. دقيق‌ترش مي‌شود خيابان گل‌نبي، روبروي دانشگاه علامه طباطبايي.

يك موتورسوار بمبي مغناطيسي را به بدنه يك خودروي پژو 405 در سمت كنار راننده مي‌چسباند و لحظاتي بعد خودرو منفجر مي‌شود. راننده مجروح مي‌شود و فردي كه كنار راننده نشسته بود بلافاصله به شهادت مي‌رسد. يك عابر پياده نيز كه در نزديكي محل انفجار حضور داشت از ناحيه دست مجروح مي‌شود. ساعاتي بعد راننده پژو كه به بيمارستان رسالت انتقال يافته بود نيز بر اثر شدت جراحات به شهادت رسيده و به اين ترتيب شهداي اين حادثه تروريستي به 2 نفر افزايش مي‌يابد.

هدف اين عمليات تروريستي مصطفي احمدي‌روشن بود كه در دم به شهادت رسيد. پيش از اين رسانه‌هاي غربي از پيشنهاد رسمي تعدادي از نمايندگان كنگره آمريكا به باراك‌اوباما، رييس‌جمهوري براي ترور دانشمندان ايراني خبر داده بودند.خبرگزاري مهر گزارش داد كه بازرسان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اخيرا با شهيد مصطفي احمدي‌روشن ملاقات داشته‌اند. نام احمدي‌روشن در فهرست تحريم شوراي امنيت سازمان ملل نيز قرار داشت. وي دانش‌آموخته رشته مهندسي شيمي دانشگاه شريف و استاد اين دانشگاه بود و به عنوان معاون بازرگاني سايت هسته‌اي نطنز كار مي‌كرد. به گزارش فارس، بر اساس گفته‌هاي يكي از همكاران شهيد احمدي روشن، وي در يك پروژه مشترك در خصوص ساخت غشا‌هاي پليمري براي جداسازي گاز فعاليت مي‌كرده است.

براي غني‌سازي اورانيوم از غشاهاي پليمري استفاده مي‌شود، به طوري كه ابتدا اورانيوم به صورت گاز هگزافلوريد اورانيوم درآمده و سپس از يك غشاي پليمري مخصوص عبور داده مي‌شود. با اين كار اورانيوم ۲۳۵ زودتر از ۲۳۸ از غشاي پليمري عبور مي‌كند و به اين شيوه اورانيوم غني‌سازي مي‌شود. اين اقدام تروريستي كه در دومين سالگرد ترور استاد شهيد علي‌محمدي رخ داد، تشابه بسياري با ترورهاي قبلي دارد كه توسط موساد در تهران انجام شد. به گفته صفرعلي براتلو، معاون امنيتي انتظامي استاندار تهران، بمب منفجر شده از نوع مغناطيسي بود و از همان نوعي است كه قبلا هم براي ترور دانشمندان كشورمان از آنها استفاده ‌شده است. دقيقا 2 سال قبل در چنين روزي بود كه شهيد مسعود عليمحمدي دانشمند هسته‌اي كشور مقابل منزل مسكوني خود با انفجار يك بمب كنترل از راه دور ترور شد.

بعد از حدود 11 ماه شهيد شهرياري با چسباندن يك بمب مشابه به كنار خودرويش ترور شد و هدف ترور ديگر فريدون عباسي بود كه همزمان با ترور شهيد شهرياري مورد حمله قرار گرفت. البته اين ترور ناكام ماند و وي در حال حاضر رياست سازمان انرژي اتمي را به عهده دارد.

7 ماه بعد از آن شهيد داريوش رضايي‌نژاد، مقابل منزل مسكوني‌اش ترور شد. رهبر معظم انقلاب در سخنراني خود در ماه مبارك رمضان، ترور اين 3 شهيد را در يك جهت ارزبابي كردند. سرانجام ديروز در فاصله كمتر از 3 ماه بعد از آخرين انفجار، يكي ديگر از مسوولان هسته‌اي كشورمان ترور شد. بلافاصله بعد از اين حادثه پليس در محل حضور يافت تا دلايل انفجار را بررسي كند. بر همين اساس علي عبداللهي، معاون امنيتي و انتظامي وزير كشور تاكيد كرد اين معاونت در حال پيگيري حادثه است و جزئيات بيشتر مرتبط با آن هر چه زودتر به مردم اعلام خواهد شد.

وي در گفت‌وگو با ايسنا افزود: از زماني كه حادثه انفجار رخ داد، همه مراجع ذي‌ربط وارد صحنه شدند و اتفاق رخ داده را مورد پيگيري قرار داده‌اند. هر كس به دنبال اين است كه اتفاق رخ داده را در حوزه تخصصي خود دنبال كند و ما جزئيات اين حادثه را هر چه زودتر اعلام خواهيم كرد.

عبداللهي بروز اين حادثه را نتيجه تلاش دشمنان براي امنيتي كردن فضاي انتخابات مجلس نهم عنوان كرد و افزود: به نظر مي‌رسد در آستانه انتخابات، تلاش دشمنان اين است كه فضا را امنيتي كنند تا كاهش مشاركت صورت گيرد.دبير شوراي تأمين استان تهران تاكيد كرد: اين ترورها قطعا محكوم به شكست است و مردم منسجم‌تر و آگاه‌تر مي‌شوند. وي افزود: از آنجا ‌كه دشمنان انقلاب اسلامي اهميت و جايگاه جمهوري اسلامي ايران را دريافته‌اند دست به اين اقدامات مي‌زنند.

ردپاي صهيونيست‌ها

در پي اين حادثه تروريستي، يك عضو كميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي اذعان كرد: طرح‌ريزي اين حادثه با توجه به شباهت‌هايي كه با عمليات‌هاي قبلي ترور در ايران دارد؛ مربوط به صهيونيست‌هاست.محمد كوثري كه كميسيون متبوع وي روز گذشته پيرامون اين حادثه تروريستي تشكيل جلسه فوق‌العاده داد، افزود: ردپاي عوامل استكبار جهاني در اين رخداد ديده مي‌شود.

سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس خاطرنشان كرد كه اين ترور از نوع ترورهاي آمريكايي ـ صهيونيستي است.

بايد اطلاعات دقيق‌تري كسب كنيم

حجت‌الاسلام والمسلمين حيدر مصلحي، وزير اطلاعات نيز در حاشيه جلسه هيات دولت، با وجود اين‌كه براي انجام مصاحبه در جمع خبرنگاران حاضر نشد ولي خطاب به آنها گفت: بايد اطلاعات دقيق‌تري را كسب كنيم و بعدا در خدمت شما خواهم بود.

اما محمدرضا رحيمي، معاون اول رئيس‌جمهور با محكوم‌كردن اين حادثه تروريستي، گفت: دشمنان ملت ايران بدانند با اين‌گونه اقدامات تروريستي نمي‌توانند مانع پيشرفت جمهوري اسلامي ايران در عرصه‌هاي مختلف علمي شوند. وي در جلسه هيات دولت افزود: امروز كساني كه مدعي مبارزه با تروريسم هستند، دانشمندان ايران را هدف قرار داده‌اند اما بايد بدانند كه دانشمندان ما هر روز استوارتر و راسخ‌تر از گذشته در جهت آرمان‌هاي جمهوري اسلامي ايران و پيشرفت‌هاي علمي گام برمي‌دارند.

معاون اول رئيس‌جمهور تصريح كرد: اين حادثه تروريستي كه به‌وسيله عوامل استكبار و قدرت‌هاي وابسته صورت گرفت منجر به شهادت يكي ديگر از دانشمندان و نخبگان كشور شد كه شهادت وي را به رهبر معظم انقلاب، رئيس‌جمهور و همه ملت بزرگ ايران تسليت عرض مي‌كنيم. رحيمي با بيان اين‌كه ترور يك دانشمند، خيانت به عرصه علم و فناوري و جلوگيري از خدمت به بشريت است، افزود: اين اقدام تروريستي به‌وسيله عوامل رژيم صهيونيستي و كساني رخ داد كه مدعي مبارزه با تروريسم هستند اما در حقيقت راه مبارزه با بشريت و جنبه‌هاي شريف انساني را در پيش گرفته‌اند تا به اين وسيله دانشمندان را از عرصه خدمت به بشريت خارج كنند. وي با اشاره به اين‌كه اين‌گونه اقدامات مصداق بارز تروريسم دولتي است، تاكيد كرد: قطعا پيام مظلوميت دانشمندان و فرهيختگان را به گوش همه جهانيان خواهيم رساند و دشمنان ملت ايران را در عالم با رسوايي مواجه خواهيم كرد.

پيگيري واكنش وزارت خارجه در سازمان بين‌المللي

رامين مهمانپرست، سخنگوي وزارت امورخارجه كشورمان نيز ضمن محكوم كردن اين حادثه تروريستي، گفت: نوع اقدامات تروريستي بويژه در رابطه با دانشمندان هسته‌اي كشورمان نشان‌دهنده بي‌اعتباري ادعا‌هاي كشورهاي غربي در مقابله با موضوع تروريسم و همچنين بي‌اعتباري آنها در ادعاي دفاع از حقوق بشر است و اين مساله حتما توسط كشور ما از طريق مراجع قانوني و سازمان‌هاي بين‌المللي پيگيري خواهد شد.

وي خاطرنشان كرد: روش ترور اين دانشمند كشورمان مانند روش‌هايي بود كه در ترور دانشمندان هسته‌اي قبلي كشورمان به‌كار گرفته شد و امروز نيز در سالگرد ايام شهادت آنها هستيم كه نشان‌ مي‌دهد اين اقدام توسط رژيم صهيونيستي و عوامل اين رژيم با حمايت برخي كشورهاي غربي بويژه مقامات ايالات متحده آمريكا در حال انجام است. آنها تصور مي‌كنند اگر روش‌هاي غيرقانوني‌شان در قبال دانش هسته‌اي براي اهداف صلح‌آميز و پيشرفت و ترقي كشورمان تاكنون جوابي نداده است بايد دست به زشت‌ترين رفتار غيرانساني يعني اقدامات تروريستي بزنند تا شايد با حذف دانشمندان نخبه كشورمان در اين فناوري پيشرفته به اهداف خود برسند. سخنگوي وزارت امور خارجه اضافه كرد: آنها بايد بدانند كشوري كه براي استقلال و منافع ملي خود عزم و اراده‌ جدي دارد با اين‌گونه اقدامات گامي به عقب نخواهد گذاشت بلكه عزم و اراده جدي‌تري براي ادامه مسيرش خواهد داشت و به حقانيت خود اطمينان و اعتماد بيشتري پيدا مي‌كند.

مهمان‌پرست تاكيد كرد: جرم ملت ما اين است كه مي‌خواهد مستقل باشد و به قدرت‌هاي ديگر وابستگي نداشته باشد و براي پيشرفت كشور به دانش روز دنيا دسترسي داشته باشد و مانع جنايات و بي‌عدالتي‌هاي برخي رژيم‌ها و كشورها شود. افكار عمومي ملت‌هاي دنيا را در رابطه با فعاليت‌هاي تروريستي رژيم صهيونيستي و حمايت‌هاي كشورهاي غربي به‌ويژه آمريكايي‌ها از اين اقدامات روشن خواهيم كرد و افكار عمومي دنيا بايد مطلع باشد كه اين شيوه‌هاي بسيار زشت و پديده شوم تروريسم توسط چه رژيم‌هاي نامشروع و كدام دولت‌هاي غربي حمايت و پيگيري مي‌شود. وي درباره انتظار ايران از سازمان‌هاي بين‌المللي در قبال اين اقدامات تروريستي گفت: اگر هر ارگان يا سازمان بين‌المللي بويژه سازمان بين‌المللي انرژي اتمي موضعي صريح و شفاف در قبال اين‌گونه ترورها و حذف ناجوانمردانه دانشمندان هسته‌اي كشور ما نداشته باشد و حركت جدي در مقابله با اين روش‌هاي تروريستي اتخاذ نكند، با سكوت خود با اين اقدام همراهي مي‌كند و بايد مقابل ملت‌هاي جهان پاسخگو باشد.

ترورها حساب شده است

غلامعلي حدادعادل، عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس نيز با ابراز تاسف از اين حادثه تروريستي، گفت: با وجود اين‌كه در حال حاضر شهداي عرصه علم و فناوري به كهكشاني از نورانيت تبديل شده‌اند اما باز هم دشمنان بايد بدانند هر پرچمي كه از دست سرداري مي‌افتد، سردارهاي ديگر آن پرچم را با قوت در دست مي‌گيرند. وي اضافه كرد: اين موضوع بسيار باعث تاسف است اما جوان‌هاي اين كشور بايد توجه كنند كه در ابتداي انقلاب نيز ضدانقلابيون، انقلاب را متهم مي‌كردند كه در صورت حاكم شدن جمهوري اسلامي در كشور، پيشرفت علمي اتفاق نمي‌افتد اما اكنون كه اين كشور با همت فرزندان بسيجي امام(ره) در صحنه‌هاي علمي و فني پيشرفت مي‌كند به ترور دانشمندان مي‌پردازند. حداد عادل با بيان اين‌كه اين موارد بايد براي ملت‌ ما درسي باشد تا بيش از گذشته پاي اين انقلاب بايستند و از اين انقلاب دفاع كنند، به بروز حادثه تروريستي صبح ديروز در دومين سالگرد ترور استاد عليمحمدي اشاره كرد و گفت: مطمئنا انجام اين ترورها در اين تاريخ را به صورت حساب‌شده انجام داده‌اند. هنگامي كه بحث شهادت دانشمندان ما به دست دشمنان مطرح مي‌شود، ديگر بحث انتخابات و رقابت رنگ مي‌بازد. در حال حاضر ما در مقام اداي احترام به شهيد عليمحمدي، شهرياري، حسن تهراني‌مقدم و تازه‌ترين شهيد عرصه علم و فناوري شهيد مصطفي احمدي روشن هستيم.

بيانيه سازمان انرژي اتمي

سازمان انرژي اتمي نيز در پي شهادت مصطفي احمدي‌روشن و يكي ديگر از همكارانش (‌راننده خودرو) بيانيه‌اي صادر كرد.

در بخشي از اين بيانيه آمده است: «بدون‌شك راه برگزيده ملت غيور و آزاده ايران اسلامي، راه بدون بازگشت بوده و اقدامات مذبوحانه آمريكا و اسرائيل جنايتكار، كوچك‌ترين خللي در اين مسير افتخارآميز ايجاد نخواهد كرد و جمهوري اسلامي ايران، راه پررهرو شهادت را بدون ترديد ادامه خواهد داد. اين بيانيه مي‌افزايد: راه شهيدان احمدي‌روشن و ديگر شهداي اين عرصه كه با آگاهي كامل برگزيده شده، با قدرت ادامه خواهد داشت و ان‌شاءالله پيشرفت‌هاي روز افزون عرصه هسته‌اي، هديه‌اي كوچك براي تسلي خاطر بازماندگان صبور ايشان خواهد بود. استكبار جهاني بداند، شعار ملت ايران همچنان فرموده پير و مقتداي راحل خود است كه فرمود: «بكُشيد ما را، ملّت ما بيدارتر مي‌شود.»

همچنين وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، سازمان تبليغات اسلامي، انجمن دفاع از قربانيان تروريسم، اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان مستقل، بسيج دانشجويي دانشگاه صنعتي‌شريف، دانشگاه علامه طباطبايي و تشكل‌هاي مختلف اين دانشگاه، كانون دانشگاهيان ايران اسلامي، انجمن اسلامي دانشگاه تربيت معلم و جبهه متحد اصولگرايان در بيانيه‌هاي جداگانه‌اي، ترور شهيد احمدي‌روشن را محكوم كردند.

امروز مراسم وداع با شهيد احمدي‌روشن

مراسم وداع با پيكر پاك شهيد احمدي‌روشن در دانشگاه صنعتي شريف برگزار مي‌شود. به گزارش واحد مركزي خبر، اين مراسم امروز در آستانه اربعين حسيني ساعت 30/19 با حضور قشرهاي مختلف مردم و دانشگاهيان در دانشگاه صنعتي شريف برگزار خواهد شد.

مريم جمشيدي ‌‌/‌‌ گروه سياسي


نوشته شده در   پنجشنبه 22 دي 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode