ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 21 دي 1390     |     کد : 31129

چاوز: آمريكا از اشاعه‌ الگوي ايراني در جهان مي‌ترسد

روساي جمهوري اسلامي ايران و جمهوري بوليواري ونزوئلا پس از مذاكرات روز گذشته خود در كنفرانس خبري مشترك شركت كردند.

روساي جمهوري اسلامي ايران و ونزوئلا با صدور بيانيه‌اي مشترك تهديد نظامي و تحريم ملت‌هاي مستقل را محكوم كردند
روساي جمهوري اسلامي ايران و جمهوري بوليواري ونزوئلا پس از مذاكرات روز گذشته خود در كنفرانس خبري مشترك شركت كردند. در اين كنفرانس هوگو چاوز رئيس‌جمهور ونزوئلا اظهار داشت: آمريكا از اشاعه الگوي ايراني در جهان مي‌ترسد.
به گزارش ايرنا، محمود احمدي‌نژاد كه در راس هياتي عالي‌رتبه سفر به 4 كشور آمريكاي لاتين را آغاز كرده است، در حاشيه مراسم استقبال رسمي هوگو چاوز، رئيس‌جمهور ونزوئلا در كاراكاس با تاكيد بر اين كه استقلال و سربلندي حق همه ملت‌هاست، افزود: من از جانب ملت بزرگ ايران آمده‌ام تا مراتب همبستگي و دوستي عميق ملتم را با ملت بزرگ ونزوئلا و رئيس‌جمهوري اين كشور اعلام كنم. وي با اشاره به اين‌كه امروز ملت‌هاي 2كشور ايران و ونزوئلا در كنار هم در برابر زياده‌خواهي‌ها ايستاده و از حقوق مسلم خود دفاع مي‌كنند، تصريح كرد: نظام سلطه در دوره پاياني عمر خود به سر مي‌برد، به همين دليل چهره تهاجمي بيشتري به خود گرفته است. رئيس‌جمهور خاطرنشان كرد:‌ ما جز حقوق حداقلي ملت‌هايمان چيزي نمي‌خواهيم. ما مي‌خواهيم فقر و فاصله طبقاتي نباشد و استقلال، آزادي و كرامت ملت‌ها چپاول نشود. رئيس قوه مجريه گفت: روشن است كه ما هيچ‌گاه قصد تجاوز به هيچ سرزميني را نداريم و همه ملت‌ها را دوست داريم، حتي ملت آمريكاي شمالي كه زير سلطه رهبران زورگو در حال دست و پا زدن هستند. احمدي‌نژاد گفت: سلام و درود خدا بر ‌ملت‌هاي آمريكاي لاتين كه زخم صدها سال تجاوز مستكبران را بر تن خود دارند و امروز بيدار و متحد ايستاده‌اند تا حقوق خود را استيفا كنند. پس از برگزاري مراسم استقبال رسمي چاوز از احمدي‌نژاد مذاكره خصوصي رئيسان جمهوري اسلامي ايران و ونزوئلا برگزار شد كه بيش از 3 ساعت به طول انجاميد و پس از آن هيات‌هاي عالي‌رتبه 2 كشور مذاكرات خود را برگزار كردند.

محكوميت تهديد‌هاي نظامي

روساي جمهوري اسلامي ايران و ونزوئلا پس از ملاقات و مذاكرات صميمانه با صدور بيانيه‌اي مشترك تهديد نظامي، تحميل تحريم‌ها و ديگر اقدامات مشابه خارج از حقوق بين‌المللي عليه ملت‌هاي صلح‌جو، مستقل و در حال توسعه را محكوم كردند.

احمدي‌نژاد و چاوز در اين بيانيه مشترك ضمن محكوم كردن هرگونه اعمال تروريستي در سطح جهان، بر همكاري نزديك با يكديگر در سطح دوجانبه و مجامع بين‌المللي براي مبارزه با اين پديده شوم تاكيد كردند.

طرفين، تحولات منطقه خاورميانه، قيام‌هاي آزاديخواهانه و عدالت‌جويانه اين منطقه را مورد بررسي قرار داده و ضمن حمايت از خواسته‌هاي برحق مردم، هر گونه دخالت خارجي را موجب پيچيده‌تر شدن مسائل منطقه دانستند.

روساي جمهوري 2 كشور همچنين تحولات سوريه را بررسي و مراتب تاسف خود را از كشتار غيرنظاميان و نيروهاي دولتي ابراز كرده و با حمايت از اصلاحات دولت اين كشور مداخله آشكار امپرياليسم و رژيم صهيونيستي در امور منطقه را محكوم كردند.

در اين بيانيه احمدي‌نژاد و چاوز نقض شديد حقوق مردم فلسطين در نتيجه سياست‌هاي جنايتكارانه مستمر رژيم صهيونيستي را محكوم كرده و از سازمان‌هاي بين‌المللي و كشورهاي منطقه خواستند نقش موثرتري در حمايت از حقوق مردم فلسطين ايفا كنند. رئيس‌جمهوري اسلامي ايران در اين بيانيه از مواضع شجاعانه هوگو چاوز و ملت بزرگ ونزوئلا در حمايت از مواضع برحق جمهوري اسلامي ايران در استفاده صلح‌آميز از انرژي هسته‌اي قدرداني كرد.

نظام سرمايه‌داري شكست خورده است

همچنين رئيس‌جمهوري ايران در نشست مطبوعاتي با هوگو چاوز گفت كه امروزه به همه تحليلگران ثابت شده كه نظام و نظم سرمايه‌داري شكست خورده و نتوانسته امنيت، رفاه و عدالت پايدار به وجود آورد. محمود احمدي‌نژاد در اين نشست كه در كاخ رياست جمهوري ونزوئلا برگزار شد، اتفاقات جهان امروز را ناشي از پايان نظم سرمايه‌داري دانست و افزود: اين وقايع مقدمه ورود به نظم جديد جهاني است.

احمدي‌نژاد گفت: ملت ايران و ونزوئلا همواره در مقابل زياده‌خواهي مستكبران مقاومت و از حقوق خود دفاع كردند.

احمدي‌نژاد اضافه كرد: زماني كه ما در مورد پيشرفت كشورمان و آباداني صحبت مي‌كنيم قدرت‌هاي سلطه‌گر مدعي مي‌شوند كه ما در حال ساختن بمب هستيم. ملت‌هاي دنيا آگاه و بيدار هستند و اين‌گونه سخنان را طنز تلقي مي‌كنند.

مردم بسياري منتظر ميزباني احمدي‌نژاد هستند

رئيس‌جمهوري ونزوئلا نيز در اين نشست مطبوعاتي با بيان اين كه سخنان محمود احمدي‌نژاد، رئيس‌جمهوري ايران حرف دل ميليون‌ها نفر از جهانيان است، خاطرنشان كرد: بدون ترديد امروز مردم بسياري از كشورها در آفريقا، آسيا و حتي اروپا منتظر خواهند بود كه احمدي‌نژاد به كشورهايشان سفر كند.

هوگو چاوز افزود: علت نگراني‌ آمريكايي‌ها اين است كه آنها از شرافت و اشاعه الگوي ايراني در جهان هراس دارند و نگران هستند كه صداي ملت ايران و ونزوئلا كه نداي آزادي، شرافت و عدالت است با هم جمع شده و پايه‌هاي سلطه آنها را به لرزه درآورد. رئيس‌جمهوري ونزوئلا با اشاره به اين كه جمهوري اسلامي ايران بخش مهمي از نظام جديد آينده جهاني است، اظهار كرد: ايران كشور قدرتمند و تاثيرگذاري است كه نقش مهار عليه جنگ را در منطقه ايفا مي‌كند و امپرياليسم هرگز نخواهد توانست ايران را به زانو درآورد.

امضاي 2 يادداشت تفاهم

شركت در مراسم امضاي اسناد همكاري و حضور در جمع تجار و فعالان اقتصادي ايران در ونزوئلا و همچنين ديدار با ايرانيان مقيم اين كشور واقع در منطقه آمريكاي لاتين از ديگر برنامه‌هاي رئيس جمهوري اسلامي ايران در اين سفر بود. در مراسم امضاي اسناد همكاري، يادداشت تفاهم آموزش و توانمندسازي در بخش نانو و نانوتكنولوژي و يادداشت تفاهم ايجاد گروه دوجانبه براي همكاري و پيگيري متمم اقتصادي و توليدي راهبردي ميان جمهوري بوليواري ونزوئلا و جمهوري اسلامي ايران در حضور روساي جمهوري 2 كشور توسط وزير صنعت، معدن و تجارت ايران و وزير نيروي مردمي، علوم و فناوري ونزوئلا امضا شد. نيكاراگوئه، كوبا و اكوادور مقصدهاي بعدي رئيس‌جمهوري در سفر دوره‌اي به آمريكاي لاتين است و رئيس جمهور ايران عصر ديروز ونزوئلا را به مقصد نيكاراگوئه ترك كرد.


نوشته شده در   چهارشنبه 21 دي 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode