ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 11 دي 1390     |     کد : 30572

قانون، معيار بررسي صلاحيت داوطلبان

عباسعلی كدخدایی گفت: شورای نگهبان در بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی هیچگاه نگاه سیاسی و سلیقه ای ندارد و قانون معیار بررسی است.

سخنگوي شوراي نگهبان تاكيد كرد:
قانون، معيار بررسي صلاحيت داوطلبان
جام جم آنلاين: عباسعلی كدخدایی گفت: شورای نگهبان در بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی هیچگاه نگاه سیاسی و سلیقه ای ندارد و قانون معیار بررسی است.
سخنگوی شورای نگهبان امروز شنبه در نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درمورد بررسی صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس نهم اظهارداشت: شورای نگهبان براساس قانون و معیارهای قانونی عمل می كند و هیچ گاه نگاه سیاسی و سلیقه ای نخواهد داشت.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص برخی اقدامات در تخریب اشخاص، اظهار داشت: دشمنان و بدخواهان مردم و نظام هیچ گاه از پای ننشسته اند و اقداماتی كه دشمنان خارجی در مقاطع گوناگون انجام داده اند، گواه این موضوع است.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: در مقابل، مردم نیز در صحنه بودند و با تدابیر رهبر معظم انقلاب توطئه ها را خنثی كرده اند و در این دوره هم ممكن است شاهد توطئه هايي از سوی دشمنان باشیم اما حضور پرشور مردم پاسخ محكمی به آنان است.

كدخدایی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص ثبت نام برخي عناصر فتنه در انتخابات گفت: معیار شورای نگهبان، قانون است و اگر رفتار آنها بر طبق قانون بود صلاحیتشان تایید می شود، در غیر این صورت تایید نخواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال كه آیا میزان ثبت نام كنندگان در انتخابات مجلس نهم كاهش یافته است، اظهارداشت: مرجع اعلام رسمی آمار وزارت كشور است و این وزارتخانه باید آمار را به شورای نگهبان اعلام كند ولی در مقایسه احتمالی با مجلس هشتم كه هفت هزار و 600 نفر ثبت نام كردند، در این دوره پنج هزار و400 نفر نام نویسی كردند. این درحالی است كه در دوره قبل یكی از شرایط ثبت نام دارا بودن مدرك كارشناسی ارشد نبود.

كدخدایی افزود: حداقل مدرك تحصیلی در دوره مجلس هشتم كارشناسی بود كه در‌آن دوره دو هزار و800 نفر با این مدرك ثبت نام كردند.

وی با بیان این كه با مصوبه مجلس مدرك كارشناسی به كارشناسی ارشد ارتقاء یافت، گفت: شاید مجلس باید پاسخگوی این مساله باشد ولی امسال حداقل مدرك به كارشناسی ارشد ارتقاء یافت.

سخنگوی شورای نگهبان اضافه كرد: با توجه به رایانه ای شدن ثبت نام كنندگان كسانی كه مدارك آنها ناقص بود، ثبت نام نشدند واگر این دو عامل را كنار هم بگذاریم آمار داوطلبان مجلس نهم از مجلس هشتم نیز بیشتر می شود.

كدخدایی تاكید كرد: ما شاهد مشاركت گسترده مردم در انتخابات آتی خواهیم بود و آنان حضوری گسترده خواهند داشت.

پاسخگويی به قوه قضاییه

كدخدایی در پاسخ به این سوال كه یكی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی اظهارداشته جریانی خاص به هیات های نظارت شورای نگهبان نفوذ كرده است، تصریح كرد: شورای نگهبان از این فرد خواسته است تا مستندات خود را ارایه دهد و اگر نتواند مستندات خود را ارایه دهد باید پاسخگوی قوه قضاییه باشد.

وی همچنین در پاسخ به این سوال كه آیا این فرد به دلیل چنین اظهار نظری از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت می شود، گفت: اكنون نمی توان پیش داوری كرد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این كه برخی از سیاسیون اعلام كرده اند جریانی خاص با هزینه های میلیاردی قصد تصاحب كرسی های مجلس را دارد، آیا شورای نگهبان چنین موضوعی را تایید می كند؟ اظهارداشت: قانون برای شورای نگهبان مهم است و این شورا مطابق قانون رفتار می كند، اگر هر جریان یا گروه سیاسی در هنگام انتخابات براساس قانون تبلیغ كند نه فقط شورای نگهبان بلكه هیچ نهاد دیگری نمی تواند جلوی آنها را بگیرد.

وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این كه آیا شورای نگهبان به عنوان نهاد نظارت بر قانون اساسی و صیانت از آن نمی خواهد معیار ساكتین در برابر فتنه را به عنوان یك ملاك مهم در بررسی صلاحیت ها قرار دهد؟ تصریح كرد: شورای نگهبان به عنوان یك نهاد انقلابی و پاسدار انقلاب اسلامی تلاش می كند بر اساس قانون رفتار كند.

سخنگوی شورای نگهبان تاكید كرد: معیار این نهاد در بررسی صلاحیت نامزدهای انتخاباتی مجلس نهم، قانون است و شورای نگهبان براساس قانون عمل می كند.

كدخدایی در پاسخ به اين سوال كه معیار شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس نهم احراز صلاحیت یا عدم احراز صلاحیت است، گفت: قانون شرایط لازم برای تایید صلاحیت داوطلبان را در ماده 28 قانون انتخابات پیش بینی كرده است و شرایط افراد برای ورود به عرصه انتخابات باید احراز شود.

وی همچنین درخصوص نحوه بررسی صلاحیت ها در هیات های نظارت، افزود: گزارش های هیات های اجرایی در خصوص افراد ثبت نام شده از امروز به مراجع چهارگانه آغاز می شود و پس از اتمام این مرحله گزارش های هیات های اجرایی به هیات های نظارتی استان تحویل داده می شود.

كدخدايي با بیان این كه كار هیات های نظارت از 20 دی ماه رسما آغاز می شود، افزود: بررسی های شورای نگهبان تا اول اسفندماه 1390 نهایی و نتایج آن اعلام می شود.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به تلاش های انجام شده در وزارت كشور برای برگزاری رایانه ای بخشی از حوزه های اجرایی انتخابات، گفت: تا جایی كه امكانات فنی و زیرساخت ها اجازه برگزاری انتخابات را به شكل رایانه ای بدهد این اقدام انجام شده است و شورای نگهبان هم از آن حمایت می كند.

كدخدایی درمورد حضور اصلاح طلبان در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی، تصریح كرد: من نمی توانم موضع گیری سیاسی كنم اما بخشی از ثبت نام كنندگان برای حضور در رقابت های مجلس نهم اصلاح طلبان هستند.

وی پیش بینی كرد كه در انتخابات 12 اسفند ماه شاهد مشاركت گسترده مردم خواهیم بود.(ايرنا)


نوشته شده در   يکشنبه 11 دي 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode