سيزدهمين شماره از ماهنامه «رشد آموزش ابتدايی» به صاحبامتيازی دفتر انتشارات كمك آموزشی رشد، مديرمسئولی محمد ناصری و سردبيری فرخنده مفيدی منتشر شد.
به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) سيزدهمين شماره از فصلنامه «رشد آموزش پيشدبستانی» با مطالبی از جمله «يادداشت سردبير»، «شعر كودك ابزار آموزش نيست»، «شهد كلام وحی»، «داستانهای قديم با جاذبه جديد»، «گزارش»، «نقد و نظر»، «در افق دوردست»، «آموزش»، «تفاوت در تفريح بچهها»، «گفتوگو»، «آموزش»، «معرفی كتاب» و... منتشر شد.
براساس اين گزارش، در «يادداشت سردبير» با عنوان «بچهها بازم برف مياد، خواب سفيد و سرد مياد» میخوانيم: «سوز و سرمای زمستان، نبايد ما را از بازی با كودكان و توجه به بازیهای آنان دور نگاه دارد، غفلت نكنيم كه مبنای اساسی آموزشهای كودكان در دوران اوليه زندگی و رشد شناختی، عاطفی و اجتماعی و البته جسمانی كودكان است كه بازی محور اساسی شكلدهی به آنها است، در حقيقت به جز خوردن، خوابيدن و عمل دفع، همه رفتارهای ديگر كودكان را میتوان به نوعی بازی تلقی كرد، زيرا همه نوعی سودمند و سازندهاند و ...»
در بخش ديگری از فصلنامه «رشد آموزش پيشدبستانی» مطلبی با عنوان «تو خود حديث مفصل بخوان از اين مجمل» منتشر شده كه در اين بخش میخوانيم: «ساليان زيادی است كه افراد حقيقی و حقوقی گوناگون در حوزه آموزش قرآن به كودكان زير هفت سال(دوره پيشدبستان) سعی و تلاش فراوان داشته و دارند، شورای عالی انقلاب فرهنگی در مصوبه سال 1377، تمامی مسائل آموزش پيشدبستانی در نهادهای دولتی «اعم از بهزيستی و...» و غيردولتی (اعم از مراكز و موسسات قرآنی و...» را به وزارت آموزش و پرورش تفويض كرده است، براساس اين مأموريت و رسالت، آموزش و پرورش با پرداختن به كارشناسیهای لازم و اجرای آزمايشی برنامههای مناسب در اين دوره سرانجام «برنامه انس با قرآن كريم» را از سوی شورای عالی آموزش و پرورش به تصويب رساند و...»
«والدين نخستين معلمان كودك» از ديگر مطالب فصلنامه «رشد آموزش پيشدبستانی» است كه در اين بخش میخوانيم: «والدين میتوانند فرصتهايی ايجاد كنند تا زبان اجتماعی كودك تقويت شود، ابزارهای ارائه تعليمات موثر به كودك در دسترس هر پدر و مادری است، تعامل نظاممند با كودك هنگامی كه بازی میكند و يا كاری را انجام میدهد، فرصتهايی در اختيار والدين میگذارد تا واژگان، معانی و مفاهيمی را به او آموزش دهند كه شالوده يادگيری كودك را در مدرسه و زندگی تشكيل میدهند.»
در بخش ديگری از اين فصلنامه گفتوگويی با حجتالاسلام محیالدين بهرام محمديان، رئيس سازمان پژوهش و برنامهريزی آموزشی با عنوان «تربيت شايسته حق كودك است» منتشر شده كه در مقدمه اين گفتوگو آمده است: «مسأله حقوق كودك و موضوعاتی همچون اعلاميه حقوق بشر و كنوانسيون حقوق كودك از اموری است كه در سالهای گذشته توجه رسانههای جمعی بسياری به ويژه ارباب جرايد و مطبوعات را به خود جلب كرده است و...»
در ادامه «تربيت شايسته حق كودك است» میخوانيم: «حال آنكه دين مبين اسلام قرنها پيش درباره حقوق كودك سخن به ميان آورده است و تكاليف وِيژهای را در اين باره برای پدر و مادر و اطرافيان كودك برشمرده است، بزرگان و پيشوايان دينی نيز در عمل و سفارش به آن اهتمام بالايی داشتهاند و ...»
يادآور میشود، سيزدهمين شماره از ماهنامه «رشد آموزش ابتدايی» به صاحبامتيازی دفتر انتشارات كمك آموزشی رشد، مديرمسئولی محمد ناصری و سردبيری فرخنده مفيدی منتشر شد.