ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 5 دي 1390     |     کد : 30238

رزمايش كنترل تنگه هرمز غرب را به وحشت انداخت

براساس اين گزارش ايران رزمايش دريايي 10 روزه خود را در تنگه هرمز، يكي از پرترددترين گذرگاه هاي انرژي جهان آغاز كرد.

براساس اين گزارش ايران رزمايش دريايي 10 روزه خود را در تنگه هرمز، يكي از پرترددترين گذرگاه هاي انرژي جهان آغاز كرد. اين اقدام ايران، غرب را نسبت به مسدود كردن تنگه هرمز و ايجاد اختلال در ترانزيت نفت از طريق اين گذرگاه حياتي انرژي جهان هراسان ساخته است.
براساس اين گزارش، محل برگزاري رزمايش ولايت 90، در پهنه وسيعي از دريا از تنگه هرمز تا خليج عدن واقع شده است و قرار است سيستمهاي جديد موشكي ساحل به دريا و كلاسهاي مختلف زير دريايي هاي نيروي دريايي ايران از جمله طارق و قادر در آن مورد آزمايش قرار گيرند.
همچنين مشاور عالي سابق وزارت خارجه آمريكا با اشاره به اهميت رزمايش جمهوري اسلامي در آب هاي خليج فارس، تاكيد كرد حضور نظامي آمريكا در اين منطقه بايد محتاطانه باشد.
كريستين وايتون در برنامه اي در شبكه تلويزيوني فاكس نيوز، ضمن تكرار ادعاهاي هميشگي آمريكا درباره فعاليت هاي هسته اي ايران گفت: «رزمايش دريايي ايران در آب هاي خليج فارس بسيار حائز اهميت است. اين رزمايش دريايي 10 روز ادامه خواهد داشت.
اين رزمايش فقط در تنگه هرمز نيست بلكه در مناطق جنوبي آن و در آب هاي خليج فارس است و همين مسئله اهميت اين رزمايش را بيشتر كرده است.»
مشاور عالي سابق وزارت خارجه آمريكا در ادامه با رويكرد ايران هراسي گفت: «ايران تلاش مي كند با اينگونه اقدامات، به ايجاد رعب در منطقه بپردازد. آمريكا در منطقه خليج فارس حضور دارد اما بايد درباره اين حضورش محتاطانه عمل كند. ممكن است ايران بخواهد با استفاده از عمال خودش به گونه اي غيرمستقيم، شناورهاي آمريكايي را در منطقه هدف قرار بدهد.»
كريستين وايتون در ادامه افزود: ايران در سال هاي اخير بودجه كلاني را براي بخش نظامي خودش اختصاص داده است. البته هنوز توان نظامي ايران با آمريكا بسيار فاصله دارد اما بايد توجه داشت كه ايران مي تواند از كشوري همانند چين براي تجهيز توان نظامي خودش بهره بگيرد.
شبكه تلويزيوني الجزيره انگليسي نيز به نقل از كارشناسان، رزمايش ايران در خليج فارس را هشداري به غرب توصيف و اعلام كرد؛ در صورت بروز درگيري، ايران ممكن است از ورود ديگر كشورها به منطقه جلوگيري كند.
همچنين خبرگزاري چيني شين هوا نوشت: «ايران مانور 10 روزه خود را در تنگه هرمز آغاز كرده است. به اين ترتيب نگراني از بسته شدن تنگه هرمز در صورت ايجاد درگيري بين ايران و غرب جدي شده است. اين تمرينات نظامي در يكي از شلوغ ترين تنگه هاي جهان انجام مي شود.»
شين هوا افزود: ايران هشدار داده است كه هرگونه حمله اي را با هدف قرار دادن اسرائيل و منافع آمريكا در منطقه پاسخ خواهد داد.
روزنامه آمريكايي نشنال پست نيز در گزارشي درباره رزمايش دريايي ايران در خليج فارس نوشت: تنگه هرمز يك آبراهي با عرض پنجاه كيلومتر است كه يك سوم از محموله هاي نفتي جهان از آن عبور مي كند. هر كسي كه كنترل اين آبراه را داشته باشد در واقع كنترل صادرات نفت خاورميانه راخواهد داشت. تحليلگران ژئوپليتيك مؤسسه امنيت بين المللي استراتفور در تازه ترين گزارش خود اعلام كردند: «اهميت اين آبراه براي ارتش آمريكا و منافع اقتصادي اين كشور بسيار زياد است و اين اهميت به حدي است كه حتي نمي توان ميزان آن را مشخص كرد.»
آنتوني كوردزمن، تحليلگر مركز مطالعات بين المللي و استراتژيك در واشنگتن درباره رويارويي احتمالي در خليج فارس معتقد است؛ «ايران تركيبي بسيار گسترده از نيروهاي متعارف در خليج فارس دارد كه مي تواند تركيبي از جنگ فرسايشي سطح پايين و جنگ نامتقارن را در منطقه پيگيري كند. اين نيروها شامل نزديك به دويست قايق گشتي موشك انداز مجهز به موشك هاي ضدكشتي است كه مي تواند براي ارعاب تانكرها و نيز كشتي هاي ديگر و يا تأسيسات دريايي و حمله به شناورهاي نظامي مورد استفاده قرار گيرد. وي گفت:«اين تجهيزات سبك دريايي به علت توان بالقوه شان براي تهديد محموله هاي نفتي در خليج فارس و درياي عمان و نيز حمله به تاسيسات مهم دريايي و هدف قرار دادن اهداف مختلف در خليج فارس بسيار مهم هستند.»
كوردزمن درباره تبعات اقتصادي بستن تنگه هرمز، حتي در كوتاه مدت گفت:« بسته شدن تنگه هرمز تنها براي سي روز، بهاي نفت خام را به بشكه اي سيصد تا پانصد دلار افزايش خواهد داد، سطحي كه مي تواند موجب بي ثباتي اقتصادي در جهان و تحميل هزينه اي حدود هفتاد و پنج ميليارد دلار به اقتصاد آمريكا شود.»
همچنين يك كارشناس نظامي عربستان در گفت وگو با العربيه اعلام كرد: برخلاف آنچه در گزارش شبكه تلويزيوني العربيه آمده است بستن تنگه هرمز از لحاظ فني به آساني انجام مي شود و به محض اينكه اعلام شود در تنگه هرمز مين ريزي شده است ديگر كشتي هاي تجاري وارد تنگه هرمز و آب هاي خليج فارس نمي شوند.
ناوشكن جماران
در رزمايش ولايت 90
اميردريادار «حبيب الله سياري» همزمان با دومين روز رزمايش بزرگ «ولايت90» افزود: ناوشكن جماران در ماموريت موفقيت آميز 70 روزه خود در آب هاي آزاد و بين المللي ثابت كرد كه توانمندي ساخت ناوشكن در جمهوري اسلامي ايران وجود دارد.
فرمانده نيروي دريايي ارتش با تأكيد بر اين كه ناوشكن جماران با حضور در آب هاي آزاد و بين المللي دستاوردهاي بزرگي را براي جمهوري اسلامي ايران به ارمغان آورد اظهار داشت: ناوشكن جماران با حضور در عرصه درياهاي آزاد توانمندي جمهوري اسلامي ايران را حداقل در بين 35 كشور جهان حاضر در منطقه تنگه باب المندب، درياي سرخ و خليج عدن به نمايش گذاشت.
وي تصريح كرد: تمامي كشورهاي حاضر در منطقه حركات و تحركات اين ناوشكن را رصد مي كردند تا بدانند توانمندي اين ناوشكن چقدر است.
اميردريادار سياري با بيان اين كه نيروي دريايي به همراه صنايع دفاعي كشور روند ساخت ناوشكن هاي جديد را ادامه مي دهد خاطرنشان كرد: ناوشكن «جماران 2» (ولايت) نيز در آينده نزديك به ناوگان نيروي دريايي ارتش ملحق خواهد شد.


نوشته شده در   دوشنبه 5 دي 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode