ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 23 آذر 1390     |     کد : 29718

«جنبش تسخير» بنادر ‌آمريكا را به تعطيلي كشاند

دوشنبه گذشته بنادر مهمي در ايالت‌ها و شهرهاي مهمي چون اوكلند، كاليفرنيا، پورتلند و اورگون مجبور به تعطيل كردن فعاليت‌هاي خود شدند.

دوشنبه گذشته بنادر مهمي در ايالت‌ها و شهرهاي مهمي چون اوكلند، كاليفرنيا، پورتلند و اورگون مجبور به تعطيل كردن فعاليت‌هاي خود شدند
«جنبش تسخير» بنادر ‌آمريكا را به تعطيلي كشاند
هزاران نفر از معترضان به نظام سرمايه‌داري آمريكا موسوم به «جنبش تسخير» دوشنبه‌شب با تغيير شيوه‌هاي مبارزاتي خود در سواحل غربي اين كشور بويژه ايالت كاليفرنيا تجمع كرده و بنادر آن را به تسخير خود درآوردند و به اين ترتيب تخليه بار كشتي‌ها در اين بنادر براي چندين ساعت مختل شد. به گزارش مهر، بر اثر اين رويداد بنادر مهمي در ايالت‌ها و شهرهاي مهمي چون اوكلند، كاليفرنيا، پورتلند، اورگون، لانگ ويو و واش مجبور به تعطيل كردن فعاليت‌هاي خود شدند. به گزارش منابع خبري، در اين تظاهرات دست‌كم 10 هزار نفر حضور داشتند. تظاهرات دوشنبه‌شب در پي فراخوان« بندر اوكلند را تصرف كنيد» برگزار شد كه براي اولين‌بار در تاريخ دوم نوامبر(40 روز پيش) اعلام موجوديت كرد.
در پي توقف فعاليت در بنادر سواحل غربي آمريكا، كاميون‌هايي كه براي جابه‌جايي بار به اين بنادر آمده بودند براي چند ساعت بدون انجام فعاليت خاصي در محل ماندند كه همين امر سبب برهم خوردن نظم در غرب آمريكا شده بود. به نوشته واشنگتن‌تايمز، يكي از اهداف اين تظاهرات آن بود كه به مقامات آمريكا بگويند جنبش آنها تمام نشده است. در همين رابطه تظاهرات‌كنندگان ابراز اميدواري كردند كه جنبش تسخير در ساير ايالت‌ها و شهرها به ويژه در نيويورك به نتيجه برسد و تظاهرات‌كنندگان، وال‌استريت را تسخير كنند.

در شهر اوكلند نيز چند صد نفر از معترضان پيش از صبح اقدام به تحصن كرده و جلوي تعدادي از كاميون‌ها را از ورود به دست‌كم 2 ورودي بندر اين شهر گرفتند. در بيرون يكي از اين ورودي‌ها رشته‌هاي طولاني طناب بسته شده بود. پليس ضدشورش نيز در كنار معترضان مستقر شد. در شهر سياتل نيز پليس براي متفرق كردن معترضاني كه ورودي بندر سياتل را طي دوشنبه‌شب مسدود كرده بودند، به استفاده از نارنجك‌هاي مشقي متوسل شد. پس از آن‌كه معترضان تلاش كردند تا با استفاده از تكه‌هاي چوب، آلومينيوم و ديگر اشيا، مانعي موقت در جلوي ورودي ايجاد كنند، ماموران پليس حملات خود عليه آنها را آغاز كردند و با انفجار نارنجك‌هاي مشقي، معترضان را متفرق ساختند.

در پورتلند نيز چند صد نفر از معترضان در دو پايانه اصلي بندر اين شهر جلوي تخليه بار تريلرها را گرفتند. اتحاديه كارگران بنادر گفته بود از اهداف جنبش اشغال پورتلند پشتيباني مي‌كند، اما موافق تعطيل كردن روند عمليات‌ بنادر نيست، چرا كه موجب مي‌شود حقوق كارگران قطع شود. در بندر لانگ‌ويو نيز سخنگوي اتحاديه كارگران بندر اين شهر گفت پس از افزايش نگراني‌ها درخصوص امنيت و بهداشت، كارگران بندر به خانه فرستاده شدند.

هدف اصلي اعتراضات

جنبش‌هاي اقتصادي آمريكا قصد دارند در اعتراضات جديد خود بر بنادر اين كشور به عنوان «موتورهاي اقتصادي ثروتمندان» تمركز كنند. اين اعتراضات چند هفته پس از آن صورت مي‌گيرد كه پليس با حمله به اكثر اردوهاي معترضان، آنها را جمع‌‌آوري كرد. يكي از سازمان‌دهندگان اين اعتراض‌ها در اين زمينه اظهار كرد: اعتراضات در بنادر پاسخي است براي اين‌كه به ثروتمندان نشان دهيم اگر به ما اين‌گونه بي‌رحمانه حمله كنند، اين مساله عواقبي را براي كيف هاي پول آنها خواهد داشت.

معترضان ضدسرمايه‌داري بخش بزرگي از نارضايتي‌هاي خود را عليه 2 شركت بزرگي اعلام كردند كه يكي از آنها اداره‌كننده بنادر و يكي ديگر از آنها صادركننده غله است.

گروه سرمايه‌گذاري «گلدمن ساكس» كه يك غول بانكداري آمريكاست، سهم بزرگي در شركتي دارد كه اداره‌كننده بنادر آمريكاست. معترضان مي‌گويند قصد دارند از كاركنان بنادر در مقابل مديران شركت‌هايشان حمايت كنند كه اخيرا درگيري گسترده‌اي با آنها داشتند.

با وجود آن‌كه تظاهرات اغلب صلح‌آميز بود و محدود به تعدادي از دروازه‌هاي هر يك از بنادر مي‌شد، مقامات محلي و مقامات بنادر و همچنين شركت‌هاي كشتيراني اعلام كردند شرايط براي كارگران ايمن نيست.

راهپيمايي معترضان به سوي مجسمه آزادي

در روزي كه بنادر مهم اقتصادي آمريكا به دليل اعتراض‌هاي گسترده مردم تعطيل شد، جنبش مردمي نيويورك در يك حركت نمادين از منطقه وال‌استريت به سمت مجسمه آزادي دست به يك راهپيمايي طولاني زد تا بار ديگر رهايي از يوغ نظام سرمايه‌داري را فرياد بزند. به گزارش ايرنا، اكنون مردم آمريكا با تجمع در ساحل رودخانه هادسون (محلي كه مجسمه آزادي در داخل آن قرار دارد)، تلاش مي‌كنند براي رهايي از نظام سرمايه‌داري، گروه‌هاي بيشتري را با خود همراه كنند.اين معترضان از پارك زاكوتي در منطقه وال‌استريت حركت خود را آغاز و تا پارك نيويورك واقع در حاشيه رودخانه هادسون راهپيمايي كردند. پليس اعلام كرد با توجه به اين‌كه تعداد زيادي از معترضان وارد پارك نيويورك شده‌اند، هنوز آمار دقيقي از تعداد تحصن‌كنندگان در اين محل وجود ندارد.


نوشته شده در   چهارشنبه 23 آذر 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode