ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 19 آذر 1390     |     کد : 29511

ضرب شست اطلاعاتي ايران به آمريكا

با گذشت چند روز از اقدام غرورآفرين جمهوري اسلامي ايران در به دست آوردن يك فروند پهپاد پيشرفته جاسوسي آمريكا در مرزهاي شرقي كشور، اين مسئله ضمن اينكه نگراني شديد مقامات پنتاگون از احتمال دستيابي متخصصان ايران به كدهاي حساس ساخت...

بازتاب پيروزي بزرگ ايران در جنگ الكترونيك خبر اول دنيا
ضرب شست اطلاعاتي ايران به آمريكا

با گذشت چند روز از اقدام غرورآفرين جمهوري اسلامي ايران در به دست آوردن يك فروند پهپاد پيشرفته جاسوسي آمريكا در مرزهاي شرقي كشور، اين مسئله ضمن اينكه نگراني شديد مقامات پنتاگون از احتمال دستيابي متخصصان ايران به كدهاي حساس ساخت اين هواپيمارا به دنبال داشته، همچنان در صدر اخبار و گزارشات محافل و رسانه هاي دنيا قرار گرفته است.
اين موضوع وقتي اهميت بيشتري يافت كه سرتيپ پاسدار «اميرعلي حاجي زاده» فرمانده نيروي هوافضاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در گفت وگويي با بخش خبري 19 شبكه اول سيما با تشريح چگونگي كنترل هواپيماي پيشرفته جاسوسي آمريكا توسط نيروهاي مسلح ايران اعلام كرد كه اخيرا با اطلاعات جمع آوري شده و مراقبت هاي دقيق الكترونيكي مشخص شد اين هواپيما قصد نفوذ و جاسوسي بر فراز كشورمان را دارد كه پس از ورود اين هواپيما به فضاي شرق كشور، اين هواپيما در كمين گاه الكترونيكي نيروهاي مسلح قرار گرفت و با حداقل خسارت در ايران به زمين نشانده شد.
وي ادامه داد: طول دو بال اين هواپيما حدود 26متر، طول بدنه چهار و نيم متر و ارتفاع آن يك متر و 84 سانتيمتر است و داراي سيستم هاي پيشرفته جمع آوري اطلاعات در ابعاد الكترونيكي، تصويري و مخابراتي و سامانه هاي راداري مختلف است.
فرمانده نيروي هوافضاي سپاه افزود: اين هواپيما از جهت نوع ساخت و پوشش، رادارگريز طراحي شده و از حيث فناوري آخرين نمونه هواپيماهاي پيشرفته اي است كه آمريكا مورد استفاده قرار مي دهد.
سردار حاجي زاده با بيان اين كه فناوري به كار رفته در اين هواپيما قبلا در هواپيماهاي B2 و F35 نيز استفاده شده است، افزود: هدايت اين هواپيما توسط ماهواره و همچنين ايستگاههاي زميني در افغانستان و آمريكا صورت مي پذيرد.
فرمانده نيروي هوافضاي سپاه افزود: كارشناسان و متخصصان نظامي به خوبي واقفند كه اين هواپيما چه اطلاعات تكنولوژيكي ذي قيمتي با خود دارد.
نگراني جدي آمريكا
«رابرت بر»، افسر سابق سيا در مصاحبه اي با بي بي سي در اين باره گفت: «تقريبا به نظر مي رسد كه اين پرنده در ايران به زمين نشانده شده، با كنترل از راه دور، يعني كنترل آن توسط آمريكايي ها را خاموش كرده اند و هدايت آن را در دست گرفته اند. اگر شما تصاوير هواپيماهاي بدون سرنشين ساقط شده را ديده باشيد، مي دانيد كه آنها مثل هر هواپيماي ديگري در اثر سقوط متلاشي مي شوند، اما به نظر مي رسد كه اين يكي شايد در يك فرودگاه يا يك دشت فرود تقريبا نرمي داشته است. من واقعا از اينكه خسارت بيشتري نديده بود متعجب شدم.»
اين افسر سابق سيا مي افزايد: «من فكر مي كنم اگر به اين هواپيما رخنه سايبري شده باشد كه شواهد قوياً به آن اشاره دارند، ما با مشكل بزرگي مواجه هستيم.» وي البته اين رخنه را ناشي از نرم افزارهاي بد عنوان كرده است.
بنابراين گزارش «رابرت بر» در ادامه اين مصاحبه و در پاسخ به سؤالي ديگر ادامه داد: «من فكر مي كنم اين يك ضربه امنيتي عظيم است چون اين هواپيماهاي تجسسي از پرتونگاري حرارتي و انواع دوربين هاي پيشرفته كه در عمليات ابيت آباد عليه مخفيگاه اسامه بن لادن استفاده شد، [برخوردار هستند]. اين دوربين ها بسيار دقيق هستند و تصاوير سه بعدي توليد مي كنند. اين هواپيماها مي توانند در ارتفاع 50 هزار پايي پرواز كنند كه آنها را از تيررس آتش بارهاي ضدهوايي خارج نگاه مي دارد. من تصور مي كنم ايراني ها بتوانند از آن بهره برداري كنند. اگر آنها توانسته اند اين پرنده را بنشانند، قاعدتاً مي توانند از آن بهره برداري هم بكنند فن آوري به كار رفته در اين هواپيما در حقيقت براي مدتهاي مديدي زيربناي جنگ ما در عراق و افغانستان بوده است.»
اقدام جمهوري اسلامي ايران در به غنيمت گرفتن يك پهپاد پيشرفته جاسوسي آمريكا خشم مقامات صهيونيستي را نيز برانگيخته است.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني «گلوبال ريسرچ»، گزارش صادر شده از سوي پايگاه اطلاع رساني صهيونيستي دبكا، نزديك به سيستم هاي اطلاعاتي و امنيتي رژيم صهيونيستي تأييد مي كند كه «ايران توانسته است يك هواپيماي بدون سرنشين آمريكايي» را به شكل سالم بر زمين بنشاند.
بنابراين گزارش، اين واقعيت كه ايران توانسته است با يك حمله سايبري (جنگ الكترونيك) پهپاد آمريكايي را بر زمين بنشاند و كنترل آن را در دست بگيرد، كاملاً تاييد شده است.
گزارش دبكا تأييد مي كند كه پهپاد فوق الذكر هدف پدافند هوايي قرار نگرفته بلكه ارتباط آن با مركز از طريق يك عمليات سايبري قطع شده و كنترل آن به دست نيروهاي ايراني افتاده است.
دبكا تصريح مي كند كه هم سازمان هاي اطلاعاتي آمريكايي و هم سازمان هاي اطلاعاتي اسرائيلي از اين پيشرفت ايران «شوكه شده اند». دبكا همچنين مي افزايد كه اگر ادعاي مقامات نظامي آمريكا مبني بر نقص فني پهپاد مزبور صحيح بود، اين پهپاد دچار آسيب هاي جدي مي شد حال آنكه دچار چنين آسيب هايي نشده است.
بنابراين گزارش، نمايش پهپاد RQ170 توسط ايران به خوبي تأييد مي كند كه ادعاي تهران در خصوص تسلط بر اين پهپاد از طريق حمله سايبري صحيح است. اين بدان معناست كه پهپاد RQ170 هدف قرار نگرفته بلكه با جنگ الكترونيكي به دست نيروهاي ايراني افتاده است. اين امر براي فن آوري جنگنده ها و هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكايي و اسرائيلي يك «افتضاح» بود.
آمريكا همچنين پس از اين افتضاح نظامي و اطلاعاتي در يك نگراني عميق از امكان مهندسي معكوس ساخت اين هواپيما توسط جمهوري اسلامي ايران فرو رفته است.
نگراني اي كه البته حكايت از يك نگراني بزرگتر در وراي آن براي آمريكا دارد و آن اينكه به احتمال قوي، جمهوري اسلامي ايران توانايي هاي بيشتري در زمينه جنگ الكترونيك و يا ساخت هواپيماهاي پهپاد دارد كه هنوز رونمايي نشده اند.
رسانه آمريكايي يواس اي تودي در همين زمينه گزارش داده است كه هواپيماي جاسوسي تسخير شده توسط ايران به دلايلي، امكان كپي برداري و مهندسي معكوس را به سادگي ندارد.
اين در حالي است كه اولاً بيان اين مسئله توسط آمريكايي ها در وهله اول بيانگر يك نگراني عميق از امكان مهندسي معكوس، آن هم در كشوري دارد كه به گفته «محسن رفيقدوست» وزير وقت وزارت سپاه پاسداران، تنها در زمان جنگ تحميلي نيز توانست با مهندسي معكوس، از فناوري موشكي برخوردار شود.
ثانياً آمريكا و مقامات سازمان هاي جاسوسي اين كشور مي دانند هنگامي كه ايران ثابت كرده است كه در عرصه اين فناوري ها در جايگاهي بالاتر از آمريكا نيز قرار دارد پس لاجرم توانايي هاي مختلف و فراتصوري نيز در مهندسي معكوس دارد.
البته يواس اي تودي در گزارش خود در همين زمينه به نقل از «پيتر سينر»، اذعان مي كند كه مطالعه سيستم هاي موجود در اين هواپيماي جاسوسي كه مجهز به يك اسكنر ويژه براي مطالعه و عكسبرداري از تأسيسات هسته اي است، مي تواند به محققان ايراني كمك كند تا به آساني آنها را هك كنند و يا مشتقاتي از اين نوع هواپيما را بسازند.
اقدامات آمريكا
براي جبران شكست
پس از در اختيار قرار گرفتن كنترل هواپيماي پيشرفته جاسوسي سيا توسط پدافند هوايي ايران، مقامات آمريكايي در چند جلسه در تلاش بودند تا اين هواپيما را از دست متخصصان ايراني خارج كنند.
روزنامه وال استريت ژورنال پيش تر خبر داده بود كه آمريكايي ها ابتدا در صدد بودند كه با عملياتي در داخل خاك ايران پهپاد RQ170 را از دست ايرانيان خارج كرده يا نابود سازند اما بعدها از بيم واكنش ايران دست از اين برنامه كشيدند.
البته منابع نظامي «دبكا» نكته اي ديگر را نيز فاش كرده اند كه پيش تر كمتر مورد اشاره واقع شده بود. RQ170 مسلح به سيستم خودانفجاري بوده است كه هرگاه دست نيروهاي طرف مقابل افتد، خود را منهدم كرده و اطلاعاتش در امان باشد اما با تدبير دقيق سيستم هاي جنگ الكترونيك ايران، اين سيستم خودانفجاري نيز عمل نكرده است.
از سوي ديگر برخي منابع غربي خبر دادند دولت آمريكا از طريق سفارت سوئيس در تهران از ايران خواسته است هواپيماي آمريكايي را كه موفق به كنترل و تصاحب آن شده به آمريكا تحويل بدهد آن هم با اين بهانه كه اين هواپيما به عنوان بخشي از ماموريت هاي ايساف (نيروهاي بين المللي تحت فرماندهي ناتو) در افغانستان در حال فعاليت بوده و بنابراين ايران طبق قطعنامه هاي سازمان ملل حق اقدام عليه آن را نداشته است.
كارشناسان مي گويند به 2 دليل چنين درخواستي كاملا بي معنا و خنده دار است.
1-نخستين دليل آن است كه همانطور كه روزنامه نيويورك تايمز در روز 14 آذر 1390 گزارش داده هواپيماي RQ170 حتي از كنترل ارتش آمريكا هم خارج بوده و صرفا در اختيار سازمان سيا قرار دارد بنابراين مسخره است كه ادعا شود هواپيمايي كه حتي پنتاگون به آن دسترسي ندارد، در حال انجام ماموريت براي ايساف بوده است. اطلاعات موجود هم نشان مي دهد كه از اين نوع هواپيما تنها 4 فروند در پايگاهي در قندهار مستقر است كه صرفا تحت فرمان سازمان سيا عمل مي كند و نه دولت افغانستان، نه ايساف و نه حتي پنتاگون اجازه هيچگونه دسترسي به آن را ندارند.
2-دليل دوم آن است كه هواپيماي RQ170 در حالي در چنگال ابزارهاي جنگ الكترونيك نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران قرار گرفته كه در عمق حدود 300 كيلومتري خاك ايران قرار داشته و بنابه اعتراف منابع غربي مشغول عمليات جاسوسي و عكس برداري از درون خاك جمهوري اسلامي ايران بوده است. از آنجا كه كاملا مسخره است كه كسي بتواند ادعا كند نفوذ به عمق خاك ايران و انجام عمليات سطح بالاي جاسوسي بخشي از وظايف و ماموريت هاي نيروهاي ايساف در افغانستان است، بنابراين روشن است كه اين هواپيما در حال انجام ماموريت براي مرجعي غير از ايساف بوده است.
منابع آگاه در تهران مي گويند: نحوه رفتار هواپيماي RQ170 كاملا خصمانه و خلاف تمام مقررات بين المللي بوده كه خواستار احترام كشورها به مرزهاي بين المللي كشورهاي عضو سازمان ملل است و بنابراين ايران به لحاظ موازين حقوق بين الملل كاملا حق دارد ماموريت اين هواپيما را به عنوان يك «رفتار خصمانه» در نظر گرفته و آن را در اختيار خود نگهدارد و حتي اقدام به مقابله به مثل كند.
مشخصات جديدي از پهپاد RQ170
منابع آمريكايي از روز يكشنبه به اين طرف انبوهي از گزارش هاي مفصل و داراي جزئيات منتشر كرده اند كه نشان مي دهد فناوري اين هواپيما يكي از حساس ترين فناوري هاي موجود در اختيار سرويس هاي اطلاعاتي اين كشور بوده و از اطلاعات مربوط به آن به شدت حفاظت مي شده است.
اين گزارش ها نشان مي دهد دولت آمريكا اكنون به شدت نگران تبعات سياسي، فني، اطلاعاتي و نظامي فرود اجباري اين هواپيما در ايران است و به همين دليل تمام ابزارهاي خود را براي حداقل كردن خسارات ناشي از اين موفقيت بزرگ ايران به كار گرفته است.
اكنون پرسش اين است كه چرا اين هواپيما تا اين حد براي دولت آمريكا مهم است و جايگاه آن در سيستم فناوري نظامي و امنيتي آمريكا چيست؟
بر مبناي مجموعه گزارش هاي موجود مي توان مشخصات اين هواپيما و دلايل حساسيت آن را به شكل زير توضيح داد.
1- نخستين ويژگي اين هواپيماي بدون سرنشين كه باعث شده در نوع خود منحصر بفرد باشد توانايي تقريبا مهارناپذير رادارگريزي آن است. اطلاعات موجود نشان مي دهد اين هواپيما توسط رادارهاي معمولي برد بلند (حتي انواع بسيار پيشرفته آن) به هيچ وجه قابل رهگيري نيست و رادارهاي برد كوتاه VHF نيز تنها در صورتي قادر به مشاهده آن- آن هم به سختي- هستند كه هواپيما كمتر از 40 كيلومتر با آنها فاصله داشته باشد؛ اتفاقي كه وقوع آن تقريبا محال است. ويژگي رادارگريزي اين هواپيما ناشي از پوشش بسيار مخصوصي است كه تمام سطح آن را پوشانده و بسياري از كشورهاي جهان از جمله روسيه و چين سال هاي طولاني است كه به دنبال دست يابي به فرمول و مشخصات ساختماني آن هستند. روزنامه نيويورك تايمز در تحليلي به قلم ويليام براد و ديويد سانجر كه روز دوشنبه 14 آذر 1390 منتشر شده، درباره توانايي رادارگريزي هواپيماي RQ170 نوشته است: «به گفته مقامات آمريكايي، يك نمونه رادارگريز اين هواپيماي بدون سرنشين اوايل امسال ساعت ها در موارد مكرر بر فراز مخفيگاه اسامه بن لادن در ابت آباد پاكستان پرواز كرد بدون آنكه بوسيله سامانه هاي دفاع هوايي پاكستان مورد شناسايي قرار گيرد». اين روزنامه ادامه داده است: «ماه ها گزارش هايي، همگي تاييد نشده، منتشر شده است كه از همان هواپيما مرتبا بر فراز ايران و احتمالا با هدف شناسايي مراكز هسته اي يا موشكي مخفي استفاده مي شده است». همچنين لوليتا سي بالدور، در گزارشي براي آسوشيتدپرس از واشنگتن در روز سه شنبه 15 آذر 1390 نيز از قول لورن تامپسون، تحليلگر دفاعي موسسه لكسينگتون در ويرجينيا دراين باره مي نويسد: «اين هواپيماها طوري طراحي شده اند كه بتوانند به مكان هايي بروند كه ديگر هواپيمايي با سرنشين يا بدون سرنشين نمي توانند به آنجا بروند. اين هواپيما به ويژه طوري طراحي شده است كه رديابي و هدف قرار دادن آن توسط دشمنان بسيار دشوار باشد». يك كارشناس فني گفت: عامل اصلي رادارگريزي اين هواپيما رنگ مخصوص بدنه آن است.
2- دومين ويژگي اين هواپيما كه انتقال آن به ايران نگراني بسيار جدي آمريكايي ها را برانگيخته آن است كه اين فناوري RQ170 شباهتي جدي به فناوري بمب افكن هاي B2 و همچنين جنگنده بمب افكن F35 دارد كه جزو پيشرفته ترين و در عين حال محرمانه ترين فناوري هاي نظامي آمريكا محسوب مي شود.
3- سومين ويژگي هواپيماي بدون سرنشين آمريكايي كه در اختيار ايران است، مربوط به موتورهاي بسيار پيشرفته آن است كه عملا به آن امكان مي دهد به جاي چند ساعت، چند روز در هوا باقي بماند. جان پايك از انديشكده «گلوبال سكيوريتي» دراين باره به «لوليتا سي بالدور» گزارشگر آسوشيتدپرس از واشنگتن در روز 15 آذر 1390 گفته است: «كليد موفقيت آمريكا در مورد هواپيماهاي رادارگريز، موتورهاي كم مصرف آنها است كه به آنها امكان مي دهد به جاي چندين ساعت، روزها در هوا بمانند».
4- ويژگي چهارم هواپيماي RQ170 مربوط به توانايي هاي جنگ الكترونيك آن بويژه در دو حوزه خاص است. نخست اينكه اين هواپيما مي تواند مجموعه ارتباط راديويي با سيم و بي سيم در اطراف منطقه پروازي خود را تا شعاعي بزرگ شنود كند و دوم اينكه قادر است در منطقه پروازي خود در صورت لزوم اختلالات الكترونيكي وسيع ايجاد نمايد.
5- ويژگي پنجم هواپيماي بدون سرنشين RQ170 استقرار رادارهاي فوق پيشرفته «سار» بر روي آن است كه هيچ نمونه مشابهي در جهان ندارد. منابع غربي نام اين رادار را AESA ذكر كرده اند.
6- ششمين ويژگي اين هواپيما مربوط به دوربين ها، لنزها و سنسورهاي نصب شده بر روي آن است كه به آن يك توانايي منحصر بفرد تصويربرداري جاسوسي مي دهد. اين دوربين ها داراي توان تصوير برداري با وضوح بسيار بالا در هر شرايط جوي و همچنين داراي قدرت تفكيك منحصر بفرد هستند.






نوشته شده در   شنبه 19 آذر 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode