ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 10 آذر 1390     |     کد : 29154

مجلس همچنان در راس امور است

دهم آذرماه سالروز شهادت آيت الله مدرس، روز مجلس شوراي اسلامي نام گرفته است.

شهادت مدرس و روز مجلس در آيينه جام‌جم آنلاين
مجلس همچنان در راس امور است
جام جم آنلاين: دهم آذرماه سالروز شهادت آيت الله مدرس، روز مجلس شوراي اسلامي نام گرفته است. جايگاه اين نهاد قانونگذاري بدان پايه بود كه بنيانگذار جمهوري اسلامي بارها تاكيد داشتند كه "مجلس در راس امور است." اگرچه هر از گاهي برخي افراد در راس امور بودن مجلس را زير سووال مي برند اما نمايندگان مردم در خانه ملت همچنان بر اين نكته تاكيد دارند. نكته اي كه حضرت روح الله نيز روي آن پافشاري داشتند و آن اينكه " مجلس در راس امور است."
خبرنگار جام جم آنلاين به مناسبت روز مجلس و به ياد جمله تاريخي حضرت امام (ره) مبني بر اينكه "‌مجلس در راس امور است" به سراغ نمايندگان مردم در خانه ملت رفت، تا در اين باره با آنان به گفت‌وگو بنشيند.

منتخب ملت در راس امور است

اسدالله بادامچيان نماينده تهران با تاكيد بر اينكه مجلس شوراي اسلامي از بركات نظام است، گفت: همانطور كه حضرت امام (ره) فرمودند اين قوه در راس امور قرار دارد.

وي افزود: مجلس منتخب ملت است و ملت در راس امور است.

عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس تاكيد كرد: در حال حاضر در راس امور بودن مجلس به خوبي نمايان است.

مخالفان مجلس شعر مي گويند

رييس فراكسيون روحانيون مجلس نيز مجلس را در راس امور دانست و گفت: از نظر واقعيت و جايگاه قانوني اين قوه در راس امور قرار دارد.

محمدتقي رهبر افزود: مجلس شوراي اسلامي در جايگاه اصلي خود قرار دارد چرا كه همين مجلس است كه به وزرا راي اعتماد مي دهد و حتي مي تواند آنها را عزل كند.

نماينده اصفهان اظهار داشت : حتي لوايح دولت توسط مجلس تاييد مي شود و در واقع اين مجلس است كه كابينه دولت را شكل مي دهد.

وي گفت: شوراي نگهبان مصوبات مجلس را با شرع و قانون اساسي تطبيق مي دهد بنابر اين هيچ مصوبه اي از مجلس خلاف دين اسلام و قوانين موجود نخواهد بود.

«رهبر» با اشاره به برخي اظهارنظرها مبني بر اينكه مجلس در راس امور نيست، افزود: به جرات مي توان گفت كه اين افراد «شعر» مي گويند چراكه مجلس، شان و جايگاه خود را حفظ كرده و توانسته رسالت خود را به خوبي انجام دهد.

وي با بيان اينكه البته مجلس مي توانسته بهتر از اين عمل كند، اظهار داشت : همانطوري كه مقام معظم رهبري فرمودند مجلس بايد كلان نگر باشد و اگر از اين منظر بخواهيم ارزيابي از عملكرد مجلس داشته باشيم قوه مقننه نمره 15 مي گيرد.

رييس فراكسيون روحانيون مجلس تاكيد كرد: مجلس بايد از اقتدار و موقعيت خود براي مقابله با تخلفات به خوبي استفاده كند.

كارنامه درخشان است

جعفر قادري نيز معتقد است كه مجلس تلاش دارد تا با اقتدار وارد مسائل شود و شان و جايگاه خود را حفظ كند.

نماينده شيراز گفت: ورود مجلس به موضوعات اجرايي، قضايي، اقتصادي، اجتماعي، سياسي و فرهنگي از نگاه نظارتي بوده و در همين راستا كارنامه خوبي از خود برجاي گذاشت .

وي افزود: با توجه به مقتضيات زماني عملكرد مجلس خوب بوده و اثرگذاري خوبي هم داشته است و اگر تعامل دولت با مجلس بيشتر مي بود، اثرگذاري مجلس نيز بيشتر مي شد.

عنصر نظارت در راس امور بودن را تقويت مي‌كند

عبدالحسين ناصري معتقد است كه اگر مجلس بعد وظيفه نظارتي خود را تقويت كند در راس امور بودن آن مشخص تر خواهد شد.

نماينده گرگان افزود: البته نمايندگان در تلاش هستند تا به وظيفه قانونگذاري و نظارتي خود بهتر و بيشتر جامع عمل بپوشانند.

وي تاكيد كرد: مجلس همچنان در راس امور است و اين قوه به خوبي وظايف خود را انجام مي دهد.

استاني شدن انتخابات مشكلات را كم مي كند

مهرداد لاهوتي نيز تاكيد دارد كه نمايندگان بايد به دو وظيفه قانون گذاري و نظارتي خود بيشتر توجه داشته باشند.

نماينده لنگرود با بيان اينكه نمايندگان در تلاش هستند تا در راس امور بودن مجلس بيشتر نمايان شود، گفت: بسياري از وظايف غير نمايندگي و مسائل حاشيه اي وقت نمايندگان را مي گيرد و همين امر باعث شده تا مجلس از جايگاه واقعي خود كمي فاصله بگيرد.

وي گفت: نمايندگان بايد وقت مطالعه و فكر كردن داشته باشند تا بتوانند درست قانون وضع كنند اما در حال حاضر مشكلات حوزه انتخابيه و كارهاي غير وظايف نمايندگي، آنان را درگير مسائل حاشيه اي كرده است.

لاهوتي تصريح كرد: مردم انتظار دارند نمايندگان به امور آنها بپردازند كه همين انتظار دردسرهايي را براي نمايندگان ايجاد مي كند.

وي با اشاره به طرح استاني شدن نمايندگان در انتخابات مجلس، گفت: البته اين طرح در مجلس مصوب نشد و اگر به تصويب مي رسيد برخي از مشكلات موجود را كم مي كرد.

لاهوتي اظهار داشت: با استاني شدن انتخابات مجلس، چهره هاي شاخص استان در انتخابات مجلس راه مي يابند و نمايندگان به جاي رسيدگي به مشكلات حاشيه اي به مسائل استان توجه خواهند كرد.

مجلس در راس امور بوده و خواهد بود

محمود احمدي بي غش نيز تاكيد دارد كه مجلس در راس امور بوده و خواهد بود.

نماينده شازند تصريح كرد: قوه مقننه وظيفه ذاتي قانونگذاري و نظارت بر امور را بر عهده دارد و عاليترين دستگاه نظارتي در كشور است.

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس تاكيد كرد: فرمايش پيامبرگونه امام راحل مبني بر اينكه «مجلس در راس امور است» نقش و اهميت اين نهاد را در نظام ما محكمتر و استوارتر كرده است.

مجلس عصاره ملت است

بيژن نوباوه نيز تاكيد دارد كه مجلس بايد در راس امور باشد چرا كه عصاره ملت است و عصاره ملت يعني در راس امور بودن است.

نماينده تهران معتقد است كه در شرايط حاضر مجلس در راس امور قرار دارد و اگر اين نهاد در راس امور نباشد يعني ملت در راس امور نيست.

عضو كميسيون فرهنگي مجلس تصريح كرد: برغم همه تلاش هايي كه صورت مي گيرد مجلس از جايگاه خوبي برخوردار بوده و به لطف خدا در راس امور قرار دارد.

در راس امور بودن مجلس ترديدي نيست

محمد كرمي راد نيز تاكيد دارد مجلس به عنوان يكي از قواي سه گانه كشور در راس همه مسائل و امور به فعاليت خود ادامه مي دهد.

وي افزود: بايد اين نهاد قانونگذاري و نظارت بر امور در راس همه مسائل باشد.

نماينده كرمانشاه گفت: هيچ ترديدي نيست كه قوه مقننه در راس امور كشور قرار دارد.

استقلال مجلس نشانه راس امور بودن آن است

ولي اسماعيلي نيز معتقد است كه مجلس از شان و جايگاه مهمي در نظام ما برخوردار است و با اقتدار به وظيفه قانونگذاري و نظارت بر امور مي پردازد.

نماينده گرمي و دشت مغان اضافه كرد: امروز نقش و اهميت مجلس نزد مسئولان و ملت به خوبي مشخص است و اين نهاد قانوني در چارچوب قانون اساسي است و اعتقاد به آرمان هاي نظام و آرمان هاي امام راحل حركت مي كند.

وي گفت: بايد با تعامل بيشتر در راستاي منافع ملي و رفع مشكلات مردم گام برداشت.

اقتدار مجلس هر روز بيشتر از ديروز

احمدعلي مقيمي نيز معتقد است ارزش و اقتدار مجلس هر روز بيشتر از ديروز مي شود.

نماينده بهشهر و نكا گفت: نظام جمهوري اسلامي ايران با راي ملت شكل گرفت و مجلس هم به عنوان يكي از قواي سه گانه با راي ملت شكل مي گيرد و درچارچوب قانون اساسي و تبعيت از منويات مقام معظم رهبري فعاليت مي كند.

وي با بيان اينكه قانونگذاري و نظارت بر امور دو وظيفه اصلي مجلس شوراي اسلامي است، گفت: همه بايد كمك كنند تا نمايندگان ملت در جهت تحقق اهداف نظام و رفع مشكلات مردم گام هاي اساسي بردارند.


نوشته شده در   پنجشنبه 10 آذر 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode