ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 2 آذر 1390     |     کد : 28739

كودكان به راحتي باور مي كنند

براي كودكان معمولا هيچ چيز غيرواقعي‌اي وجود ندارد. آنها خيلي چيزها را براحتي مي‌توانند باور كنند.

جام جم آنلاين: براي كودكان معمولا هيچ چيز غيرواقعي‌اي وجود ندارد. آنها خيلي چيزها را براحتي مي‌توانند باور كنند.

مثل اين كه با عروسك‌هايشان هم صحبت شوند يا با ماشين‌هاي كوكي‌شان براحتي از اين شهر به آن شهر بروند. در اين ميان برنامه‌هاي مربوط به كودكان نقش بسزايي در پرورش هر چه بيشتر اين تخيلات دارند.

مدت‌هاست كه برنامه‌اي با عنوان «عصر مل‌ملي» از شبكه دو سيما در حال پخش است. برنامه‌اي كه در آن عروسك مل‌ملي كه يك بره كوچك است به عنوان محور اصلي برنامه توانسته با مخاطب كودك ارتباط خوبي برقرار كند، البته گلي (يكي از مجريان) هم توانسته در كنار مل‌ملي موفق عمل كند.

براي آشنايي با چگونگي شكل‌گيري برنامه عصر مل‌ملي ابتدا سراغ تهيه‌كننده و كارگردان برنامه محمود سلاميان رفتم تا در اين باره بيشتر برايمان توضيح دهد.

مل‌مل، سفيد و دوست‌داشتني

محمود سلاميان ابتدا در پاسخ به اين سوال كه اين برنامه چطور شكل گرفته است، ‌مي‌گويد: اين برنامه از شهريور سال 87 آغاز شد و ابتدا توليدي بود و برنامه‌ها را ضبط مي‌كرديم و بعدها به مرور زمان تصميم گرفتيم كه آن را به شكل زنده پخش كنيم.

وقتي برنامه عصر بخير بچه‌ها توليد شد با استقبال خوبي از طرف مخاطبان و همين‌طور مديران سيما مواجه شد، بنابراين تصميم گرفتيم كه يك عروسك وارد برنامه كنيم.

سلاميان در پاسخ به اين سوال كه چرا يك بره را براي عروسك انتخاب كرده گفت: چون در برنامه‌هاي مربوط به كودكان بسيار از عروسكي كه شبيه آدم هستند، استفاده شده است، بنابراين سعي كرديم كه از يك عنصر تخيلي استفاده كنيم و نزديك به 6 ماه روي اين مساله كار مي‌كرديم كه از چه عروسكي و چطور استفاده كنيم.

تا اين كه به بره رسيديم و آن را انتخاب كرديم. چون به نظرم بره در بين حيوانات نماد پاكي و مظلوميت است، حتي در حال حاضر داريم تلاش مي‌كنيم كه «مل‌مل» را به عنوان سفير صلح به يونسكو معرفي كنيم.

تهيه‌كننده برنامه عصر مل‌ملي در اين‌باره كه چرا اسم مل‌مل براي اين بره انتخاب شده، گفت: اسم مل‌مل طي جلساتي كه در مورد برنامه داشتيم شكل گرفت و انتخاب شد. البته در حال حاضر به ياد ندارم كه چه كسي اين اسم را پيشنهاد داد، اما اول قرار بود اسم اين بره پشمل باشد كه بعدا به مل‌مل تغيير نام داد و مل‌مل برگرفته از پارچه مل‌مل است كه ظرافت خاصي هم دارد.

كارگردان برنامه عصر مل‌ملي در پاسخ به اين سوال كه مجريان برنامه بر چه اساسي انتخاب شده‌اند، گفت: سال گذشته تغييرات زيادي را در برنامه ايجاد كرديم. در ابتدا، مجريان برنامه سه پسر بودند و آنها را بر اين اساس انتخاب كرده بوديم كه مثل برنامه‌هاي ديگر مجريان فقط خاله و عمو نباشند تا اين كه تصميم بر اين شد كه يك مجري خانم و يك مجري آقا در كنار مل‌مل حضور داشته باشند و براي همين از خانم اميني در نقش گلي استفاده كرديم كه نقش يك دختر هشت ساله را بازي مي‌كند.

سلاميان در مورد انتخابش و اين كه چطور فاطمه اميني (گلي)‌ را انتخاب كرده است؟ گفت: بازي و اجراي خانم اميني را در برنامه «ترمه طلا» كه از شبكه يك سيما پخش مي‌شد ديده بودم و بعد از صحبت‌هاي اوليه با وي و همين‌طور تست‌هايي كه انجام شد بالاخره قرعه به نام خانم اميني افتاد و قرار شد وي در كنار مل‌مل اجرا داشته باشد.

جالب است بدانيد خود خانم اميني پس از اين كه قرار شد در اين برنامه حضور داشته باشد، گفت كه هميشه آرزو داشتم بيايم و در كنار مل‌مل اجرا كنم چراكه اين عروسك واقعا رويايي و زيباست.

سلاميان درخصوص اين كه در آينده چه تغييراتي در برنامه ايجاد خواهد شد؟ گفت: بزودي قرار است شش عروسك ديگر كه همه از خانواده مل‌‌مل هستند به اين برنامه اضافه شوند و همين‌طور بازيگران چهره به عنوان مجري مهمان در اين برنامه حضور خواهند داشت.

به هر حال اين برنامه دائم در حال تغيير است و به نظرم همين تغييرات است كه عوامل را از يكنواختي و كليشه شدن دور مي‌كند.

مل‌مل براي من يك حيوان زنده است

فاطمه اميني مجري عصر مل‌ملي است كه بايد نقش يك دختر هشت ساله را بازي كند، اما شايد باور نكنيد كه او 25 سال دارد و در رشته فلسفه تحصيل كرده است.

فاطمه اميني ابتدا در مورد خودش گفت: از 13 سالگي كار تئاتر را شروع و به صورت حرفه‌اي آن را دنبال كردم تا اين كه به واسطه حضورم در برنامه ترمه‌طلا پايم به تلويزيون باز شد و بعد از آن در برنامه‌هايي مثل «نردبان» و «عصر بخير بچه‌ها» كارم را در تلويزيون ادامه دادم.

سلاميان: بزودي قرار است 6 عروسك ديگر كه همه از خانواده مل‌‌مل هستند به اين برنامه اضافه شوند و همين‌طور بازيگران چهره به عنوان مجري مهمان در اين برنامه حضور خواهند داشت
مجري برنامه عصر مل‌ملي درخصوص شخصيت گلي گفت: گلي در واقع يك دختربچه هشت ساله است كه مل‌مل را مثل عروسك واقعي خودش مي‌داند و من هرگز خودم را از نقش گلي دور نمي‌دانم چرا كه هنوز دارم با كودك درونم زندگي مي‌كنم.

اميني افزود: خوشبختانه از ابتداي اين برنامه، هم مردم و هم مديران سازمان صداوسيما حمايت‌هاي خوبي از ما كردند و همين تشويق‌ها باعث شد كه ما سعي كنيم بهترين‌ها را به مخاطبانمان هديه كنيم و از طرفي دست ما هم براي پرورش كاراكتر گلي بسته نبود.

فاطمه اميني در مورد عروسك مل‌مل گفت: به نظرم مل‌‌مل يك حيوان واقعي است. تپل بودن مل‌مل باعث شده او را بيشتر دوست داشته باشم و با او ارتباط خوبي برقرار كنم.

اين مجري ـ بازيگر درخصوص لباس‌هايي كه در اين برنامه مي‌پوشد با ذكر اين نكته كه در ابتدا طراح لباس درخصوص لباس‌هايم نظر مي‌داد و آنها را طراحي مي‌كرد، گفت: اخيرا در برنامه ديگر طراح لباس ندارم و خودم لباس‌هايم را از بيرون خريداري مي‌كنم، البته قرار است در آينده مجددا از طراح لباس استفاده كنم.

اميني درباره دنياي كودكي و كودك درونش گفت: من هيچ وقت دوست ندارم بزرگ شوم و با اين كه الان 25 ساله هستم، اما هنوز خودم را يك دختر بچه 11 ساله مي‌دانم و از بودن در دنياي بچه‌ها لذت مي‌برم.

فاطمه اميني همچنين درخصوص اجرايش در برنامه ترمه‌طلا كه در آن با حيوانات زيادي ازجمله بچه‌شير، عقاب، مار و... سر و كار داشته است، گفت: اجرا در اين برنامه تجربه متفاوتي برايم بود. البته خانم رسول‌زاده بازيگر نقش طلا نسبت به من در مقابل حيوانات خونسردتر بودند، اما من ترس بيشتري داشتم.

مثلا براي رويارويي با مار از دو شب قبل‌تر قرص آرامبخش خوردم تا بتوانم مار را در دستم بگيرم. البته تمام حيوانات اين برنامه تربيت شده بودند، اما با اين حال هيبت‌شان آدم را مي‌گرفت. مثلا نگهبان عقاب مي‌گفت اگر مستقيم در چشم‌هاي او نگاه كنيد يكدفعه ممكن است حمله كند و چشم‌هايتان را از كاسه درآورد. به هر حال اجراي اين برنامه ريسك بالايي براي همه ما به دنبال داشت.

فاطمه اميني در پايان اميدوار است كه بتواند همچنان در كنار مل‌مل باقي بماند و هر روز چيزهاي تازه‌اي را براي مخاطبان اين برنامه به ارمغان بياورد.

مل‌مل جاي خود را بين بچه‌ها باز كرده است

مريم احمدي، صداپيشه عروسك مل‌مل است. او از سال 85 كارش را در زمينه گويندگي آغاز كرده است و در تئاتر و دوبله هم نيز تجربيات زيادي دارد. از كارهايش در زمينه دوبله مي‌توان به گربه كلاه به سر، توتورو، آدم‌هاي شگفت‌انگيز و... اشاره كرد.

مريم احمدي درباره چگونگي ارتباط با مل‌مل گفت: ما با هم ارتباط خوبي داريم. من اصلا فكر نمي‌كنم كه مل‌مل يك عروسك است براي همين سعي مي‌كنم اول خودم او را باور كنم تا مخاطب هم بتواند آن ارتباطي كه بايد، با برنامه و كاراكتر مل‌مل پيدا كند.

احمدي در مورد دوران كودكي خودش و اين كه چقدر با عروسك‌هايش بازي ‌كرده است، گفت: در دوران كودكي‌‌ام عروسك‌هاي زيادي داشتم و در حال حاضر هم با كودك درونم زندگي مي‌كنم.

صداپيشه عروسك مل‌مل با اشاره به اين نكته كه مخاطبان توانسته‌اند با برنامه عصر مل‌ملي ارتباط برقرار كنند، گفت: خوشبختانه استقبال مخاطبان نسبت به اين برنامه بسيار خوب است.

درست است كه ما در اين برنامه از حضور بچه‌ها در استوديو استفاده نمي‌كنيم، اما با اين حال خارج از فضاي برنامه بچه‌ها بسيار مل‌مل و گلي را دوست دارند و حتي وبلاگ‌هاي زيادي در خصوص اين برنامه در اينترنت درست شده است. به هر حال مل‌مل حسابي بين بچه‌ها جاي خود را باز كرده است.

محبوبه رياستي - جام‌جم


نوشته شده در   چهارشنبه 2 آذر 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode