ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 29 آبان 1390     |     کد : 28552

سازمان ملل با دست خالي قطعنامه صادركرد

مجمع عمومي سازمان ملل متحد در حالي بامداد روز شنبه به وقت تهران قطعنامه اي را در محكوميت طرح ترور سفير عربستان در واشنگتن به تصويب رساند كه ادعاهاي واهي آمريكا در اين باره به اثبات نرسيده است.

در اقدامي غيرحقوقي عليه ايران
سازمان ملل با دست خالي قطعنامه صادركرد
مجمع عمومي سازمان ملل متحد در حالي بامداد روز شنبه به وقت تهران قطعنامه اي را در محكوميت طرح ترور سفير عربستان در واشنگتن به تصويب رساند كه ادعاهاي واهي آمريكا در اين باره به اثبات نرسيده است.
مجمع عمومي اين قطعنامه را با 106 راي موافق در مقابل 9 رأي منفي و 40 رأي ممتنع تصويب كرد.
بنابر گزارش هاي منتشره، ارمنستان، بوليوي، كوبا، كره شمالي، اكوادور، نيكاراگوئه، ونزوئلا و زيمبابوه به ايران در دادن رأي منفي پيوستند.
در همين حال خبرگزاري آسوشيتدپرس گزارش داد: مجمع عمومي مستقيماً ايران را به دخالت در توطئه ترور سفير عربستان محكوم نكرد اما از جمهوري اسلامي خواست به حقوق بين الملل كه مستلزم حمايت از ديپلمات ها است پايبند باشد و در محاكمه افراد مسئول در اين توطئه ترور همكاري كند.
گفتني است؛ آمريكا در 11 اكتبر براساس يكسري ادعاهاي واهي جمهوري اسلامي ايران را به طرح ترور سفير عربستان در واشنگتن متهم كرده بود. طي 5 هفته گذشته علي رغم سر و صداها و تبليغات رسانه اي آمريكايي ها در طرح اين ادعاي بزرگ و سست نه تنها هيچ دليل و سندي ارايه نشد بلكه سناريوي ضعيف و متناقض واشنگتن به گونه اي بوده است كه حتي بسياري از رسانه هاي غربي آن را يك سناريوي هاليوودي خواندند.
به دنبال تصويب اين قطعنامه كه به لحاظ حقوقي الزام آور نيست، عبدالله المعلمي- نماينده عربستان در سازمان ملل- گفت كه اين قطعنامه هيچ طرفي را متهم يا محكوم نمي كند اما به ايران به اين دليل اشاره مي كند كه نام اين كشور در اعترافات منصور ارباب سير آمده است.
اين در حالي است كه منصور ارباب سير اولاً تابعيت آمريكايي نيز داشت و ثانياً؛ در اولين جلسه دادگاه نيويورك به صراحت اعترافات منتسب به خودش را تكذيب كرد.
مجمع عمومي سازمان ملل در حالي برخلاف رويه موازين حقوق بين الملل با دستي خالي اين قطعنامه را مهار كرد كه روسيه و چين نيز از جمله كشورهاي مخالف اين قطعنامه بودند.
از سوي ديگر؛ نماينده كشورمان در سازمان ملل به اين قطعنامه ضد ايراني واكنش نشان داد و تأكيد كرد كه تصويب قطعنامه اي براساس اتهامات اثبات نشده، بدعتي خطرناك را در سازمان ملل ايجاد مي كند.
محمد خزاعي سفير و نماينده دائم جمهوري اسلامي ايران نزد سازمان ملل متحد در نيويورك در جلسه مجمع عمومي اين سازمان كه براي بررسي قطعنامه پيشنهادي آمريكا و عربستان در خصوص اتهام ترور سفير عربستان در واشنگتن برگزار شده بود، طي سخناني به اقدام بي سابقه طرح ادعاهاي بي اساس عليه يك دولت عضو در مجمع عمومي سازمان ملل به شدت اعتراض كرد.
سفير و نماينده دائم كشورمان تصريح كرد: قطعنامه ارائه شده تنها بر پايه ادعائي اثبات نشده از جانب دولتي است كه دشمني ديرينه نسبت به ايران دارد.
وي تاكيد كرد: اين ادعا در سراسر جهان و از جمله در ميان نخبگان و برخي مقامات سابق آمريكايي با شك و ترديد قوي روبرو شده است. در اين شرايط باعث تعجب است كه چگونه يك ادعا مي تواند پايه و اساس پيش نويس قطعنامه اي گرديده و به مجمع عمومي سازمان ملل ارائه شود.
خزاعي اضافه كرد: قطعنامه پيشنهادي، جمهوري اسلامي ايران را درخصوص يك طرح ادعايي متهم كرده كه در واقع اين امر پيش قضاوت در مورد پرونده اي است كه ابعاد آن نامشخص مي باشد و از اين رو تصويب قطعنامه براساس اتهامي ثابت نشده غيرمنطقي و عين بي عدالتي مي باشد.
وي تاكيد كرد: قضاوت ناعادلانه عليه يك كشور عضو سازمان ملل براساس اتهامات فرضي و اثبات نشده ضربه بزرگي به اعتبار و اختيارات مجمع عمومي اين سازمان بوده و باعث تضعيف منشور ملل متحد خواهد شد.
سفير و نماينده دائم كشورمان هشدار داد: قطعنامه پيشنهادي بدعتي خطرناك در سازمان ملل خواهد بود و مجمع عمومي اين سازمان را به محلي براي دستيابي به امتيازات سياسي و پيشبرد منافع تنگ نظرانه تبديل خواهد كرد.
خزاعي سوابق دشمني آمريكا با مردم ايران از زمان كودتاي 28 مرداد 1332 و بويژه فشارهاي سياسي و اقتصادي از سوي اين كشور از جمله اعمال تحريم هاي يك جانبه و تهديدات تجاوز گرايانه عليه كشورمان ظرف سال هاي اخير را تشريح كرد و ضمن ارزيابي قطعنامه اخير به عنوان بخشي از گام جديد آمريكا عليه كشورمان اضافه كرد: اينكه مجمع عمومي به عنوان ابزار سياسي عليه يك كشور عضو سازمان ملل مورد سوءاستفاده قرار گيرد، نمي تواند مورد قبول هيچكس باشد.
سفير و نماينده دائم كشورمان ضمن رد مجدد دخالت مقامات و يا نهادهاي ايران در طرح ادعايي، پايبندي جمهوري اسلامي ايران به كنوانسيون 1973 درخصوص اشخاص مورد حمايت بين المللي از جمله ديپلمات ها را مورد تاكيد قرار داد و تصريح كرد: متاسفانه ديپلمات هاي زيادي از كشورهاي متعدد و همچنين كاركنان بين المللي و غيرنظامي سازمان ملل ظرف سال هاي اخير هدف عمليات تروريستي قرار گرفته و جان خود را از دست دادند و در همين زمينه تعدادي از ديپلمات هاي ايراني نيز هدف اقدامات تروريستي قرار گرفته و به شهادت رسيده اند، همچنين تعدادي از سفارت خانه ها و دفاتر نمايندگي جمهوري اسلامي ايران و از جمله دفتر نمايندگي دائم كشورمان نزد سازمان ملل متحد در نيويورك ظرف سال هاي گذشته مورد حمله و تاراج قرار گرفته اند و يا درخصوص چهار ديپلمات ايراني كه در لبنان توسط رژيم صهيونيستي ربوده شده اند بيش از سي سال است كه خبري نداريم، اما به ياد نداريم كه تلاشي در جهت مطرح شدن اينگونه مسائل در مجمع عمومي سازمان ملل صورت گرفته باشد. اكنون سوال اين است كه چگونه اتهامي كه جزئيات آن هنوز معلوم نشده، مي تواند در دستور كار مجمع عمومي قرار گيرد.
خزاعي تاكيد كرد: راه ها و روش هاي برخورد با اين پرونده ها كاملا تعريف شده و مشخص مي باشد كه بارزترين آن همكاري ميان كشورها مي باشد. هدف قرار دادن كشورها در جلسات بين المللي غيرسازنده بوده و به فضايي كه بايستي روح همكاري حاكم باشد لطمه وارد مي كند.


نوشته شده در   يکشنبه 29 آبان 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode