ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 11 آبان 1390     |     کد : 27713

زندگي و هنر ايراني در 100 نماآهنگ‌ ديدني

شوق زندگي نام مجموعه 100 اثر نماآهنگي بود كه ديروز با حضور سيد عزت‌الله ضرغامي و جمعي از خوانندگان و آهنگسازان رونمايي شد.

به ابتكار مركز موسيقي صدا و سيما رونمايي شد
زندگي و هنر ايراني در 100 نماآهنگ‌ ديدني
شوق زندگي نام مجموعه 100 اثر نماآهنگي بود كه ديروز با حضور سيد عزت‌الله ضرغامي و جمعي از خوانندگان و آهنگسازان رونمايي شد. اين نماآهنگ‌ها براي پخش از شبكه‌هاي تلويزيوني در نظر گرفته شده‌اند و محتوايشان شامل تصاويري از بناهاي تاريخي، صنايع دستي، طبيعت همراه با موسيقي‌هاي سنتي ايراني مي‌شود.
مجموعه‌اي كه به گفته رئيس رسانه ملي چهار ماه پيش ايده ساختش شكل گرفته بود ديروز رونمايي شد تا 100 اثر جديد به گنجينه شعر و سرود و موسيقي تلويزيون اضافه شود. در مراسم رونمايي از مجموعه شوق زندگي علاوه بر ضرغامي، علي‌اكبر ولايتي مشاور مقام معظم رهبري، حسين تقي‌پور رئيس مركز موسيقي و سرود صدا و سيما و جمعي از هنرمندان حضور داشتند.

اهميت هنر موسيقي

دكتر علي اكبر ولايتي، مشاور عالي مقام معظم رهبري در اين جلسه با موضوع فرهنگ و تمدن اسلام و ايران صحبت‌هايي را بيان كرد. ولايتي با بيان اين كه يكي از كمبودهاي ما طي 150 سال اخير در مراكز آموزشي پرداختن به موضوع علم، فرهنگ، تمدن در حوزه خودي اعم از ايراني و اسلامي بوده است، اظهار كرد:‌ هر آنچه دانش‌آموزان در مدرسه مي‌آموزند تركيبي است از نام و كار افراد ديگر و عمدتا غربي، حتي اگر از يك دانش‌آموز بخواهيم نام چند دانشمند را بگويد حتما تعداد نام‌هاي غيراسلامي و غيرايراني را بيشتر مي‌داند تا نام‌هاي خودي را؛ حتي شاهديم كه بسياري از دانشمندان ما براي تحصيل‌كرده‌هايمان نيز ناشناخته هستند.

وي همچنين به ذكر و ارائه مثال‌هايي از موفقيت ايرانيان در حوزه‌هاي مختلف پرداخت و گفت: همه اين موارد نشان مي‌دهد كه ما در حوزه‌هاي كيفي و كمي صاحب دانشمندان بزرگ و برجسته‌اي هستيم. امروز ضروري است با استفاده از ابزار متنوع و تاثير گذار و مراجعه دقيق و عميق به تاريخ، داشته‌هاي فرهنگي و تمدن تاثيرگذار خود را شناسايي و آن را به شيوه‌هاي مختلف به جهانيان معرفي كنيم.ولايتي تاريخچه‌اي از هنر موسيقي و اهميت اين هنر ارائه كرد و گفت: هنر موسيقي در فرهنگ و هنر اسلامي در بين دانشمندان در زير شاخه رياضيات مورد بررسي قرار مي‌گرفته است. وي با اشاره به برخي موسيقيدانان تاريخ ايران از جمله ماهان، ابراهيم‌بن ماهان و زرياب گفت: « الموسيقي الكبير» مهم‌ترين و مفصل‌ترين كتاب فارابي و بزرگ‌ترين اثري است كه در موسيقي مشرق زمين به نگارش درآمده است؛ در اين كتاب موسيقي و اصول و قواعد فيزيكي ناظر بر آن به صورت عالمانه بررسي شده است.

ولايتي در ادامه به رسائل اخوان الصفا اشاره كرد و گفت: در نوشته‌هاي اين جماعت، موسيقي برگرفته از فطرت الهي است كه وظيفه بيدار كردن نفس انساني را به عهده دارد.

توليد اين مجموعه جزو دغدغه‌هاي سازمان بود

حسين تقي‌پور،‌ رئيس مركز موسيقي و سرود صدا و سيما نيز در اين جلسه گزارشي درباره جزئيات ساخت مجموعه شوق زندگي ارائه كرد.او درباره وجه تسميه شوق زندگي توضيح داد و گفت:‌ به خاطر فرهنگ كار، تلاش و جلوه‌هاي زندگي سنتي ايرانيان در طول تاريخ بشريت اين نام انتخاب شده است.

تقي پور مجموعه نماآهنگ‌هاي شوق زندگي را شامل تصاوير بسيار شاد و با كيفيت خواند و تصريح كرد: اين تصاوير موقعي به اوج خود مي‌رسد كه با موسيقي ايران زمين پيوند برقرار كرده است.رئيس مركز موسيقي و سرود رسانه ملي ضمن تقدير از ضرغامي به خاطر توجه به حوزه شعر و ادب و موسيقي گفت: ايده اين كار از مهندس ضرغامي است. رئيس سازمان صداوسيما قريب چهار يا پنج ماه پيش با بيان اين ايده گفت خوب است كه اين موضوع دنبال شود. يك ماه پيش هم تاكيد كرد كه توليد اين نماآهنگ‌ها جزو دغدغه‌‌ها و اولويت‌هاي سازمان است. ثمره اين دستور، امروز در قالب نماآهنگ‌هايي ويژه رونمايي مي‌شود.

تقي‌پور ادامه داد:‌ اين نماآهنگ‌ها به اقوام، صنايع و مشاغل مختلف مي‌پردازد تا خيلي از افراد نسل جديد و جوانان ما نسبت به آن بيگانه نباشند. در توليد اين مجموعه نيز از تصاوير طبيعت روح‌افزا، اماكن مذهبي و تاريخي و جاذبه‌هاي گردشگري سراسر كشور، سرزمين‌هاي مختلف از سراسر كشور، مفاخر و مشاهير ايران زمين و زندگي روح بخش روستايي استفاده شده است.وي ايران را خاستگاه تمدن‌هاي بزرگ و ديرين خواند و گفت: با توجه به اين سرمايه‌هاي گرانقدر و سهمي كه ايران در فرهنگ جهاني دارد بر آن شديم توليداتي را در قالب نماآهنگ باعنوان شوق زندگي داشته باشيم.

شاهين فرهت، مجيد انتظامي، هادي منتظري، مجيد اخشابي، محمدرضا چراغعلي، مرتضي اميري اسفندقه ، حسن رياحي ، احمدعلي راغب، محمد بيگلري پور، اسماعيل اميني ، استاد دست پيش و بيژن ارژن از جمله آهنگسازان ، خوانندگان و هنرمندان‌حاضر در اين جلسه بودند.


نوشته شده در   چهارشنبه 11 آبان 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode