ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 4 آبان 1390     |     کد : 27390

بهار مطبوعات در پاييز پايتخت

هجدهمين نمايشگاه بين‌المللي مطبوعات و خبرگزاري‌ها صبح روز گذشته در محل مصلاي تهران با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به طور رسمي گشايش يافت.

هجدهمين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها در مصلاي بزرگ امام خميني (ره) آغاز به كار كرد
بهار مطبوعات در پاييز پايتخت
هجدهمين نمايشگاه بين‌المللي مطبوعات و خبرگزاري‌ها صبح روز گذشته در محل مصلاي تهران با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به طور رسمي گشايش يافت.

به گزارش خبرنگار ما، نمايشگاه هجدهم در فضايي به مساحت 90 هزار متر مربع برگزار مي‌شود كه در مقايسه با دوره قبل افزايشي 40 هزار متري دارد و البته ميزان مشاركت رسانه‌ها هم با رسيدن به تعداد 600 رشد چشمگيري داشته است.
رسالت اصلي مطبوعات

سيد محمد حسيني در آيين افتتاحيه اين نمايشگاه رسالت اصلي مطبوعات و ديگر رسانه‌هاي كشور را صيانت از نظام مردمي و اسلامي معرفي كرد و گفت: امروز غرب تلاش بسياري انجام مي‌دهد تا نظام جمهوري اسلامي ايران را شبيه ساير نظام‌ها جلوه دهد.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به سفر اخير رهبر معظم انقلاب به كرمانشاه گفت: پوشش خوب رسانه‌ها باعث شد تا در اين سفر همه شاهد پيوند عميق بين مردم و مسوولان نظام باشند. او با تاكيد بر دفاع از آرمان‌هاي جمهوري اسلامي ايران ادامه داد: نقش رسانه‌ها در توسعه و ارتقاي علمي كشور بسيار مهم و تاثيرگذار است و به جاي اين‌كه ديگران براي ما اسطوره‌سازي كنند و افرادي را كه در راستاي منافع آنها فعاليت مي‌كنند براي ما چهره كنند، اين ما هستيم كه بايد چهره‌هاي خدمتگزار را به مردم معرفي كنيم.

حسيني يكي از ويژگي‌هاي نمايشگاه مطبوعات را رو در رو شدن مردم با خبرنگاران و مديران رسانه‌ها دانست و افزود: اين نمايشگاه فرصت مناسبي است كه اعتماد مردم به مطبوعات و رسانه‌هاي كشور افزايش يابد؛ چرا كه بالاترين سرمايه مطبوعات و رسانه‌ها اعتماد مردم است.

وزير ارشاد همچنين در سخنراني افتتاحيه‌اش نكته‌اي سياسي هم براي نمايندگان رسانه‌هاي گروهي داشت و با اشاره به در پيش بودن انتخابات مجلس شوراي اسلامي گفت: مطبوعات در حاكم كردن فضاي عقلانيت و اجتناب از دامن‌زدن به شعارها، هيجانات و جنجال‌هاي سياسي نقش موثري دارند و بايد به دنبال ايجاد فضاي آرام بود تا مردم بتوانند انتخاب صحيحي داشته باشند.

آينه عزت و اعتبار

در آيين گشايش هجدهمين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها محمدجعفر محمدزاده معاون مطبوعاتي وزير ارشاد و رئيس اين نمايشگاه هم سخنراني به نسبت مفصلي انجام داد.

او اين رويداد را آينه عزت و اعتبار كشور و ثمره تلاش و قلم اهالي مطبوعات توصيف كرد و گفت: ما در شرايطي نمايشگاه هجدهم را برگزار مي‌كنيم كه فضاي رسانه‌اي كشور آرام، عقلاني و منطقي است و همه به دنبال دستيابي به راه حل‌هاي مشترك هستند.

محمدزاده، مهم‌ترين سياست فعلي در حوزه مطبوعات را كيفي‌سازي، تهذيب رسانه و كاهش سيطره سياست‌زدگي معرفي كرد و افزود: يكي از مظاهر اين رويكرد كه دستيابي رسانه‌ها به شأن و جايگاه مطلوب و حرفه‌اي است در نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها به ظهور مي‌رسد.

معاون امور مطبوعاتي وزارت ارشاد در بخش ديگري از سخنانش به تجديد نظر در ساختار نمايشگاه اشاره و ابراز اميدواري كرد نمايشگاه امسال حداقل برگي از بهار مطبوعات و خبرگزاري‌هاي كشور باشد.

رونمايي از ميثاق روزنامه نگاري

پس از گشايش نمايشگاه كه با حضور علي اكبر جوانفكر مشاور رسانه‌اي رئيس جمهور، دكتر كاظم معتمدنژاد پدر روزنامه‌نگاري ايران و جمعي از نمايندگان مجلس و همچنين نمايندگان رسانه‌هاي داخلي و خارجي برگزار شد، وزير ارشاد در محل سراي روزنامه نگاران ايران حضور يافت و «ميثاق روزنامه‌نگاري» را رونمايي كرد.

اين ميثاق‌نامه مبتني بر اخلاق رسانه‌اي جهاني است و در 12 بند تنظيم شده و در نخستين بند آن آمده است: روزنامه‌نگار به واقعيت‌هاي ديني توجه مي‌كند و اخبار صحيح و دقيق و تفسيرهاي منطقي و منصفانه را در اختيار خوانندگان مي‌گذارد.

حاشيه‌ها

* امسال در چيدمان نمايشگاهي اولويت بر رويكرد فرهنگي رسانه‌ها بوده است و به همين دليل نشريات فرهنگي، ديني، هنري، ادبي، علوم انساني و تاريخ در ورودي شبستان قرار گرفته‌اند.

* مردم در هنگام بازديد از نمايشگاه مطبوعات مي‌توانند به غرفه‌هايي كه با رنگ سفيد و قرمز و به نام «پاتوق رسانه» متمايز شده‌، مراجعه كنند و ضمن مطالعه رسانه‌هاي مكتوب با اهالي رسانه به تبادل نظر بپردازند.

* در طبقه فوقاني مصلي بخشي براي نشريات دانشجويي فراهم شده است اگرچه برخي از غرفه‌هاي اين بخش روز گذشته و همزمان با افتتاحيه همچنان خالي بود.

* بخش بين‌المللي هجدهمين نمايشگاه مطبوعات امسال در طبقه فوقاني واقع شده است و با توجه به اين كه فعاليت اين بخش از 8 آبان آغاز مي‌شود، كار غرفه‌آرايي در ساخت سازه‌هاي مربوط به آنها تازه همزمان با افتتاحيه از صبح ديروز آغاز شد. در اين بخش قرار است 100 رسانه از 50 كشور جهان حضور داشته باشند.

* در انتهاي سالن شبستان بادكنك‌هاي رنگي توجه هر بازديدكننده‌اي را به خودش جلب مي‌كند؛ امسال نشريات بخش كودك و نوجوان در اين فضا ميزبان مردم و خانواده‌ها خواهند بود.

* غرفه شهداي عرصه خبر هم به مانند سال‌هاي گذشته با زنده نگه داشتن ياد شهيدان عرصه خبر ميزبان مردم است در اين غرفه تصاوير 112 شهيد خبرنگار از ابتداي انقلاب اسلامي و دوران دفاع مقدس تاكنون منتشر شده است.


نوشته شده در   چهارشنبه 4 آبان 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode