ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 11 شهريور 1403
يکشنبه 11 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 18 مهر 1390     |     کد : 26613

بررسي شكايت ايران از روسيه در دادگاه پاريس

چالش حقوقي بر سر سامانه د‌فاعي اس‌300 بين ايران و روسيه وارد فاز جديد خود شده‌ است. اين موضوع ديروز پس از حضور وزير امور خارجه در مجلس براي پاسخ به سوالي درباره پرونده اس‌300 آشكار شد...

دادگاهي در پاريس امروز به شكايت رسمي ايران درخصوص سامانه دفاعي «اس 300» رسيدگي مي‌كند
بررسي شكايت ايران از روسيه در دادگاه پاريس
چالش حقوقي بر سر سامانه د‌فاعي اس‌300 بين ايران و روسيه وارد فاز جديد خود شده‌ است. اين موضوع ديروز پس از حضور وزير امور خارجه در مجلس براي پاسخ به سوالي درباره پرونده اس‌300 آشكار شد؛ ايران و روسيه با وجود برخورداري از روابط نزديك سياسي و تجاري در باب موضوع اس‌300 درگير يك پرونده حقوقي شده‌اند؛ پرونده‌اي كه حالا روي ميز دادگاه بين‌المللي در پاريس قرار گرفته است. البته رايزني‌هاي طرفين در اين‌خصوص نيز كماكان ادامه دارد.
وزير امور خارجه كشورمان روز گذشته اعلام كرد طرح شكايت ايران از روسيه درباره امتناع از تحويل موشك اس 300 به ايران 18 مهر (امروز) در دادگاه پاريس بررسي مي‌شود.

به گزارش «جام‌جم» علي‌اكبر صالحي در جلسه علني مجلس و در پاسخ به سوال مصطفي كواكبيان، نماينده سمنان در خصوص علت عدم تحويل موشك‌هاي اس 300 تاكيد كرد كه وزارت خارجه اين موضوع را با جديت پيگيري مي‌كند و از مواضع اصولي خود عقب‌نشيني نمي‌كند.

صالحي كه پاسخ‌هايش توانست نماينده سوال‌كننده را قانع كند، در خصوص روند پرونده اس 300 و امتناع روسيه گفت: وزارت خارجه با احضار سفير روسيه اعتراض خود را به موضوع امتناع از تحويل سامانه موشكي اس 300 به ايران اعلام كرد كه اين امر در محورهاي سخنان مقامات ايران در ديدار با همتايان روسي از ديگر اقدام‌هاي اين وزارتخانه بوده است.

وي پيگيري پرداخت خسارت عدم تحويل موشك اس 300 از سوي روسيه به ايران را يكي ديگر از اقدامات وزارت خارجه دانست و يادآور شد: سفير ايران نشست‌هايي را با رئيس آژانس فدرال فني ـ نظامي روسيه داشته و در بحث اقدامات حقوقي نيز 18 مهرماه طرح دعوي در دادگاه پاريس برگزار مي‌شود.وزير خارجه كشورمان افزود: البته طرف روسي براي منصرف كردن ايران از طرح دعوي خود در پاريس، در حال پيگيري است و پيشنهادهاي مختلفي را مطرح كرده است.

صالحي در ادامه گفت:‌ روابط بين‌الملل بسيار پيچيده است و امتناع روسيه از تحويل اس 300، علت‌هاي فراواني دارد كه با توجه به اين‌كه در صحن علني مجلس هستيم نمي‌خواهم از زبان بنده اين علت‌ها مشخص شود.

وي افزود: اين وزارتخانه با همكاري وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح اقدام‌هاي لازم را در پرونده تحويل موشك اس 300 انجام داده و غرامت‌هايي را نيز دريافت كرده است.

صالحي در ادامه به بحث راه‌اندازي نيروگاه بوشهر نيز اشاره كرد و گفت: با مشكل‌هاي فراوان، روس‌ها با ايران قرارداد بستند و هم‌اكنون اين نيروگاه به شبكه سراسري متصل شده است.

در ادامه مصطفي كواكبيان نيز تاكيد كرد: ما تئوري منسجمي براي برخورد در عرصه بين‌الملل نداريم و يك برخورد زيگزاگي داريم.

وي افزود: اگر بگويم از پاسخ‌هاي شما قانع نشدم، نمايندگان مجلس هم به آن راي خواهند داد اما چه كنم كه انصاف دارم، چون شما تازه به وزارت خارجه آمده‌ايد و اين موضوع مربوط به يك سال و نيم پيش است.نماينده سمنان گفت: ‌با وجود آن‌كه از پاسخ‌ها قانع نشدم، اما از رئيس جلسه مي‌خواهم سوال را به راي نمايندگان نگذارد.


نوشته شده در   دوشنبه 18 مهر 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode