ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 11 شهريور 1403
يکشنبه 11 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 13 تير 1390     |     کد : 21765

مرور نيم‌قرن نقاشي خط ايراني

بسياري معتقدند كه نقاشيخط در ايران متولد شده است و البته برخي برخلاف اين فكر مي‌كنند. اما ديروز تمام هنردوستاني كه براي ديدن آثار نمايشگاه مروري بر نيم قرن نقاشيخط ايران به موزه هنرهاي معاصر تهران رفتند، بر يك موضوع اتفاق نظر داشتند؛ نقاشيخط‌هاي هنرمندان ايراني با ديگر كشورهاي اسلامي بسيار متفاوت است و دوران شكوفايي را سپري مي‌كند.

بسياري معتقدند كه نقاشيخط در ايران متولد شده است و البته برخي برخلاف اين فكر مي‌كنند. اما ديروز تمام هنردوستاني كه براي ديدن آثار نمايشگاه مروري بر نيم قرن نقاشيخط ايران به موزه هنرهاي معاصر تهران رفتند، بر يك موضوع اتفاق نظر داشتند؛ نقاشيخط‌هاي هنرمندان ايراني با ديگر كشورهاي اسلامي بسيار متفاوت است و دوران شكوفايي را سپري مي‌كند.
نمايشگاه بزرگان نقاشيخط كه شامگاه شنبه در موزه هنرهاي معاصر تهران گشايش يافت و از ديروز پذيراي علاقه‌مندان شد، 129 اثر از گنجينه اين موزه مربوط به هنرمندان نسل اول و دوم نقاشيخط معاصر ايران را دربر مي‌گيرد و در بخش ويژه آن، 40 تابلو از تازه‌ترين آثار قرآني جليل رسولي به نمايش گذاشته شده است. رسولي كه كمتر به برپايي نمايشگاه هنري تن مي‌دهد، اين آثار را در طول 4 سال گذشته پديد آورده و اكنون براي اولين بار در اين نمايشگاه به نمايش گذاشته است.

از ديگر هنرمندان حاضر در اين نمايشگاه بايد به سيد‌محمد احصايي، فرامرز پيل‌آرام، نصر‌الله افجه‌اي، حسين زنده‌رودي، رضا مافي، صادق بريراني، صادق تبريزي، تاها بهبهاني، اسد‌الله كياني، ابراهيم حقيقي، ابوالقاسم عتيقه‌چي، صداقت جباري، جواد بختياري و علي شيرازي اشاره كرد كه هريك قله‌اي از هنر معاصر خوشنويسي ايران هستند.

نمايشگــاه «مـــروري بر نيم‌قرن نقاشيخط معاصـر ايران»، تا پايان شهريور در موزه هنرهاي معاصر تهران برپاست.

تاثير‌گذاري مضاعف نقاشيخط بر مخاطب

آيين گشايش نمايشگاه «مروري بر نيم‌قرن نقاشيخط معاصر ايران» با سخنراني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي همراه بود كه درباره رموز و تاثير قرآن بر هنرمندان سخن گفت.

به گفته حسيني در قرآن كريم از سبك‌ها و قالب‌هاي مختلفي براي انتقال پيام استفاده شده است كه مردم را به تفكر و تدبر وا مي‌دارد و آنان را شيفته خود مي‌سازد.

او صحبتش را با سخناني درباره هنر نقاشيخط به پايان برد و افزود: آميختگي دو هنر نقاشي و خط جلوه خاصي به آن داده است كه اگر چه هر كدام به تنهايي تاثيرگذارند، اما درهم‌آميختگي اين دو هنر، تاثير مضاعفي را بر مخاطب به جاي مي‌گذارد.

محمود شالويي، مديركل مركز هنرهاي تجسمي، ديگر سخنران اين مراسم بود كه گفت: اگر چه هنرهاي نقاشي و خوشنويسي از سابقه ديرينه‌اي برخوردار است، اما از عمر تركيب اين دو هنر بيش از نيم‌قرن نمي‌گذرد كه در اين نمايشگاه، عمده‌ترين آثار اين دوران را به نمايش گذاشته‌ايم.

او با اشاره به كيفيت آثار ارائه شده در اين نمايشگاه گفت: در عرصه هنر نقاشيخط، هنرمنداني داريم كه گوي سبقت را از همگان ربوده‌اند و در مجامع بين‌المللي آثارشان با استقبال خوبي روبه‌رو شده و در حراجي‌هاي بين‌المللي نيز يكي از آثار مورد توجه مشتريان هنري است.

هنري كه ارزش‌هايش شناخته نشده است

نمايشگاه آثار بزرگان نقاشيخط ايران در موزه هنرهاي معاصر تهران در حالي برپا شده است كه اين هنر در اوج محبوبيت جهاني‌اش قرار دارد.

براي مثال در 8 حراجي اخير كريستي و ساتبي در منطقه خاورميانه، آثاري در حوزه نقاشيخط از هنرمندان ايران و كشورهاي همسايه به قيمت‌هاي بسيار بالا فروخته شد. اين استقبال جهاني در حالي است كه برخي از كشورهاي اطراف، سرمايه‌گذاري كلاني در اين حوزه كرده‌اند.

استاد جليل رسولي كه يكي از بزرگان نقاشيخط كشورمان به شمار مي‌رود در گفت‌وگو با «جام‌جم» در همين ارتباط از سرمايه‌گذاري‌هاي كلان كشورهاي حوزه خليج‌فارس در اين زمينه خبر داد. او در پاسخ به اين پرسش كه شنيده مي‌شود در برخي از كشورهاي عرب و به طور مشخص در امارات، مسوولان هنري‌شان در حال تاسيس موزه‌اي هستند كه مي‌خواهند گذشته اين هنر را از آن خود كنند، گفت: بله اين موضوع درست است. در جهان عرب خيلي به خوشنويسي بها داده مي‌شود. البته اين را نيز بايد بگويم كه در اين كشورها علاقه‌مند به خوشنويسي هم زياد است. اين رابطه متقابل باعث مي‌شود كه مسوولان هم به خوشنويسي بها دهند. ولي بايد اذعان كرد كه به نوعي نقاشيخط دارد جاي نقاشي را در جهان هنر مي‌گيرد.

جواد بختياري هم كه از استادان بنام خوشنويسي در ايران است، نقاشيخط را در آستانه شكوفايي بزرگ مي‌داند و مي‌افزايد: با فروش اين آثار در حراجي‌هاي معتبر منطقه مشخص مي‌شود كه اين رشته هنري مخاطبان خود را پيدا كرده است. البته اين امر نيازمند هدايت و حمايت‌هايي است تا آثاري در اين حراجي‌ها به فروش روند كه مويد نقاشيخط ايراني باشند.

او نقاشيخط را يك مفهوم تمام‌عيار از آفرينش هنري قوم ايراني مي‌داند و مي‌گويد: به نظرم ارزش‌هاي خوشنويسي و هنرهاي وابسته به آن هنوز آن طور كه بايد و شايد شناخته نشده است، زيرا يكي از عميق‌ترين فرآيند‌هاي ذوق ايراني، خوشنويسي و حاشيه‌هاي خوشنويسانه آن است.


نوشته شده در   دوشنبه 13 تير 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode