ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 11 شهريور 1403
يکشنبه 11 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 1 تير 1390     |     کد : 21277

دونده احمدي‌نژاد به خط پايان نرسيد

حميد سجادي، وزير پيشنهادي دولت براي وزارت ورزش و جوانان و قهرمان سابق دووميداني ديروز نتوانست به خط پايان راي اعتماد نمايندگان مجلس براي ورود به پاستور و هيات دولت برسد.

حميد سجادي، وزير پيشنهادي دولت براي وزارت ورزش و جوانان و قهرمان سابق دووميداني ديروز نتوانست به خط پايان راي اعتماد نمايندگان مجلس براي ورود به پاستور و هيات دولت برسد.

به گزارش خبرنگار جام‌جم، 137 راي مخالف، 87 راي موافق و 23 راي ممتنع از مجموع 247 نماينده حاضر جلسه حاصل راي اعتماد به اولين وزير پيشنهادي دولت براي وزارت ورزش و جوانان بود.اين راي اگرچه به گفته نمايندگان بر اساس جلسات كارشناسي و نه از سر لجبازي بود، اما رگه‌هايي از دلخوري نمايندگان مجلس در خصوص نحوه معرفي سيدحميد سجادي توسط رئيس‌جمهور به مجلس را به همراه داشت. نامه‌اي كه در آن احمدي‌نژاد از تشكيل وزارت ورزش انتقاد كرده و گفته بود، از سر ناچاري وزير معرفي كرده است.

علي لاريجاني رئيس مجلس پس از قرائت تعداد آرا با اشاره به شخصيت سجادي به عنوان ورزشكار موفق، تاكيد كند نظر نمايندگان بر اين است كه حوزه ورزش كشور بايد از يك مديريت خوب برخوردار باشد و راي عدم اعتماد به وي به معناي عدم توجه به شخصيت وي نيست.

تكرار كلمه 2، 2 به معناي مخالفت با گزينه رئيس‌جمهور كه از ابتداي بررسي صلاحيت سجادي توسط نمايندگان با صداي بلند صحن علني را تحت تاثير قرار داده بود، با تذكرات رئيس مجلس و رئيس‌جمهور نيز مواجه شد. به طوري كه محمود احمدي‌نژاد وقتي پشت تريبون مجلس قرار گرفت تا از سجادي دفاع كند، گفت: من هم به 2 شما 2 مي‌گويم، اختيار با شماست. هر اتفاقي بيفتد رفاقت ما سر جايش خواهد بود، اما بايد ايران عزيز را با همديگر بسازيم.رئيس مجلس نيز در واكنش به مخالفت‌هاي علني نمايندگان و اظهارنظر يكي از موافقان سجادي كه چنين اقدامي را لجبازي منتخبان مجلس عنوان مي‌كرد، ‌از نمايندگان خواست نظراتشان را در آراي خود اعمال كنند ضمن اين كه به عقيده وي، لجبازي كلمه خوبي نيست كه براي مجلس استفاده شود. به هر حال بررسي برنامه و صلاحيت سيدحميد سجادي وزير پيشنهادي رئيس‌جمهور روز گذشته در شرايطي برگزار شد كه بسياري از نمايندگان برخلاف گذشته از احمدي‌نژاد استقبال نكردند و نه‌تنها به مشايعت او نرفتند بلكه حتي از حضور در كنار صندلي وي براي صحبت و رايزني جهت حل مسائل حوزه انتخابيه خويش سر باز زدند.

سجادي، قهرمان و متخصص برجسته كشور است

در جلسه راي اعتماد به وزير پيشنهادي ابتدا رئيس‌جمهور و سپس 3 موافق و 3 مخالف و بعد از آن سيدحميد سجادي، گزينه منتخب رئيس‌جمهور به اظهار نظر پرداختند.

احمدي‌نژاد در دفاع از سجادي با اشاره به اين كه امروز كل جوامع بشري به صورت مستقيم و غيرمستقيم با مساله ورزش درگير هستند، گفت: اگر جوانان يك كشور باانگيزه باشند و در مسير درست حركت كنند، يك ملت سعادتمند خواهد شد و آينده درخشاني را تجربه خواهد كرد.

وي با اشاره به اين كه سجادي از نيروهاي انقلاب، متدين و متخصص ورزش و قهرمان برجسته ايران با 14 مدال جهاني و آسيايي است، افزود: ايشان حدود 2 سال در معاونت سازمان تربيت بدني فعاليت كرده و از بهترين چهره‌هاي ورزش كشور است كه براي مديريت وزارت ورزش و جوانان انتخاب شده‌اند.وي اعلام كرد حضور سجادي در وزارت ورزش، پشتوانه قوي براي اين وزارتخانه خواهد بود.رئيس‌جمهور با اشاره به اين كه فرصت كمي مانده كه كشور براي حضور در المپيك آماده شود، گفت: همه بايد كمك كنيم تا نهال نوپاي ورزش كشور پا بگيرد و آقاي سجادي كه از نيروهاي خوشنام ورزش كشور است، بتواند چنين مسووليتي را برعهده بگيرد.

وي در ادامه از نمايندگان خواست هر كس اگر به هر دليلي از رئيس‌جمهور دلخور است آن را تفكيك كند، چون مقوله ورزش و جوانان بسيار مهم است.

برنامه‌هاي وزير پاسخگو نيست

بعد از اظهارات رئيس‌جمهور، 3 موافق و 3 مخالف به اظهارنظر پرداختند. ابتدا مخالفان از جمله حسن نوروزي نماينده رباط كريم، رضا حسيني نماينده شهربابك و جواد جهانگيرزاده نماينده اروميه طي سخناني اعلام كردند برنامه‌هاي حميد سجادي براي وزارت ورزش و جوانان پاسخگوي نياز اين وزارتخانه نيست.حسن نوروزي نماينده رباط كريم در ابتدا با اشاره به اين كه سجادي پرونده‌اي در سازمان بازرسي كل كشور دارد و در آن 3 مساله سوءمديريت، از بين بردن اموال بيت‌المال و فاميل‌بازي مطرح است، گفت: همه مي‌دانيم كه جرياني با نام انحرافي اعلام كرده مي‌خواهد در مجلس آينده 170 كرسي داشته باشد، لذا اين شبهه براي من وجود دارد كه آيا شما نمي‌خواهيد پس از تصدي اين وزارتخانه، اداره‌كل‌هاي ورزش و روساي تربيت بدني را با مشورت آنها انتخاب كنيد؟ و در واقع وزارت جوانان و ورزش را ستاد انتخاباتي آنها قرار دهيد؟

نماينده رباط‌كريم در ادامه با اشاره به برخي سوءمديريت‌هاي سجادي در زماني كه در تربيت بدني بوده، افزود: شما در زمان مديريت‌تان بسياري از آزادگان و جانبازان را از سمت‌هاي ورزشي كه داشتند كنار گذاشتيد و افراد ديگري را جايگزين كرديد. رضا حسيني نماينده شهربابك و ديگر مخالف سجادي نيز گفت: رئيس‌جمهور از ابتداي كار و معرفي وزير،‌ نطفه ورزش را با سياسي‌كاري بست و نحوه معرفي وزير كاملا جنبه سياسي داشت.وي همچنين از وزير پيشنهادي خواست تا از بسياري جرياناتي كه وي به آن منتسب شده است اعلام برائت كند.جواد جهانگيرزاده نماينده اروميه نيز در مخالفت با وزير پيشنهادي با اشاره به اين‌كه روي صلاحيت فردي و علمي سجادي حرفي نيست خطاب به او گفت: ما شما را در حد و اندازه چنين مديريت بزرگي نمي‌بينيم چرا كه شما هيچ ايده نويي براي اداره وزارت ورزش و جوانان نداريد. نماينده اروميه افزود: آقاي سجادي مي‌خواهد در وزارتخانه‌اي مديريت كند كه نسبت به اساس آن شك و شبهه داشته است. ايشان مي‌تواند كارگزار خوبي باشد؛ اما در حد وزير نمي‌تواند انتخاب شوند.

راي اعتماد به وزير باعث تشكيل وزارتخانه است

موافقان از جمله مهرداد لاهوتي، نماينده لنگرود در موافقت با گزينه پيشنهادي گفت: راه تشكيل وزارت ورزش و جوانان راي اعتماد به وزير پيشنهادي است.

لاهوتي با اشاره به تحصيلات و سوابق اجرايي سجادي در رابطه با ورزش گفت: ايشان معاون امور ورزش در سازمان تربيت بدني در سال 88 تاكنون بودند كه اين سابقه مفيدي براي اين فرد است. همچنين ايشان نايب رئيس كميته تربيت بدني بين دولت با سازمان يونسكو است كه اين سابقه مثبتي است و بايد اينها را در راي اعتماد به وي لحاظ كنيم. همچنين كسي كه دارنده 14 مدال طلا، نقره و برنز است و در 3 دوره بازي‌هاي آسيايي و 4 دوره قهرماني دووميداني جهان حاضر بوده است و 8 ركورد ملي دارد، بهترين فرد براي تصدي وزارت ورزش و جوانان است.اقبال محمدي، نماينده مريوان، ديگر نماينده موافق وزير پيشنهادي نيز گفت: به نظر مي‌رسد برخي به خاطر يك‌سري بحث‌ها و جريانات پيش آمده با آقاي سجادي مخالفت مي‌كنند، حال آن‌كه او فرد متخصص و باتجربه‌اي است.خليل حيات‌مقدم، نماينده ماهشهر به عنوان آخرين موافق گفت: سجادي فردي كارآمد، استاد دانشگاه و متخصص است و ما نبايد پس از فرمايش رهبر معظم انقلاب در اين‌كه بايد دولت و مجلس تعامل داشته و همكاري كنند، راه را براي دولت ناهموار كنيم.

پرونده‌اي در سازمان بازرسي ندارم

پس از سخنان موافقين و مخالفين، سجادي وزير پيشنهادي ورزش و جوانان طي سخناني به دفاع از برنامه‌هايش پرداخت و اعلام كرد كه ولايت فقيه را اصل شرعي و فراتر از التزام قانوني مي‌داند.وي با اشاره به حضور و فعاليت‌هاي ورزشي خود به عنوان يك قهرمان ملي به نقش مدرسي خود در دانشگاه و همنشيني خود با جوانان اشاره كرد و گفت: امروز پيشرفت‌هاي ورزشي نمادي از پيشرفت كشورها شده است و كشورها را در اتفاقات ورزشي سبك و سنگين مي‌كنند و كشورها در ابعاد مختلف ورزشي با هم رقابت دارند.

سجادي به موضوع پرونده‌اش در سازمان بازرسي كل كشور اشاره و اظهار كرد: بنده نذري را براي عزاداري سالار شهيدان داشتم كه به خاطر آن 5 ميليون از سازمان تربيت بدني وام گرفتم و همان را براي من پرونده كردند و من نيز آن مبلغ را به سازمان بازگرداندم.وي تصريح كرد: همه مردم و بخصوص جوانان بايد در حوزه‌هاي اجتماعي كمك‌حال ملت و كشور باشند و من نيز در حوزه ورزش اين مورد را سرلوحه كار خود قرار خواهم داد.

نتيجه به نفع گزينه دولت نبود

سرانجام نمايندگان بعد از استماع توضيحات دوباره رئيس‌جمهور در دفاع از سجادي، هنگامي كه احمدي‌نژاد و همراهانش از جلسه خارج شده بودند، با 137 راي مخالف، 87 راي موافق و 23 راي ممتنع از مجموع 247 نماينده حاضر با گزينه رئيس‌جمهوري براي وزارت ورزش و جوانان مخالفت كردند.

فاطمه اميري / گروه سياسي


نوشته شده در   چهارشنبه 1 تير 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode