ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 11 شهريور 1403
يکشنبه 11 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 28 خرداد 1390     |     کد : 21066

چشم ايران در فضا تصاوير ماهواره «رصد» به زمين رسيد

با پرتاب نخستين ماهواره تصويربردار ايراني به فضا موسوم به «رصد»، ايران توانمندي عكس برداري اختصاصي از هر نقطه از جهان را كه بخواهد به دست آورد.

با پرتاب نخستين ماهواره تصويربردار ايراني به فضا موسوم به «رصد»، ايران توانمندي عكس برداري اختصاصي از هر نقطه از جهان را كه بخواهد به دست آورد.
ماهواره رصد كه روز پنجشنبه 26 خرداد به فضا پرتاب شد و به گفته محمدمهدي حاجي ابراهيمي از مقام هاي سازمان هوافضا تاكنون 29 بار دور زمين چرخيده است، ارسال اطلاعات به ايستگاه زميني كنترل كننده ماهواره را آغاز كرده است.
بنابر گزارش هاي موجود، اين ماهواره كه با توانمندي كاملا بومي ساخته و به فضا پرتاب شده هم اكنون در حال ارسال گزارش ها و تصاويري از وضعيت خود و وضعيت كره زمين به كشور است و به تدريج تصاوير دقيق تري نيز ارسال خواهد نمود.
ايران پس از در مدار قرار گرفتن «رصد» اين امكان را به دست آورده كه عمليات «كسب اطلاعات فضايي» بويژه «تصويربرداري از نقاط دلخواه» را از انحصار قدرتهاي بزرگ خارج كند و برتري هاي اطلاعاتي منحصر به فرد و قابل توجهي به دست بياورد.
ماهواره رصد از بين 14بار چرخش به دور زمين در شبانه روز، 3-2 بار در روز و 3-2 بار در شب از آسمان ايران مي گذرد.
حاجي ابراهيمي در گفت وگو با ايرنا با اشاره به اينكه «رصد» نسل اول ماهواره هاي تصويربردار ايراني است و به زودي نسل هاي بعد نيز از راه خواهد رسيد، گفته است: «همه مراحل طراحي، ساخت، تجميع، آزمايش و آماده سازي براي پرتاب اين ماهواره در مدت دو تا سه سال در داخل كشور بوده است.»
وي همچنين خبر داده است: «قرار است تا آخر سال جاري دو تا سه ماهواره از نسل هاي متكامل تر اين ماهواره كه به دست متخصصان توانمند كشور ساخته مي شود، به فضا پرتاب شود.»
سخنان وزير دفاع
وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح پرتاب ماهواره رصد را موفقيت آميز خواند و تاكيد كرد كه با اقدامات صورت گرفته حركت و گام هاي مهمي براي ساخت ماهواره هاي بزرگ و ماهواره هاي سنگين تر در داخل كشور برداشته شده است.
سردار احمد وحيدي با اشاره به پرتاب موفقيت آميز جديدترين ماهواره ايراني به نام «رصد» اظهار داشت: با عنايت الهي و تحت توجهات حضرت ولي عصر و معصومين(ع) توانستيم ماهواره رصد را با ماهواره بر سفير در مدار قرار دهيم كه اين يك خبر مسرت بخش براي كساني است كه به عظمت و بزرگي ايران مي انديشند.
وحيدي با بيان اينكه ماهواره بر سفير توانست ماهواره رصد را در ارتفاع بالاي 260 كيلومتر در مدار به صحت تزريق كند، اظهار داشت: اين عمليات پس از انجام مراحل مختلف يعني جدايش مرحله اول، جدايش مرحله دوم، كليه مراحل ديگر را به خوبي پشت سر بگذارد.
وي در ادامه به كوچكي وزن ماهواره رصد اشاره كرد و افزود: اين ماهواره عليرغم كوچكي، تمام خصوصيات يك ماهواره بزرگ را داشته و از قابليت تصويربرداري نيز برخوردار است.
وزير دفاع خاطرنشان كرد: فرستنده و گيرنده هاي لازم در برد اين ماهواره پيش بيني شده، داراي رنجينگ فرستنده و كنترل دما بوده و قابليت كنترل موقعيت خود در موقعيت اكتيو و پسيو را دارند.
وحيدي ادامه داد: يعني ماهواره رصد مي تواند هم با گراديان بوم جاذبه به شكل پسيو خود را كنترل كند و هم با چرخشگر مغناطيسي مي تواند موقعيت خود را تثبيت كند.
وي با اشاره به وجود پانل خورشيدي در اين ماهواره گفت: اين پانل به ماهواره رصد اين ويژگي را داده تا بتواند توان خود را از خورشيد بگيرد.
وزير دفاع اظهار داشت: اينها همه مشخصاتي است كه در يك ماهواره بر كوچك پيش بيني شده و مي تواند بسيار مهم باشد.
وحيدي با اشاره به اين دستاورد بزرگ افزود: ما توانستيم براي تثبيت و توسعه توان فضايي ايران گام بلندي برداريم كه اين پيروزي را خدمت رهبر معظم انقلاب، ملت ايران و شهداي انقلاب اسلامي تبريك مي گوييم.
وي اين موقعيت را برپايه يك هماهنگي و مديريت بسيار خوب در سطح كشور دانست و تصريح كرد: سازمان هوافضاي وزارت دفاع در كنار دانشگاه مالك اشتر اين وزارتخانه كه ماهواره را ساخت و با حمايت هاي همه جانبه سازمان فضايي كشور كه متولي مسائل فضايي كشور است، توانست به اين موفقيت بزرگ دست پيدا كند.
وزير دفاع تصريح كرد: در پرتو اين مديريت يكپارچه، تدابير رهبري عزيز انقلاب و حمايت هاي بي دريغ رئيس جمهور توانستيم به اين موفقيت ها دست پيدا كنيم كه البته اين اقدام در تثبيت موقعيت ايران در خصوص ماهواره بر بسيار مهم بود و ما از اين به بعد گام هاي مهم ديگري را براي ساخت ماهواره برهاي بزرگتر و ماهواره هاي سنگين تر برخواهيم داشت.
وحيدي در پايان با اشاره به همزماني اين دستاورد بزرگ با سالروز ميلاد اميرالمؤمنين علي(ع) گفت: اين عمليات با رمز «يا علي ابن ابيطالب(ع) و شعار الله اكبر» صورت گرفت و اميدواريم هميشه عنايات و توجهات حضرت علي(ع) و ائمه معصومين شامل حال ملت ايران باشد.
بازتاب پرتاب ماهواره رصد در رسانه هاي خارجي
در پي پرتاب موفقيت آميز ماهواره رصد، رسانه هاي خارجي به بازتاب قرارگرفتن اين ماهواره در مدار زمين پرداختند.
در همين زمينه، خبرگزاري فرانسه در خبري اعلام كرد ايران با موفقيت ماهواره خود را به فضا پرتاب كرد.
روزنامه آمريكايي نيويورك تايمز نيز در گزارشي با اشاره به در مدار زمين قرار گرفتن ماهواره رصد نوشت: اين دومين بار است كه ايران ماهواره خود را با موشك به فضا پرتاب كرده است.
بوستون گلوب ديگر روزنامه آمريكايي بود كه به بازتاب خبر ماهواره رصد پرداخت.
اين نشريه آمريكايي همچنين به نقل از «چارلز پي ويك» كارشناس موشك هاي ايران در گروهي پژوهشي در الكساندريا ويرجينيا نوشت: اين گام قابل توجهي براي ايرانيان است.
خبرگزاري انگليسي رويترز نيز در گزارشي اعلام كرد ايران دومين ماهواره ساخت داخل را با موفقيت در مدار زمين قرار داده است.
پايگاه شبكه خبري بي بي سي ديگر رسانه خارجي بود كه در مدار زمين قرار گرفتن ماهواره رصد را گزارش كرد و نوشت: ايران يك ماهواره تصويربرداري ساخت داخل را به فضا پرتاب كرده و در مدار زمين قرار داده است.
بي بي سي ادامه داد: براساس اين گزارش ها، ماهواره رصد هم مانند ماهواره ملي اميد، به طور كامل در داخل كشور طراحي و ساخته شده است.
ماهواره اميد در سال 2009 به فضا پرتاب شد.
همچنين به گزارش باشگاه خبرنگاران، سي ان ان عربي، روزنامه مصري الشروق، پايگاه خبري شبكه روسيا اليوم، النشره و... ديگر رسانه هاي خارجي بودند كه خبر موفقيت آميز پرتاب ماهواره رصد را در صدر اخبار خود قرار دادند.




نوشته شده در   شنبه 28 خرداد 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode