ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 11 شهريور 1403
يکشنبه 11 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 24 خرداد 1390     |     کد : 20940

اردوغان پيروز شد

حزب عدالت و توسعه (آك) به رهبري رجب طيب اردوغان، سومين پيروزي پياپي انتخاباتي خود را تجربه كرد. به گزارش ايسنا، نتايج حاصل از شمارش 8/99 درصد از آراء انتخابات نشان مي‌دهد...

حزب عدالت و توسعه (آك) به رهبري رجب طيب اردوغان، سومين پيروزي پياپي انتخاباتي خود را تجربه كرد. به گزارش ايسنا، نتايج حاصل از شمارش 8/99 درصد از آراء انتخابات نشان مي‌دهد كه حزب عدالت و توسعه 9/49 درصد (326 كرسي)، حزب جمهوريخواه خلق 9/25 درصد (135 كرسي) و حزب جنبش ملي‌گرا 13 درصد (53 كرسي) را به‌دست آورده‌اند. 35 نفر از نامزدهاي مستقل مورد حمايت حزب صلح و دموكراسي نيز كه در مناطق كردنشين تركيه فعال است توانستند وارد مجلس شوند. اين نتيجه بالاترين آرايي است كه حزب عدالت و توسعه از سال 2002 به‌دست ‌آورده است.
اين نتايج نشان مي‌دهد حزب حاكم همچنان در قدرت باقي مي‌ماند ولي كرسي‌هاي كسب شده از سوي حزب ياد شده در مجلس اجازه تحقق روياهاي اردوغان را نمي‌دهد. نخست وزير تركيه تلاش داشت با كسب 367 كرسي يعني دو سوم كل كرسي‌هاي مجلس روياي خود براي تغيير يكجانبه قانون اساسي را عملي سازد البته اگر حزب آك مي‌توانست 330 كرسي نيز به دست آورد، امكان تغيير قانون اساسي را داشت اما براي تصويب آن نياز به برگزاري يك همه پرسي داشت. كسب 326 كرسي اكنون به معناي آن است كه حزب عدالت و توسعه بايد با ائتلاف احزاب ديگر آرزوي خود را جامه عمل بپوشاند. ناظران آگاه عقيده دارند پيام مردم تركيه در اين انتخابات حاكي از آن است كه آنها از ادامه اقتدار دولت رجب طيب اردوغان حمايت مي‌كنند، ولي نگراني آنها اين است كه قدرت‌گيري روز افزون حزب حاكم باعث ‌شود اين قدرت به خودكامگي حزبي منجرشود.

واكنش اردوغان و مخالفانش

به نظر مي‌رسد با توجه به اين نتايج اردوغان و هم حزبي‌هايش براي تصويب قانون اساسي جديد به اجماع نظر و مذاكره با ديگر احزاب و گروه‌هاي مختلف در تركيه نياز دارند. اين دقيقا همان موضوعي است كه اردوغان در جمع هوادارانش در شهر آنكارا به آن اشاره داشت. وي خطاب به هوادارانش گفت: از مردم تركيه كه براي سومين بار حزب عدالت و توسعه را به قدرت رساندند، متشكرم. اردوغان با اشاره به اين كه ‌شمار كرسي‌هاي حزب متبوع وي براي تغيير قانون اساسي كافي نيست، اضافه كرد: ما قصد داريم قانون اساسي را تغيير داده و سطح آزادي‌ها و حقوق مردم را ارتقا دهيم و براي تحقق آن با ديگر احزاب سياسي تركيه وارد مذاكره خواهيم شد. كمال قليچ دار اوغلو، رهبر حزب مخالف جمهوريخواه خلق نيز كه 6 درصد بيش از دوره قبلي صاحب راي شده است، در جمع هوادارانش در ميدان تقسيم در استانبول خطاب به اردوغان گفت: ما تمام موفقيت‌ها را براي حزب عدالت و توسعه آرزو مي‌كنيم، اما اين حزب بايد به‌خاطر داشته باشد كه اكنون يك حزب مخالف قوي‌تر در تركيه فعاليت مي‌كند. اين در حالي است كه يالچين توپجو، رهبر حزب اتحاد بزرگ تركيه به دليل شكست اين حزب در انتخابات روز يكشنبه از مقام خود استعفا كرد زيرا اين حزب در انتخابات روز يكشنبه موفق نشد حتي يك نماينده به مجلس بفرستد.

بازتاب نتايج انتخابات تركيه در رسانه‌ها

روزنامه‌هاي تركيه پيروزي حزب حاكم در انتخابات عمومي روز يكشنبه را به عنوان پيروزي شخص اردوغان و استقبال مردم از عملكرد دولت وي در دو دوره گذشته ارزيابي كردند. روزنامه خبرترك كه مدعي استقلال خط خبري خود است، عنوان «تركيه او را دوست دارد» را انتخاب كرد و نوشت: اردوغان توانست 5 ميليون نفر ديگر را نيز به جمع هواداران خود اضافه كند و تعداد آراي مربوط به حزب خود را به 21 ميليون برساند.روزنامه صباح اين جمله از سخنان يكشنبه شب اردوغان را كه گفت، «دولت خدمتگزار 74 ميليون تركيه‌اي هستيم» را برجسته كرده و نوشت: اردوغان پيام برادري در شب انتخابات داد و گفت قانون اساسي جديد را با تامين وفاق عمومي تدوين خواهند كرد. حريت با تيتري تحت عنوان «حساب رسيدن نه، حلاليت مي‌خواهيم»، نوشت: اردوغان در سخنراني خود از بالكن حزب آك بعد از اعلام نتايج انتخابات در پاسخ به شعار طرفداران خود كه مي‌گفتند «حسودها بميرند»، تذكر داد كه ديگر وقت حساب پرسيدن نيست وقت حلاليت خواستن است. روزنامه زمان نيز با عنوان درشت «با 50 درصد حمايت قاطع از توازن»، نوشت: حرف آخر را ملت در پاي صندوق‌ها زد. روزنامه حريت نيز با عنوان درشت «بازهم اردوغان» نوشت: حزب آك در انتخابات 2002 ميلادي 28‌/‌34 درصد راي آورده بود كه اين نسبت را در انتخابات 2007 به 58‌/‌46 درصد و در انتخابات 2011 به 91‌/‌49 درصد رساند.


نوشته شده در   سه شنبه 24 خرداد 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode