ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 11 شهريور 1403
يکشنبه 11 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 17 خرداد 1390     |     کد : 20619

سرپرست وزارت نفت به اجلاس اوپك مي‌رود

مراسم معارفه سرپرست وزارت نفت روز گذشته در حالي با حضور محمد رضا رحيمي، معاون اول رئيس‌جمهوري برگزار شد كه پيش از اين اعلام شده بود مراسم توديع مسعود ميركاظمي، وزير سابق نفت و معارفه علي‌آبادي با هم برگزار خواهد شد، اما ميركاظمي در اين مراسم حضور نيافت.

مراسم معارفه سرپرست وزارت نفت روز گذشته در حالي با حضور محمد رضا رحيمي، معاون اول رئيس‌جمهوري برگزار شد كه پيش از اين اعلام شده بود مراسم توديع مسعود ميركاظمي، وزير سابق نفت و معارفه علي‌آبادي با هم برگزار خواهد شد، اما ميركاظمي در اين مراسم حضور نيافت.

به گزارش «جام‌جم»، سالن شهيد بهشتي ساختمان مركزي وزارت نفت روز گذشته پذيراي معاون اول رئيس‌جمهور بود كه براي مراسم معارفه محمد علي‌آبادي سرپرست جديد وزارت نفت به اين وزارتخانه آمده بود.
مسعود ميركاظمي، وزير سابق نفت در اين مراسم حاضر نشد و شايد اين عدم حضورش نشانه‌اي از گلايه وي در خصوص چگونگي بركناري‌اش بوده است.

در مراسم معارفه علي‌آبادي، احمد قلعه‌باني مديرعامل شركت ملي نفت حضور نداشت، اما مرتضي تمدن استاندار تهران، سيدمهدي هاشمي رئيس سازمان نظام مهندسي و مسعود زريبافان رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران سرپرست وزارت نفت را همراهي كردند.

محمدرضا رحيمي، معاون اول رئيس‌جمهوري با اشاره به اين كه وزارت نفت سفره معيشتي ايرانيان محسوب مي‌شود، گفت: صيانت از منابع نفت و گاز، نظارت بر عقد قراردادها، هماهنگي واحدهاي تابعه وزارت نفت با سازمان‌هاي دولتي، تدوين سياست انرژي كشور، تنظيم مقررات براي شركت‌هاي تابعه از سياست‌هاي دولت در وزارت نفت است.

وي همچنين حفظ جايگاه دوم اوپك، دستيابي به جايگاه دوم جهاني توليد گاز طبيعي و سبقت گرفتن در برداشت از ميادين مشترك را از ديگر سياست‌ها و اولويت‌هاي وزارت نفت عنوان كرد و افزود: شناسايي كلي منابع هيدروكربوري با اولويت ميادين مشترك، افزايش ظرفيت توليد در صنايع نفت و گاز و حفظ سهم ايران در بازار جهاني، افزايش سهم گاز در سبد مصرفي انرژي كشور، صدور گاز طبيعي، حمايت از تقويت توليد صنايع پايين دستي از اهداف چشم‌انداز صنايع نفت و گاز است.معاون اول رئيس‌جمهوري با بيان اين كه سال گذشته يك ميليون و 100 هزار شغل در كشور ايجاد شد، گفت: دولت سال گذشته به تعهد خود عمل كرد و با بررسي‌هاي به عمل آمده مشخص شد كه ميزان توليد شغل در سال گذشته از يك ميليون و 500 هزار فقره هم فراتر رفته است.

وي با اشاره به تعهد دولت براي ايجاد 2 ميليون و 500 هزار شغل در سال جاري تصريح كرد: اين كار دشواري است، اما با توجه به تجربه سال گذشته و وجود بسترهاي مناسب در حوزه‌هاي نفت و گاز و ميادين نفتي اين اقدام عملي است.

آلماني ها دغل بازي كردند

رحيمي همچنين خودداري آلماني‌ها از ارائه قطعه‌اي براي استفاده در تاسيسات پالايشگاه آبادان را دغل‌بازي دانست و گفت: اين اقدام باعث آتش‌سوزي در پالايشگاه شد، اما به رغم اين دست‌اندازها متخصصان كشور توانستند بموقع اين قطعه را در داخل توليد كنند. رحيمي در اين مراسم با اشاره به سوابق كاري علي‌آبادي، حضور وي در صنعت نفت را مغتنم دانست و تصريح كرد: آقاي علي‌آبادي داراي 36 سال سابقه اجرايي در كشور است طوري كه يكي از موسسان جهاد سازندگي در اوايل انقلاب است و سال‌هاي متمادي در جبهه‌ها حضور داشت و در پروژه‌هاي زيادي مسووليت داشته است.

وي با اشاره به عدم حضور ميركاظمي در اين مراسم گفت: كاش ايشان در اين مراسم حضور داشت . در كارگروه نفت هرگاه طرحي به تصويب مي‌رسيد من مطابق نظر ايشان عمل مي‌كردم تا مشكلي در نفت ايجاد نشود و عدم حضورشان دليلي بر اين نمي‌شود تا از زحمات وي تقدير نكنيم.

علي‌آبادي: زشت است از قطر كمتر برداشت كنيم

براساس اين گزارش محمد علي‌آبادي در مراسم معارفه خود به عنوان سرپرست وزارت نفت، در حضور مديران ارشد نفت تاكيد كرد: براي ما با همه توان فني و ذخيره زشت است كه برداشت گاز ايران، از كشوري مانند قطر كمتر باشد.

علي‌آبادي با اشاره به پرسش يكي از دوستانش درخصوص برنامه وي براي وزارت نفت، آن را انحرافي دانسته و گفت: دستگاهي با عظمت صنعت نفت بدون فكر و برنامه نيست كه من بخواهم براي آن برنامه ارائه كنم. برنامه را نظام و دستگاه‌هاي متولي تعريف كرده‌اند و ما آنها را اجرا مي‌كنيم؛ البته اين برنامه‌ها بايد براساس نيازهاي روز تغيير كند.

وي با تاكيد بر اين كه از سال 1354 با صنعت نفت آشنايي دارد، گفت: زماني كه در ساخت مخازن نفتي كن حضور داشتم با اين صنعت آشنا شدم.

علي‌آبادي در بخشي از سخنان كوتاه خود عنوان كرد كه سخنراني بلدنيست و ترجيح مي دهد حرف‌هاي خود را در جلسات فني با كارشناسان و مديران صنعت نفت مطرح كند. وي گفت ديدگاه من نيز جدا از ديدگاه معاون اول رئيس‌جمهور نيست، منابع نفت بايد خرج مسائل ديگر شود و صادرات غيرنفتي روند صعودي به خود گيرد و اميدوارم روزي برسد كه نفت را نه براي تامين نياز روزمره بلكه براي آرزوهاي بزرگ جامعه اسلامي استفاده كنيم.

سرپرست وزارت نفت با تاكيد بر اين كه براي اداره يك مجموعه نيازي به استفاده از نيروهاي خارج از مجموعه نيست، تصريح كرد: در صنعت نفت نيروهاي توانمندي وجود دارد و من رابط بدنه نفت با دولت هستم و ترجيح مي‌دهم در جلسات با مديران شنونده باشم. وي افزود: من رئيس نيستم بلكه با همه رفيق هستم و معمولا در دفتر من هميشه باز است. علي‌آبادي گفت: رهنمودهاي مقام معظم رهبري در صنعت نفت را استفاده خواهم كرد و توسعه پروژه‌هايي مانند پارس جنوبي و توسعه ميادين مشترك با عراق كه چشم و چراغ صنعت نفت است در اولويت فعاليت‌هاي اين صنعت قرار دارد.وي همچنين گفت كه دنباله‌روي وزراي قبلي هستم و با آقاي زنگنه رابطه آشنايي داشتم و مدت‌ها در هيات‌ دولت كنار يك ميز با آقاي ميركاظمي مي‌نشستيم و رابطه تنگاتنگي با او دارم.

چه كسي به اوپك مي‌رود؟

در حاشيه اين مراسم رحيمي، معاون اول رئيس‌جمهور در جمع خبرنگاران در پاسخ به اين سوال مشترك رسانه‌ها درخصوص حضور ايران در اجلاس 159 اوپك گفت: آقاي علي‌آبادي در اين اجلاس شركت مي‌كند.

اين در حالي است كه سيدشمس‌الدين حسيني، وزير امور اقتصادي و دارايي نيز در بندرعباس به خبرنگاران گفته است كه وي به عنوان رئيس اوپك در اجلاس 159 كه فردا در وين ـ مركز اتريش ـ برگزار مي‌شود، شركت مي‌كند و دبيرخانه اوپك با حضور وي موافقت كرده است.

به گفته حسيني، وي به دستور رئيس‌جمهور اين ماموريت را انجام خواهد داد، اما در عين حال علي‌آبادي نيز به عنوان سرپرست وزارت نفت وي را در اين اجلاس همراهي خواهد كرد.منابع وزارت نفت با رد اين اظهارات وزير اقتصاد در گفت‌وگو با خبرنگار ما اعلام كردند كه علي‌آبادي رياست اوپك را عهده‌دار خواهد بود.

رايزني عربستان براي افزايش توليد

براساس اين گزارش در حواشي جريانات داخلي ايران، عربستان با استفاده از فرصت مخالفت ايران و ونزوئلا براي افزايش توليد نفت اوپك، وزير نفت خود را يك روز زودتر به وين فرستاده تا در اين زمينه با كشورهاي عضو رايزني كند و اين موضوع را در دستور كار اجلاس وزيران اوپك قرار دهد.

از 2 سال پيش تاكنون سقف توليد اوپك تغيير نكرده و عربستان معتقد است در 6 ماه دوم سال بازار نفت با افزايش تقاضا روبه‌رو مي‌شود، از اين‌رو اوپك بايد توليد خود را يك ميليون بشكه در روز افزايش دهد.اجلاس 159 اوپك روز چهارشنبه در وين آغاز به كار خواهد كرد.


نوشته شده در   سه شنبه 17 خرداد 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode