ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 11 شهريور 1403
يکشنبه 11 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 8 خرداد 1390     |     کد : 20272

كاهش التهاب در بازار ارز

عرضه گسترده ارز در بازار، از سوي بانك مركزي قيمت دلار را روز شنبه كاهش داد.

عرضه گسترده ارز در بازار، از سوي بانك مركزي قيمت دلار را روز شنبه كاهش داد. 

قيمت دلار روز گذشته در بازار آزاد بين 1185 تا 1195 تومان فروخته مي‌شد كه نسبت به قيمت آن در روزهاي سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته كه به بيش از 1200 تومان نيز رسيده بود، حدود 20 تومان كاهش قيمت نشان مي‌دهد. به گفته فعالان بازار ارز ، اين كاهش در پي اظهارات رئيس بانك مركزي براي كاهش قيمت دلار و تزريق ارز در بازار رخ داده است. با وجود اين اعلام، برخي فعالان بازار ارز هنوز نمي‌دانند كه چه حجمي ارز در بازار توزيع شده است و اين سياست تا كي ادامه خواهد داشت.

يكي از فعالان متفرقه بازار ارز در خيابان فردوسي گفت: هنوز بروشني مشخص نيست كه چه ميزان ارز توزيع خواهد شد و اميد مي‌رود توزيع آن نيز به سرنوشت سكه دچار نشود كه به نوعي خود بانك مركزي باعث گراني سكه در بازار شد.

يكي از صرافان مجاز اتحاديه نيز به «جام‌جم» اظهار كرد: اعلام خبر توزيع ارز در بازار باعث كاهش قيمت دلار شده است، به طوري كه روز گذشته هر دلار حدود 1185 تومان فرخته مي‌شد كه مي‌توان گفت نسبت به نرخ‌هاي هفته گذشته حدود 10 تا 20تومان كاهش يافته و اگر تزريق دلار از سوي بانك مركزي ادامه پيدا كند، باز هم نرخ دلار در بازار كاهش خواهد يافت. اما هنوز دلاري به صرافان مجاز اتحاديه تعلق نگرفته است.

يك صراف ديگر هم در پاسخ به اين سوال كه آيا بانك مركزي در حد تقاضا ارز در اختيارتان مي‌گذارد، افزود: در حال حاضر سهميه‌بندي وجود ندارد و بانك به اندازه نياز ارز در اختيار صرافي‌ها قرار مي‌دهد، ضمن اين كه نرخ ارز دولتي در حال حاضر 1060 تومان است. اين فعال بازار ارز گفت: با اين تصميم هيچ گونه محدوديتي براي فروش ارز مسافرتي وجود ندارد و به هر مسافري كه مدارك مورد نياز را همراه داشته باشد 2000 دلار ارز مسافرتي داده مي‌شود.

اين در حالي است كه برخي گزارشها از اجتماع مردم پشت درهاي صرافي‌ها براي خريد ارز حكايت دارد. برخي از مردم مي‌گويند با وجود داشتن بليت و رواديد سفر به خارج نمي‌توانند ارز مورد نياز خود را از صرافي‌ها تامين كنند.

خبرگزاري‌ها ديروز خبر دادند برخي صرافي‌ها به دليل ابهام در وضعيت قيمت‌ها از فروش ارز به متقاضيان امتناع كردند كه اين اقدام صرافي‌ها با واكنش بانك مركزي مواجه شده است.

رئيس كل بانك مركزي در همين رابطه دليل كمبود ارز را مصرف نكردن ارز در صرافي‌ها به طور كامل دانسته و مي‌گويد: براي اجراي اين امر بازرسي‌هاي فيزيكي را شدت بخشيديم تا عرضه ارزهاي مسافرتي تسهيل شود.

در چنين شرايطي فعالان بازار ارز مي‌گويند، افزايش قيمت دلار اگرچه تا حدودي تحت تاثير رويدادهاي جهاني است اما در اين بين برخي تصميم‌گيري‌ها در افزايش كاذب قيمت دلار در هفته‌هاي گذشته تاثيرگذار بوده است؛ صدور بخشنامه از سوي بانك مركزي براي اعمال محدوديت در عرضه ارز به شعب بانكي و پس از آن روي آوري مردم به خريد ارز بعد از اجراي ماليات بر ارزش افزوده براي سكه باعث شد تا سرمايه‌هاي سرگردان مردم براي حفظ ارزش پول به سمت اين بازار سرازير شود.

عرضه هفتگي بيش از 2 ميليارد دلار ارز در بازار

حال بانك مركزي براي از بين بردن تقاضاي كاذب، عرضه ارز را از روز شنبه آغاز و اعلام كرده به هر كسي كه متقاضي باشد به ميزان كافي دلار پرداخت خواهد شد و به گفته بهمني بانك مركزي به بانك ها، صرافي‌هاي بانك‌ها، صرافي‌هاي مجاز و متفرقه به حد وفور دلار تزريق مي‌كند.

رئيس كل بانك مركزي همچنين روز گذشته در گفت‌و‌گويي با ايسنا خبر داد كه براي از بين بردن بازار سياه شايد عرضه دلار را در بازار به هفته‌اي 2 ميليارد دلار و حتي بيشتر افزايش دهد. وي افزود: خوشبختانه قيمت نفت بالا رفته و ما به طور ميانگين هفته‌اي بيش از يك ميليارد دلار به بازار مي‌ريزيم كه براي از بين بردن بازار سياه اين عرضه را افزايش مي‌دهيم.

وي همچنين از تصميم‌گيري‌هاي جديد براي عرضه بيش از 2000‌دلار به مسافران عازم كشورهاي اروپايي خبر داده و اظهار كرد: صرافي‌هاي با مجوز مي‌توانند تا 2000 دلار ارز مسافرتي عرضه كنند كه اين رقم براي مسافرت به كشورهاي اطراف و حاشيه خليج‌فارس مناسب است؛ اما در مورد مسافرت به كشورهاي اروپايي مي‌توانيم تصميم‌گيري جديدي انجام دهيم تا بخشي از تقاضاي اين مسافران به بازار سياه منتقل نشود.

رئيس كل بانك مركزي با ابراز تاسف از تشكيل صف براي خريد ارز گفت: در هيچ جاي دنيا ديده نمي‌شود كه براي خريد ارز يك كشور ديگر صف بكشند و مردم نبايد براي خريد ارز نگران باشند.

سيما رادمنش ‌/ ‌گروه اقتصاد


نوشته شده در   يکشنبه 8 خرداد 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode