ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 11 شهريور 1403
يکشنبه 11 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 3 خرداد 1390     |     کد : 20047

حمله طالبان به پايگاه دريايي کراچي

یک گروه مهاجم مسلح از افراط‌گرایان پاكستاني با حمله به پایگاه دریایی کراچی گروهی را به گروگان گرفتند. در پی درگیری‌های مسلحانه دستكم 12 کشته شد‌ه‌اند. هدف اصلی مهاجمان نابودی هواپیماهای جنگنده و جاسوسي آمریکایی بوده است.

جام جم آنلاين: یک گروه مهاجم مسلح از افراط‌گرایان پاكستاني با حمله به پایگاه دریایی کراچی گروهی را به گروگان گرفتند. در پی درگیری‌های مسلحانه دستكم 12 کشته شد‌ه‌اند. هدف اصلی مهاجمان نابودی هواپیماهای جنگنده و جاسوسي آمریکایی بوده است.
به گزارش دويچه وله ، حدود 15 تا 20 فرد مهاجم مجهز به سلاح‌های سنگین در شامگاه یکشنبه 22 مه از سه جناح به پایگاه هوایی نیروی دریایی "مهران" در کراچی حمله بردند. آنها شماری از نیروهای نظامی را به گروگان گرفتند. اندکی بعد واحدهای نیروی دریایی با افراد مهاجم وارد نبردی شدید شدند که تا صبح دوشنبه ادامه داشت.

در پی درگیری سختی که میان نیروهای نظامی و شبه‌نظامیان طالبان پاکستان صورت گرفت، دستكم 12 نفر از نیروهای امنیتی و شماری از مهاجمان کشته شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آلمان، مهاجمان با شلیک موشک‌های دستی دست‌کم یک هواپیما را به آتش کشیدند. هواپیمای چهارموتوره‌ آمریکایی مدل "لاکهید اوریون" برای عملیات کاوش و کسب اطلاعات اخیرا از سوی آمریکا به پاکستان فرستاده شده بود.

نیروهای مهاجم نخست به سه آشیانه حمله بردند که هواپیماها و هلیکوپترها در آن پارک شده بودند. به گزارش شاهدان عینی، هواپیماهای روی باند فرودگاه نیز مورد اصابت موشک‌انداز قرار گرفتند.

سخنگوی نیروی دریایی، فرمانده سلمان علی به خبرگزاری رویترز گفت که این افراد به سلاح‌، نارنجک دستی و موشک‌‌انداز مسلح بودند. گفته می‌شود که در پی حمله افراد مهاجم، در عرض نیم ساعت صدای هشت انفجار به گوش رسیده.

تعداد زیادی هواپیما نابود شده یا صدمه دیده‌اند، از جمله هواپیماهای شکاری متعلق به زیردریایی‌ها از نوع P-3C Orion. گفته‌می‌شود دست‌کم دو فروند از این نوع هواپیمای ساخت آمریکا که قيمت آن سر به ده‌ها میلیون دلار می‌زند، به آتش کشیده شدند.

در پی آن افراد مهاجم با ورود به دیگر بخش‌های پایگاه، با نظامیان وارد نبردی شدید شدند. در حالی که شماری از مهاجمان کشته شده‌بودند، بقیه با گروگان‌های خود در یکی از ساختمان‌ها سنگر گرفتند.

بيش از ده نفر از جمله يك نظامي چيني توسط مهاجمان به گروگان گرفته شده بودند.

نيروهای نظامی پاکستان سرانجام به اين حمله پايان دادند. گزارش‌ها حاکی است اين حمله دقيق و از قبل طراحی شده بوده است.

طالبان پاکستان اعلام کرده اين حمله را در تلافی کشته شدن اسامه بن‌لادن انجام داده است. احسان‌الله احسان از سخنگويان طالبان پاکستان، به خبرگزاری رويترز گفت: اين حمله در انتقام قتل اسامه بن لادن انجام شد و شاهدی بود برای اين که نشان دهد ما هنوز متحد و مقتدر هستيم.

گروه‌های شبه نظامی در پاکستان از زمان عمليات شکار و کشته شدن اسامه بن‌لادن، رهبر گروه تروريستی القاعده، شماری از حملات نظامی انجام داده‌اند.

رحمان ملک، وزير کشور پاکستان روز دوشنبه اعلام کرد در جريان آزادسازی این پایگاه، 10 تن از سربازان نظامی کشته شده و حدود 15 تن هم زخمی شدند.

پاکستان طی سال‌های گذشته جولانگاه شبه‌نظامیان افراطی بوده است. بخش عمده‌ی عملیات تروریستی از سوی جنبش "تحریک طالبان پاکستان" موسوم به طالبان پاکستان صورت گرفته است.

با کشته شدن اسامه بن لادن در اوایل ماه مه، نیروهای وفادار به وی و طالبان پاکستان که به القاعده نزدیک است، اعلام کردند انتقام خون وی را خواهند گرفت.

با حملات هوایی آمریکا توسط هواپیماهای بدون سرنشین، طالبان پاکستان به ویژه تحت فشار هستند. آنها هفته‌ گذشته مسئولیت ترور کنسول عربستان سعودی در پاکستان را برعهده گرفتند و به تأکید خواستار پایان دادن به حملات هوایی آمریکا به نیروهای خود شدند.


نوشته شده در   سه شنبه 3 خرداد 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode