ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 11 شهريور 1403
يکشنبه 11 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 13 ارديبهشت 1390     |     کد : 18979

پايان بن‌لادن؛ آغاز پرسش‌ها

كارشناسان معتقدند خبر كشته شدن بن‌لادن حضور اوباما در كاخ‌سفيد را براي 4سال ديگر تضمين مي‌كند .

كارشناسان معتقدند خبر كشته شدن بن‌لادن حضور اوباما در كاخ‌سفيد را براي 4سال ديگر تضمين مي‌كند .
پايان بن‌لادن؛ آغاز پرسش‌ها
بن لادن مرده است، اما ترس از او هنوز نه. صبح ديروز نيمي از مردم جهان با خبر كشته شدن مشهورترين تروريست جهان از خواب بيدار شدند. اما نيم ديگر در آن سوي كره زمين در واپسين ساعات شب با شنيدن خبر كشته شدن اسامه بن لادن خواب از سرشان پريده بود. باراك اوباما، رئيس‌جمهور ايالات متحده ساعت 30/23 شب به وقت آمريكا بر صفحه تلويزيون ظاهر شد تا خبر كشته شدن رهبر القاعده را به مردم كشورش بدهد.

او با كمال افتخار گفت كه عمليات پايان يافت، اما تنها چند ساعت پس از اعلام پايان عمليات آمريكا عليه تروريسم و در حالي كه بن لادن ديگر مرده بود، تدابير امنيتي در آمريكا و سفارتخانه‌هاي اين كشور در سراسر جهان از بيم حملات القاعده افزايش يافت.
او كه مدت‌هاست در داخل كشورش با انتقادهاي فزاينده‌اي مواجه بوده و محبوبيتش رو به افول نهاده سعي كرد تا با اعلام خبر كشته شدن بن لادن، اعتماد از دست رفته آمريكايي‌ها به توانمندي‌هاي نظامي و امنيتي دولتش را كه با ترديد مواجه شده است، را بازيابد. اوباما گفت كه اين عمليات «مهم‌ترين دستاورد آمريكا تا امروز در تلاش براي شكست دادن القاعده» بوده است.

دولت آمريكا در 10 سال گذشته همواره با اين انتقاد مواجه بوده كه چرا با وجود تعيين جايزه ۲۵ ميليون دلاري براي شكار بن‌لادن، تاكنون نتوانسته رهبر گروه القاعده را به دام اندازد.

اوباما گفت كه بعد از «تبادل آتش» ميان دو طرف، نيروهاي آمريكايي موفق شدند جسد بن‌لادن را در اختيار بگيرند.رئيس‌جمهور آمريكا گفت كه اولين اطلاعات از مخفيگاه احتمالي بن‌لادن در ماه اوت سال گذشته ميلادي به او گزارش شده است.

اوباما گفت: در آن زمان هيچ چيز قطعي نبود و ماه‌ها طول كشيد تا اين سرنخ‌ها به نتيجه برسد.

رئيس‌جمهور آمريكا گفت: من بارها با اعضاي تيم امنيت ملي خود ديدار كردم تا اطلاعات موجود درباره مخفي شدن بن‌لادن در يك مجتمع در داخل خاك پاكستان را بررسي كنيم... بالاخره هفته گذشته اطمينان پيدا كردم كه اطلاعات كافي براي آغاز عمليات در اختيار داريم و بر همين اساس دستور انجام عمليات را صادر كردم تا عدالت در مورد بن لادن اجرا شود.

ادامه هراس از بن لادن

با وجود آن‌كه خبر كشته شدن اسامه بن لادن، رهبر گروه تروريستي القاعده روز گذشته به خبر نخست رسانه‌هاي دنيا تبديل شد، اما اقدامات و گفته‌هاي مقامات سياسي و نظامي آمريكا نشان مي‌دهد ترس از تروريسم همچنان بر فضاي آمريكا حاكم است. دولت آمريكا ديروز با هشدار نسبت به احتمال انجام عمليات تلافي‌جويانه از سوي القاعده، تدابير امنيتي ويژه‌اي را براي حفاظت از سفارتخانه‌هاي خود در سرتاسر جهان در نظر گرفته است.

برگ برنده اوباما

به اعتقاد كارشناسان، زماني‌كه باراك اوباما با خوشحالي فراوان در سخنراني‌اش خبر كشته شدن بن لادن را اعلام كرده و آن را دستاوردي مهم مي‌داند، او سعي دارد با اين كار جايگاه خود را در داخل و خارج آمريكا تقويت كند. به عقيده تحليلگران كشته شدن اسامه بن لادن برگ برنده‌اي در دست رئيس‌جمهور آمريكاست و در اين وانفساي رقابت شديد بر سر كرسي رياست جمهوري آمريكا، كشته شدن بن لادن به اوباما تضمين مي‌دهد كه 4 سال ديگر در كاخ سفيد بماند.

از سوي ديگر، كشته‌شدن بن لادن شانس دموكرات‌ها را در انتخابات آينده دوچندان كرد. دموكرات‌ها همواره از سوي جمهوريخواهان متهم شده بودند كه عليه تروريسم ضعيف عمل مي‌كنند و با آن مبارزه نمي‌كنند و نمي‌توانند امنيت را براي ملت آمريكا به ارمغان بياورند، اما كشته‌شدن بن‌لادن در سايه دولت دموكرات‌ها اين ادعا را رد مي‌كند و شكستي براي جمهوريخواهان است، چرا كه جنگ عليه پاكستان از سوي رئيس‌جمهور جمهوريخواهان رخ داد و انفجارهاي 11 سپتامبر در سايه حكومت جمهوريخواهان بود در حالي كه پايان كار بن لادن در زمان رياست ‌جمهوري دموكرات‌ها رخ داد.

البته در اين ميان در مورد مرگ بن لادن همچنان سوال‌هاي متعددي باقي است. يكي از موضوعاتي كه از روز گذشته مورد بحث قرار گرفته، اين است كه چرا تاكنون تصاويري از جسد رهبر القاعده منتشرنشده است؟ يا اين‌كه اخبار متناقضي در مورد سرنوشت جنازه وي مطرح مي‌شود؛ از اين‌كه جنازه او به گفته يك فرمانده نظامي آمريكا به دريا انداخته شده تا اين‌كه به گفته اوباما در اختيار دولت اين كشور است. علاوه بر اين اوباما در سخنراني‌اش از همكاري پاكستان در اين زمينه تشكر كرد. اين سوال مطرح است كه چگونه در حالي‌كه بن لادن سال‌ها در خاك پاكستان زندگي مي‌كرده، حال اوباما از مقامات اين كشور تشكر مي‌كند؟ بن‌لادن مرده است اما به نظر مي‌رسد سوالات جديد‌تري از ديروز در اذهان مردم جهان درباره او، گذشته‌اش و نحوه كشته‌شدنش ايجاد شده است.


نوشته شده در   سه شنبه 13 ارديبهشت 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode