ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 11 شهريور 1403
يکشنبه 11 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 26 فروردين 1390     |     کد : 18087

حسني مبارك و پسرانش بازداشت شدند

صبح ديروز تلويزيون رسمي مصر اعلام كرد دادستان كل كشور دستور بازداشت 15 روزه حسني مبارك و دو پسرش جمال وعلاء را صادر كرده است.

صبح ديروز تلويزيون رسمي مصر اعلام كرد دادستان كل كشور دستور بازداشت 15 روزه حسني مبارك و دو پسرش جمال وعلاء را صادر كرده است. اتهامات آنها آتش گشودن به روي تظاهرات‌كنندگان درجريان انقلاب اخير اين كشور عنوان شده است.

به گزارش شبكه الجزيره، در حال حاضر اقداماتي در دست اجراست كه فرزندان مبارك را از شرم‌الشيخ به زندان المزرعه در قاهره انتقال دهند تا بازپرسي‌هايي كه از روز گذشته در جنوب شبه جزيره سينا شروع شده بود، تكميل شود. به گزارش ايسنا، عبدالمجيد محمود، دادستان كل مصر روز سه‌شنبه براي بازپرسي از اين متهمان به شرم‌الشيخ رفته بود و بعد از ملاقات با حسني مبارك، رئيس‌جمهور سابق مصر و علاء و جمال به منظور انجام مرحله‌اي جديد از تحقيقات، حكم بازداشت 15روزه آنها را صادر كرد.


سخنگوي قوه قضاييه مصر دراين باره تصريح كرد: منصور العيسوي، وزير كشور مصر به دادستاني ابلاغ كرده است كه نمي‌تواند از حسني‌مبارك و پسرانش در قاهره بازجويي كند، چراكه خطرات امنيتي شديدي اين شهر را تهديد مي‌كند. روز سه‌شنبه در فاصله بازجويي از مبارك وي دچار عارضه قلبي و روانه بيمارستاني در شرم الشيخ شد. گفته مي‌شود هم‌اكنون مبارك تحت مراقبت‌‌هاي ويژه قرار دارد.

چند روز پيش، حسني مبارك با پخش پيامي صوتي از طريق تلويزيون العربيه تمام اتهامات وارده به خود را رد كرد و گفت هيچ مال يا ملكي در كشورهاي خارجي ندارد و دولت كنوني مصر از طريق وزارت خارجه مي‌تواند در اين باره تحقيق كند. اين سخنان از سوي بعضي به عنوان مظلوم نمايي رئيس‌جمهور بركنارشده مصر پيش از بازداشت تفسير شد؛ همان‌طور كه سكته قلبي ديروز او نيز از سوي برخي محافل به عنوان «حيله‌اي براي فرار از بازجويي» تعبيرشده است . به هرحال، دادستان كل مصر با صدور بيانيه‌اي اعلام كردسخنان تلويزيوني اخير مبارك هيچ تأثيري در اقدامات دادستاني كل اين كشور در توقيف حساب‌هاي مالي وي در داخل و خارج مصر نخواهد داشت.

ادامه بازداشت مقامات رژيم سابق


فشار مردم انقلابي مصر و تظاهرات مكرر آنان در ميدان التحرير، مقامات فعلي اين كشور را به تكاپو انداخت تا مهره‌هاي رژيم سابق را بازداشت يا محاكمه كنند. در همين رابطه طي چند روز گذشته تعداد ديگري از اين مقامات بازداشت و روانه زندان شدند. از جمله آنها صفوت الشريف، دبيركل حزب حاكم دموكراتيك مصر بود. به گزارش فارس و به نقل از الجزيره،‌ دستگاه‌هاي امنيتي و اطلاعاتي مصر اعلام كردند، صفوت الشريف را كه در رژيم مبارك 2 پست دبيركلي حزب حاكم و رياست مجلس مشورتي مصر را به عهده داشت، به اتهام دست داشتن در كشتار تظاهرات‌كنندگان مصري در حادثه جمل (حمله لباس شخصي‌ها با شتر و اسب به تظاهرات‌كنندگان) و حفظ و نگهداري دارايي‌هاي فتحي سرور، رئيس مجلس ملت و همسر و فرزندانش بازداشت و دستگير شده است.صفوت الشريف از جمله افراد بسيار نزديك به شخص حسني مبارك به شمار مي‌آيد.

از سوي ديگر خبرگزاري فرانسه نيز گزارش داد فتحي سرور، رئيس سابق مجلس خلق روز پنجشبنه (امروز) به اتهام كسب ثروت از راه‌هاي نامشروع تحت بازجويي قرار خواهد گرفت. عصام شرف، نخست وزير مصر دراين باره اظهار كرد: هيچ‌كس فراتر از قانون نيست چرا كه مصر كشوري قانونمند است و انقلاب 25 ژانويه براي برقراري قانون و عدالت صورت گرفت. دريك اقدام ديگر دستگاه قضايي مصر دستور بازداشت 15 روزه ضياء صالح، دبير حزب ملي دموكراتيك حاكم را صادر كرد. اين دستور با هدف بازجويي از صالح به اتهام كشتار معترضان در ميدان التحرير در جريان انقلاب 25 ژانويه صادر شده است.

بازداشت يك وبلاگ نويس

وائل غنيم، يك وبلاگ‌نويس مشهور مصري بود كه از طريق فيس‌بوك به جريان انقلاب شتاب مي‌داد و درنهايت بازداشت شد. غنيم درآستانه پيروزي انقلاب مصر آزاد شد و در ميدان التحرير براي مردم اين كشور سخنراني كرد. با ادامه تظاهرات مردم و تاكيد آنان بر محاكمه سـران رژيم سابـــق بار ديگر نيروهاي امنيتي اين كشور دست به بازداشت مخالفان زدند. در همين رابطه براي نخستين بار پس از پيروزي انقلاب،‌ يك وبلاگ نويس به نام مايكل نبيل روز سه‌شنبه بازداشت وروانه زندان شد. بازداشت اين وبلاگ‌نويس مصري بازتاب گسترده‌اي درداخل و خارج از اين كشور داشت و آمريكا و ديدبان حقوق بشر به انتقاد از عملكرد ارتش مصر پرداختند. سازمان‌هاي حقوق بشري با صدور بيانيه‌اي گفتند: اين كاري نيست كه بايد از ارتش مصر پس از مبارك انتظار داشته باشيم. اين وبلاگ‌نويس مصري عملكرد ارتش را هنگام انقلاب مردمي در مصر به انتقاد كشيده بود. ارتش مصر اين وبلاگ‌نويس را به 3 سال زندان محكوم كرده است. وكلا و قضات مصري از وبلاگ‌نويس خواسته اند تا از ارتش عذرخواهي كند.


نوشته شده در   جمعه 26 فروردين 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode