ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 11 شهريور 1403
يکشنبه 11 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 21 اسفند 1389     |     کد : 16649

سونامي در ژاپن صد‌ها قرباني گرفت

وقوع يك سونامي با قدرت 9/8 ريشتر در سواحل شمال شرقي ژاپن روز گذشته صد‌‌ها كشته و زخمي برجاي گذاشت، و موجب هراس كشورهاي منطقه شد و هر لحظه بر تعداد قربانيان افزوده مي شود.

وقوع يك سونامي با قدرت 9/8 ريشتر در سواحل شمال شرقي ژاپن روز گذشته صد‌‌ها كشته و زخمي برجاي گذاشت، و موجب هراس كشورهاي منطقه شد و هر لحظه بر تعداد قربانيان افزوده مي شود.

ايسنا به نقل از رسانه‌هاي دولتي ژاپن گزارش داد‌ زمين‌لرزه 9/8 ريشتري ديروز ساعت 46/14 به وقت محلي و در عمق 10 كيلومتري از بستر دريا به وقوع پيوسته و مركز آن هم در 125 كيلومتري ساحل شرقي اين كشور اعلام شده است.
در مركز شهر «توكيو» پايتخت هم بسياري از منازل و ساختمان‌هاي بلند و آسمانخراش‌ها به شدت لرزيد و باعث ترس و وحشت مردم شد، ‌به طوري كه مردم براي حفظ جانشان به خيابان‌ها پناه آوردند.

موسسه لرزه‌نگاري ژاپن در گزارشي اعلام كرد كه پس‌لرزه‌هايي در امتداد زمين‌لرزه اصلي به وقوع پيوست كه قوي‌ترين آنها 3/7 ريشتر در مقياس امواج دروني زمين قدرت داشت.

موسسه لرزه‌نگاري دانشكده ژئوفيزيك ژاپن اعلام كرد كه اين زمين‌لرزه قدرتمند سواحل شمال شرقي اين كشور را لرزاند و باعث وقوع سونامي شديدي شد كه طي آن بسياري از منازل و سازه‌هاي واقع در منطقه زلزله‌زده بشدت تخريب شد.در پي اين زلزله‌ امواج سونامي تا 10 متر ارتفاع داشتند و امواجي با ارتفاع 50 سانتي‌متر هم در ناحيه ساحلي استان «مياگي» ديده شد.

اين سونامي باعث شد تا برخي از خانه هاي واقع در شهر «اوناهاما» در استان «فوكوشيما» به طور كامل با برخورد امواج منهدم شوند.مركز سونامي اقيانوس آرام در اين باره اعلام كرد كه اين سونامي اثراتي شديد بر كشورهايي چون روسيه، جزاير ماركوس و منطقه مارياناس شمالي برجاي خواهد گذاشت.اين احتمال هم وجود دارد كه اين سونامي در گوآم، تايوان، فيليپين، اندونزي و هاوايي هم به وقوع بپيوندد.

‌ صد‌ها كشته

مقامات سازمان حوادث غيرمترقبه ژاپن از كشته شدن صدهانفر در پي وقوع سونامي ناشي از زمين‌لرزه 9/8 ريشتري در اين كشور خبر دادند.

براساس گزارش سازمان حوادث غيرمترقبه ژاپن، سونامي با امواج بلند سواحل شرقي اين كشور را در هم كوبيد و باعث تخريب صدها واحد مسكوني شد.

در گزارش اين سازمان كه در خبرگزاري آسوشيتدپرس هم منتشر شد،‌ آمده است كه زمين لرزه 9/8 ريشتري ديروز، 19 پس‌لرزه داشت كه بزرگترين آنها 2/7 ريشتر قدرت داشته است. علاوه براين، اين پس‌لرزه‌ها تا شعاع دو هزار و 100 كيلومتري سواحل شرقي ژاپن را دربرگرفت و باعث قطعي گسترده برق و وقوع حريق در كارخانه توليد مواد شيميايي در «ايچي‌كاوا» در نزديكي «توكيو» پايتخت شد.

نائوتو كان، نخست‌وزير اين كشور در اين باره گفت: زمين‌لرزه خسارات زيادي در مناطق شمالي و شرقي اين كشور برجاي گذاشت و تاكنون صدها نفر نيز كشته شده‌اند. همچنين تعداد زيادي از قايق‌هاي ماهيگيري به دليل وقوع سونامي 10 متري غرق شده‌اند. علاوه براين، امواج سونامي از سيل‌بندها عبور كرده و باعث تخريب جاده‌هاي منتهي به سواحل شده است.

امواج سهمگين سونامي غرش‌كنان هرچيزي را كه در سر راه آن قرار داشت با خود برد و بسياري از خانه‌ها به دليل تركيدن لوله‌هاي گاز دچار آتش‌سوزي شده‌اند.

وزارت دفاع ژاپن نيز اعلام كرد كه كار اعزام نيرو به مناطق زلزله‌زده آغاز شده است و از بالگردها براي امدادرساني استفاده مي‌كند.آتش‌سوزي بزرگي هم در پالايشگاه نفت «سوسمو» در شهر ايچي كاوا در استان چي‌با در نزديكي توكيو رخ داده و دود غليظي فضاي آسمان را پر كرده است.

اين درحالي است كه در استان «مياگي» در شمال شرق ژاپن آتش‌سوزي در يك توربين نيروگاه برق هسته‌اي گزارش شده است.

ژاپن روي خط آتش (زلزله) قرار دارد و 90 درصد از زمين‌لرزه‌هاي جهان در اين كشور رخ مي‌دهد.

افزايش تلفات

شبكه تلويزيوني العربيه نيز در ارتباط با سونامي مرگبار ژاپن اعلام كرد: نيروهاي امدادي اجساد 200 نفر را كه در شمال شرق ژاپن جان باخته بودند، كشف كردند.

خبرگزاري كي‌دو ژاپن هم شامگاه ديروز گزارش داد: يك فروند كشتي مسافربري بر اثر سونامي سواحل ژاپن غرق شد، كه هنوز از سرنوشت يكصد مسافر و خدمه آن اطلاعي در دست نيست.

همچنين اين خبرگزاري اعلام كرد: يك قطار مسافربري كه عازم شهر ايشي‌تو ساكي بود در سواحل ژاپن ناپديد شده است كه تلاش براي يافتن مسافران اين قطار ادامه دارد.خبرگزاري‌ها در آخرين خبرهاي مخابره شده اعلام كردند هر لحظه بر تعداد قربانيان اين حادثه افزوده مي‌شود.

پيش بيني مي شود كه هزاران نفر در اين حادثه جان باخته باشند.تاكنون شماري از كشورها از جمله جمهوري اسلامي ايران آمادگي خود را براي ارسال كمك‌هاي انساندوستانه به ژاپن اعلام كرده‌اند. 


نوشته شده در   شنبه 21 اسفند 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode