ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 5 ارديبهشت 1389     |     کد : 114698

جشنواره گل شقايق در منطقه آزاد ارس برگزار شد

نخستين جشنواره "گل شقايق " در نخستين روز از هفته گردشگري ارس در منطقه آزاد تجاري ارس برگزار شد.

به گزارش خبرگزاري فارس از تبريز به نقل از روابط عمومي سازمان منطقه آزاد ارس، در اين جشنواره كه با حضور 100 تن از عكاسان، نقاشان و تصويربرداران حوزه هنري، انجمن عكاسي تبريز و كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان آذربايجان شرقي برگزار شد، طبيعت زيباي دشت‌هاي گل شقايق در نقاط مختلف منطقه آزاد ارس به تصوير كشيده شد.
همچنين نمايشگاهي از آثار برگزيده اين جشنواره به همت معاونت فرهنگي - اجتماعي و گردشگري منطقه آزاد ارس برپا و به 3 اثر برگزيده نيز جوايزي اعطا شد.
منطقه آزاد "ارس " با وسعت 97 كيلومتر مربع با مركزيت جلفا در استان آذربايجان شرقي يكي از مناطق منحصر به فرد كشورمان است كه رويش گل‌هاي شقايق در اين منطقه زيبايي خاصي به دشت‌هاي وسيع آن داده است و هر ساله گردشگران بسياري را در روزهاي بهاري به خود جلب مي‌كند.
در هفته گردشگري ارس كه دوم تا نهم ارديبهشت ماه برگزار مي‌شود، برنامه‌هاي مختلفي براي معرفي و شناساندن ظرفيت‌هاي طبيعي و گردشگري منطقه آزاد ارس اجرا مي‌شود.
منطقه آزاد ارس در فاصله 137 كيلومتري تبريز و 761 كيلومتري تهران در شمال غرب كشور و در حاشيه جنوبي رود ارس و دره زيباي آن به طول 128 كيلومتر واقع شده و با چشم‌اندازي زيبا و ديدني جلوه‌اي از شكوه و عظمت اين رودخانه را به نمايش مي‌گذارد كه در داخل آن بيش از 400 جزيره كوچك غير مسكوني وجود دارد.
رودخانه ارس در نقطه صفر مرزي جمهوري اسلامي ايران با جمهوري خودمختار نخجوان، ارمنستان و آذربايجان قرار دارد و از آب و هواي دلپذيري برخوردار است و منطقه آزاد ارس نيز نزديك‌ترين منطقه آزاد كشورمان به اروپا و تنها منطقه آزاد داراي مرز زميني فعال با يك كشور خارجي است.
در صورت تصويب نهايي لايحه توسعه مناطق آزاد در صحن علني مجلس، محدوده منطقه آزاد ارس تا محدوده جمهوري‌هاي اطراف منطقه يعني آذربايجان، نخجوان و ارمنستان توسعه مي‌يابد كه اين امر دسترسي گردشگران خارجي منطقه را تسهيل مي‌كند.
جلفا كه يك واژه ارمني است و طبق برخي روايات آريايي‌ها از اين دروازه وارد ايران شده‌اند، در گذشته جولاه (بافنده) نام داشته و از مراكز مهم پرورش كرم ابريشم و بافت پارچه‌هاي حرير بوده است؛ اين منطقه از دوران اشكانيان ارمني‌ نشين بوده و بعدها به دستور شاه عباس صفوي در حدود 3 هزار خانوار از ارامنه جلفاي ارس به جلفاي اصفهان كوچ داده شدند تا در امر صدور ابريشم از راه خليج فارس فعاليت كنند.


نوشته شده در   يکشنبه 5 ارديبهشت 1389  توسط   جلفا جلفا   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode