ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 8 مرداد 1403
دوشنبه 8 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 28 آذر 1395     |     کد : 109389

نقض برجام در کانون رایزنی‌های دیپلماتیک

در پی قانونی شدن تمدید تحریم‌های جمهوری اسلامی ایران از سوی آمریکا، وزیر امور خارجه کشورمان با ارسال نامه رسمی به فدریکا موگرینی، هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام، خواستار برگزاری جلسه کمیسیون مشترک برجام برای رسیدگی به تخلف آمریکا از برجام شد.

در پی قانونی شدن تمدید تحریم‌های جمهوری اسلامی ایران از سوی آمریکا، وزیر امور خارجه کشورمان با ارسال نامه رسمی به فدریکا موگرینی، هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام، خواستار برگزاری جلسه کمیسیون مشترک برجام برای رسیدگی به تخلف آمریکا از برجام شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، محمدجواد ظریف همچنین در این زمینه با فدریکا موگرینی،‌تلفنی گفت‌وگو کرد.

این رایزنی‌ها در حالی صورت گرفت که ایران از ابتدا اعلام کرده بود اگر تمدید قانون تحریم‌های ایران موسوم به آیسا، اجرایی شود واکنش جدی تهران را به دنبال خواهد داشت. تمدید قانون تحریم‌های ایران پس‌از تصویب در مجلس نمایندگان‌، در 11 آذر با اتفاق آرا در سنا تصویب شد و باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا طبق مهلت قانونی تا نیمه شب چهارشنبه گذشته به وقت آمریکا زمان داشت که این مصوبه را وتو یا امضا کند.

اما اوباما هیچ‌یک از این دو اقدام را انجام نداد و با توجه به این‌که این قانون با رای بیش‌از دوسوم اعضای کنگره تصویب شده بود، خودبه‌خود حالت اجرایی پیدا کرد.

البته وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنجشنبه با انتشار سندی اعلام کرد، این کشور بر حذف یکسری تحریم‌های ثانویه شامل تحریم‌های مالی و مرتبط با امور بانکی از فهرست تحریم‌های ده ساله پایبند است.

گرچه آمریکایی‌ها در تلاشند با انجام برخی اقدامات، بر تخلفات و بدعهدی‌های خود سرپوش بگذارند و جلوی انتقادات سایر اعضای 1+5 از عملکرد آمریکا در این زمینه را بگیرند، اما موفق نشده‌اند.

به گزارش تسنیم، در همین ارتباط وزارت خارجه روسیه با صدور بیانیه‌ای طرح آمریکا برای تمدید ده ساله قانون تحریم‌های ایران را ناامیدکننده خواند و تاکید کرد: اگر توافق هسته‌ای ایران با شکست روبه‌رو شود، این مساله غیرقابل بخشش خواهد بود.

ضرورت اعزام هیات‌های کارشناسی به کشورهای عضو 1+5

دکتر فواد ایزدی، استاد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در گفت‌وگو با جام‌جم با اشاره به نامه وزیر امورخارجه به فدریکا موگرینی اظهار کرد: برجام و راهکار‌های پیش‌بینی شده در آن برای رسیدگی به اختلافات، به نفع طرف مقابل طراحی شده است، اما با وجود این چاره‌ای جز اعتراض رسمی نسبت به نقض برجام از سوی آمریکا نداریم.

این کارشناس مسائل بین‌الملل، دستور اخیر رئیس‌جمهور به وزیر امور خارجه و همچنین نامه وزیر امور خارجه به فدریکا موگرینی را اقداماتی صحیح خواند و گفت: با توجه به این‌که نقض برجام از سوی آمریکا کاملا روشن است، اگر سایر اعضای 1+5 در کمیسیون مشترک بخواهند مستقل عمل کنند، احتمال رای دادن به نفع ایران هست، اما در میان 1+5 فقط دو عضو تا حدودی مستقل عمل می‌کند و بر همین اساس نمی‌توان آینده را پیش‌بینی کرد.

وی افزود: علاوه بر اعتراض رسمی، جمهوری اسلامی ایران باید پیش از تشکیل کمیسیون مشترک برجام با اعزام هیا‌ت‌هایی به سایر کشورهای عضو 1+5، درباره نقض برجام از سوی آمریکا توضیح دهد و آنها را در این زمینه توجیه کنیم.

ایران دست برتر را دارد

حسن بهشتی‌پور، کارشناس مسائل بین‌الملل هم در گفت‌وگو با جام‌جم گفت: در شرایط فعلی ایران دست برتر را نسبت به آمریکا دارد، به دلیل این‌که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تائید کرده ایران تمام اقدامات لازم را انجام داده است. وی ادامه داد: از سوی دیگر قطعنامه‌هایی که موقعیت ایران را در شرایط بدی قرار می‌داد دیگر وجود ندارد، بنابراین دست آمریکا خالی‌است و پرونده ایران پاک است. بهشتی‌پور افزود: مهم‌تر این‌که در نظام استکباری قدرت، اصولا حقوق بازیچه قدرت‌هاست، اما در حال حاضر منافع روسیه، چین و اتحادیه اروپا در این است که با ایران معامله کرده و در بازار ایران باشند. این کارشناس مسائل سیاسی پیش‌بینی کرد در شرایط فعلی، اعضای کمیسیون مشترک موفق خواهند شد آمریکا را قانع کنند تا از اقداماتی که برجام را زیر سوال می‌برد، خودداری کند.

آمانو در تهران

همزمان با پیگیری‌های جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با تخلفات آمریکا در برجام،‌ امروز یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تهران با مقامات کشورمان دیدار می‌کند.


نوشته شده در   يکشنبه 28 آذر 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode