ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 27 مهر 1395     |     کد : 107845

جهانگیری: تورم 9 درصد با جیب مردم سازگار نیست

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: تورم 9 درصد و رشد اقتصادی 5/4 درصد با جیب مردم سازگار نیست. ماشین اقتصاد کشور را در گودالی انداختند که اگر بخواهد از این گودال بیرون بیاید و به حرکت بیفتد بسیار دشوار است.

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: تورم 9 درصد و رشد اقتصادی 5/4 درصد با جیب مردم سازگار نیست. ماشین اقتصاد کشور را در گودالی انداختند که اگر بخواهد از این گودال بیرون بیاید و به حرکت بیفتد بسیار دشوار است.



اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور صبح دیروز در مراسم روز جهانی استاندارد که در سالن همایش‌های صداوسیما برگزار شد، بعد از اینکه به بیان اهمیت استاندارد پرداخت ،به اوضاع اقتصادی کشور هم‌گریزی زد و با پیش کشیدن بحث همیشگی عملکرد دولت قبل گفت:با توجه به شرایطی که در گذشته ایجاد شده هنوز نتوانسته‌ایم سطح رفاه مردم را به سال 90 برگردانیم یعنی در طول سال‌های گذشته آن‌قدر با افت تولید مواجه شده‌ایم که به افت درآمد منجر شده است.
جهانگیری سپس در اعترافی که در نوع خود بی‌نظیر بود گفت: تورم 9 درصد و رشد اقتصادی 5/4 درصد با جیب مردم سازگار نیست!
 وی در توجیه اینکه چرا مردم آمار سازی‌های دولتی را درک نمی‌کنند به فرافکنی پرداخت و با پیش کشیدن بحث دولتی که سه سال و نیم از پایان آن گذشته ادعا کرد: کاری که با اقتصاد کشور کردند به این راحتی قابل جبران نیست، ماشین اقتصاد کشور را در یک گودالی انداختند که اگر بخواهد از این گودال بیرون بیاید و به حرکت بیفتد کار بسیار دشواری است و باید صبر و تحمل داشته باشیم چراکه این کار شدنی است.
جهانگیری در حالی این سخنان را مطرح می‌کند که حسن روحانی در تبلیغات انتخاباتی خود وعده داد بود ظرف صد روز مشکلات اقتصادی را حل می‌کند و طی برنامه‌های شش ماهه،مشکل اقتصاد،اشتغال و تولید را برطرف خواهد کرد!
مردم فراموش نمی‌کنند که رئیس‌جمهور وعده داده بود «دولت تدبیر و امید نخواهد گذاشت این همه جوان بیکار در مقابل خانواده و فرزندان شرمنده باشند»، «ایجاد شغل نباید با وام باشد که بیکار تبدیل به بیکار بدهکار خواهد شد..» «همین کارخانه‌های موجود در کشور اگر به جای 20 درصد توان با 60 درصد توان کار کنند، بخش عظیمی از مشکلات اشتغال‌زایی در کشور برطرف می‌شود»، «کارخانه‌های کشور بین 20 تا 40 درصد در حال فعالیت هستند»، «ما باید همه مراکز تولیدی را به فعالیت کامل 100 درصدی برسانیم و این کار امکان‌پذیر است»، «تحول اقتصادی 100 روزه»
آن ادعا‌ها خیلی زود به انتصاب‌ وزرایی ناکارآمد و سالخورده منجر شد .کسانی که کمترین توان و کمترین اعتقادی به تولید ملی و اقتصاد مقاومتی نداشتند و در نتیجه کار را به وضعیت امروزین آن رساندند!
این هم
 تقصیر دولت قبل است!؟
جهانگیری در حالی مدعی است وضع کنونی اقتصاد بخاطر اقدامات دولت قبل است که در سه ماهه گذشته،چندین قرار داد همکاری با خارجی‌ها بسته شده در حالیکه همه آن کارها در داخل نیز به راحتی قابل انجام بوده است!
به‌عنوان نمونه،آشپزخانه مرکزی کل قطار‌های کشور،به یک شرکت اطریشی واگذار شد!آیا در داخل ایران،حتی آشپز واجد صلاحیت هم وجود ندارد!؟این هم تقصیر دولت قبل است!؟ یا با وجود هزاران استاد زبده و تحصیلکرده،معماری اسلامی و ایرانی آزاد راه تهران شمال به یک شرکت ایتالیایی سپرده شد!دور نیست زمانی که معلوم شود چه کسانی با اطریشی‌ها و ایتالیایی‌ها و خودرو سازان فرانسوی ارتباط داشتند و به قیمت نابودی اقتصاد ملی و بیکاری خیل عظیم جوانان، پای آنها را به همه جای اقتصاد ما باز کردند!
کاهش تورم
 به‌دلیل فقر ورکود است نه تدبیر!
یک روز قبل، حسن سبحانی نماینده سابق مجلس و کارشناس مسائل اقتصادی در نشست هم‌اندیشی جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی گفت: کاهش تورم در سال‌های اخیر به دلیل فقر و رکود است.اقتصاد ما در دولت‌ها لیبرالی و با چنین وضعیتی نمی‌توان اقتصاد مقاومتی را اجرا کرد.
سبحانی با بیان اینکه عمده‌ سیاست‌هایی که در کشور اتخاذ شده چون با واقعیت‌های کشور مطابق نبوده با شکست مواجه شده است، تصریح کرد: سیاست‌های اقتصادی در طول سالیان متمادی به جای تشویق به صادرات، واردکننده را تشویق کرده است یکی از مشکلات عدیده در حوزه اقتصادی قلمداد می‌شود.
وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته بازار تعطیل شده است، گفت: چون فقر مؤثر وجود دارد عده‌ای تقاضا نمی‌کنند.
کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه با تأکید براینکه عرضه مسکن امروز متوقف شده است، گفت: عرضه‌کننده مبادرت به فروش مسکن نمی‌کند و متقاضی نیز به همین دلیل رغبتی را به تقاضای مسکن نشان نمی‌دهد و همین دلیل به رکود در بازار مسکن منجر شده است.
سبحانی با بیان اینکه تورم از ناحیه رکورد کم شده است، گفت: زمانی که رشد اقتصادی باشد بالا بودن تورم نیز طبیعی است و اینکه دولتی‌ها تورم 45 درصد را به دولت قبل نسبت می‌دهند درست نیست و بالاترین تورم در دوران دولت سابق 30/5 درصد بوده است.
تایید
 دیر هنگام!
جهانگیری در حالی به این نکته تلخ اقرار و اعتراف می‌کند که پیش از این،کارشناسان متعددی نسبت به آمار سازی دولتی تذکر و هشدار داده بودند و درباره آن زنگ خطر را به صدا در آورده بودند.
رهبر معظم انقلاب هم دستکاری آمار را خلاف شرع اعلام کرده بودند. با این همه دولتمردان که هیچ کارنامه‌ای برای ارائه ندارند،با ساختن عدد تورم نه درصد و تکرار آن،کوشیدند برای خود عنوان و کارنامه‌ای دست و پا کنند!برخی منابع خبری پیشتر گفته بودند جریانی تصمیم گیر در دل دولت،به این نتیجه رسیده که این عدد را باید آن‌قدر تکرار کرد که اسم ما و دولتمان در تاریخ بعنوان دولتی که تورم را تک رقمی کرد ثبت شود!این منابع معتقدند برخی رسانه‌های همسو با دولت ممکن است این عدد را در مرحله‌ای دیگر،کمتر هم اعلام کنند! اما آنچه مسلم است واقعیات تلخ زندگی مردم،کار را به آنجا رسانده که حتی معاون اول رئیس‌جمهور هم نمی‌تواند آن را انکار کند و با اقرار به این حقیقت تلخ،رسما از فاصله عدد ساختگی با وضع معیشتی مردم سخن می‌گوید.
تنها به فاصله
 یک روز!
روز قبل کیهان در گزارشی،از باور ناپذیر ادعای تورم نه درصدی و همچنین ادعای رشد 5 درصدی اقتصاد پرده برداشته بود.
در آن گزارش مستند،به تعطیلی انبوه واحدهای تولیدی اشاره شده بود و آمده بود: «وضعیت درآمد سرانه ایران براساس گزارش جولای 2016 (تیرماه 95) بانک جهانی تغییری نکرده است. به دیگر سخن، عدم تغییر محسوس وضع درآمدی مردم ایران در شرایطی که طی چند سال متوالی تورم وجود داشته، بیانگر این موضوع است که حتی در شرایط کاهش نرخ تورم هم وضعیت معیشت مردم بهبودی پیدا نکرده است... نکته مهم در این میان آنجاست که نرخ تورم به تنهایی نمی‌تواند بیانگر وضع معیشت مردم باشد، چنان که در سال 93 تورم 6/15 درصد بوده ولی متوسط هزینه سالانه یک خانوار شهری به تفکیک گروه‌های هزینه و به قیمت جاری نشان می‌‌دهد گروه‌های حمل و نقل، تحصیل و  ارتباطات به ترتیب 40، 7/23 و 7/22 درصد رشد داشته‌اند. (که از تورم کل که 15 درصد بوده بیشتر می‌باشند)»
اکنون و تنها به فاصله یک روز از گزارش کیهان،جهانگیری همان موضوع را می‌پذیرد اما با چاشنی فرا فکنی!
بدیهی است مادام که دولتمردان،برخلاف مشی منطقی و معقول ،پس از سه سال در اختیار داشتن همه چیز و همه امکانات،پس از راه آمدن همه ارکان کشور با خواسته‌های آنها و پس از انواع امتیاز دادن به دشمنان قسم خورده ایران،بازهم ضعف و ناکارآمدی خود را به گردن دولتی که سه و نیم سال از پایان عمر آن گذشته می‌اندازند،امیدی به بهبود روندها و امور نیست.مردم فراموش نمی‌کنند که دولت برجام خسارت‌بار را به کشور تحمیل کرد و هیچ دستاوردی هم بدست نیاورد و حالا بجای عذر خواهی،فرافکنی می‌کند!
تردیدی نیست که بحران ناکارآمدی، به گونه‌ای‌گریبان دولت را گرفته که صدای رسانه‌ها و افراد همسو با دولت را هم در آورده است . چندی قبل مسئول ستاد انتخاباتی روحانی گفته بود:«شب بخیر آقای روحانی!دوره ریاست جمهوری شما تمام شد اما وعده‌ها عملی نشد»!


نوشته شده در   سه شنبه 27 مهر 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode