ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 15 شهريور 1403
پنجشنبه 15 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 5 مهر 1395     |     کد : 107125

توان موشکی؛ اقتدار دیپلماسی

توان موشکی جمهوری اسلامی ایران که همواره مورد حساسیت غرب و بویژه آمریکا قرار داشته، در روزهای اخیر به مناسبت هفته دفاع مقدس، دستاوردهای جدیدی را به نمایش گذاشته و وزیر دفاع نیز از تولید چند محصول جدید دیگر تا پایان سال خبر داده است.

توان موشکی جمهوری اسلامی ایران که همواره مورد حساسیت غرب و بویژه آمریکا قرار داشته، در روزهای اخیر به مناسبت هفته دفاع مقدس، دستاوردهای جدیدی را به نمایش گذاشته و وزیر دفاع نیز از تولید چند محصول جدید دیگر تا پایان سال خبر داده است.

سردار حسین دهقان همچنین دیروز خط تولید موشک ذوالفقار را که چند روز قبل در رژه نیروهای مسلح به نمایش گذاشته شد، افتتاح کرد و در سخنانی که در آغاز جلسه علنی دیروز مجلس داشت، تاکید کرد: ایران در زمینه موشک‌های کروز، بالستیک سوخت جامد و مایع و در زمینه موشک‌های پدافندی به لحاظ تولیدی،‌ تحقیقاتی و طراحی قادر است هر برد و دقت و با هر قدرت اصابتی، طراحی و تولید کند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، دهقان گفت: تا پایان امسال سه محصول اساسی را که در حوزه موشکی، برتری ما را چندین و چند برابر افزایش خواهد داد، تولید خواهیم کرد.

وزیر دفاع از موشک‌های برد بلند و با دقت بالای قدیر، نسل جدید موشک سجیل و موشک خرمشهر به عنوان سه دستاوردی که در آینده نزدیک رونمایی خواهد شد، نام برد.

وی در ادامه سخنان خود به هفته دفاع مقدس پرداخت و افزود: تنها عنصر محدودکننده‌ای که ما در عرصه دفاعی پذیرفته‌ایم، عدم ورود به تولید سلاح‌های کشتار جمعی (شیمیایی، هسته‌ای و میکروبی) است و در این حوزه هیچ حدی را برای ورود خود در حوزه پدافندی آن نپذیرفته‌ایم و نخواهیم پذیرفت چراکه کشور ما به لحاظ موقعیت جغرافیایی و به خاطر نظام سیاسی حاکم بر آن همواره می‌تواند در معرض تهدید دیگران باشد و دشمنان نیز در به کارگیری این نوع از تجهیزات در شرایط مقتضی ابایی ندارند.

وزیر دفاع خاطرنشان کرد: در سایر بخش‌ها در بخش زمینی، هوایی، دریایی، هوافضا، موشکی و پدافندی ما هیچ عنصر محدودکننده‌ و هیچ قدرت تعیین‌کننده‌ای را در این زمینه نمی‌شناسیم. آنچه که ما را در این حوزه محدود می‌کند، عبارت است از تهدیدی که برای ما متصور است و ابزاری که برای پاسخ به آن تهدید نیاز داریم.

وی اظهار کرد: در جهت تقویت توان دفاعی خود در همه این حوزه‌ها با برنامه‌های مدون ابلاغ شده مورد اهتمام حرکت خواهیم کرد و امروز در زمینه‌های چندگانه‌ای که ذکر شد وضعیت بسیار مناسب و قابل قبولی داریم.

دهقان افزود: امروز موشک‌های برد بلند ما با دقت‌های زیر ده متر می‌تواند اهداف متخاصم را مورد هدف قرار دهد. ما در آینده موشک‌های بالستیک زمین به زمین خود را به گونه‌ای توسعه خواهیم داد که قادر باشد در دور دست‌ها اهداف دریایی را نیز مورد اصابت قرار دهد، در عین حال که موشک‌های کروز ساحل به دریای ما در شناورها نیز می‌تواند پرتاب شود قادر است تمام اهداف دریایی را هدف قرار دهد.

وی اضافه کرد: به این امید داریم که در قالب برنامه ششم و بودجه سال ‌آینده گام‌های بلندتری برای تقویت بنیه دفاعی کشور برداشته شود. ما باید صنایع دفاعی‌مان را توسعه دهیم به گونه‌ای که قادر باشیم ضمن این‌که تمام اقلام پدافندی را تولید می‌کنیم، در عرصه تولید اقلام تهاجمی هم قرار گیریم. ما نیاز به بازسازی و نوسازی واحدهای هوایی خود داریم و این‌که بتوانیم نیروی دریایی خود را هم به لحاظ استقرار در ساحل مکران و هم بحث ناوگان‌ها و ناوشکن‌های به روز تقویت و تجهیز کنیم.

دهقان تاکید کرد:‌ نیاز داریم به این‌که تحرک را در نیروی زمینی خود (در جهت توسعه سلاح‌های زمینی که ما را قادر می‌سازد در مقابل تهدیدهای نوین به صورت موفق عمل کنیم) افزایش دهیم و امیدواریم نمایندگان مجلس همان‌گونه که تاکنون با همه توان و دقت نظر در شرایط تهدیدآمیز کشور عمل کرده‌اند، اکنون نیز تلاش کنند تا همواره بتوانیم نیروهای قوی و عزتمندی برای تامین امنیت و در مسیر عزت و افتخار کشورمان داشته باشیم.

افتتاح خط تولید موشک نقطه‌زن ذوالفقار

خط تولید موشک نقطه‌زن ذوالفقار، دیروز در آستانه سالروز شکست حصر آبادان (5 مهر) با حضور وزیر دفاع افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، در مراسم افتتاح خط تولید این موشک زمین به زمین که در پنجمین روز از هفته دفاع مقدس برگزار شد، وزیر دفاع به تشریح خط‌مشی صنعت دفاعی کشور پرداخت و گفت: این موشک نخستین موشک سوخت جامد مرکب، نقطه‌زن و با برد 700 کیلومتر است که به همت متخصصان سازمان هوافضای وزارت دفاع طراحی و ساخته شده است.

سردار دهقان افزود: در چارچوب تدابیر فرماندهی معظم کل قوا و نامه رئیس‌جمهور مبنی بر تقویت و توسعه توان رزمی موشکی، موشک تاکتیکی ذوالفقار تولید شد.

وزیر دفاع با اشاره به ویژگی‌های این موشک اظهار کرد: ذوالفقار، موشکی رادارگریز و تاکتیکی است که امکان پرتاب آن از سکوهای پرتاب متحرک و خودکششی وجود دارد.

سردار دهقان تصریح کرد: این موشک هدایت‌پذیر بشدت تاکتیکی است، به‌گونه‌ای که زمان آماده‌سازی تا شلیک آن بسیار محدود است، همچنین از قابلیت جنگ الکترونیک و ناوبری چندگانه برخوردار است و اگر در تهاجم الکترونیک قرار بگیرد، می‌تواند مسیر خود را بازیابی کند. وزیر دفاع افزود: با الحاق این موشک به سازمان رزم نیروهای مسلح، قدرت و توان رزمی موشکی آنان به نحو قابل توجه و چشمگیری افزایش می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: در سه سال گذشته وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گام‌های پیوسته‌ای در طراحی و تولید موشک‌های بالستیک و کروز برداشته است.

افزایش قدرت چانه‌زنی ایران

عباسعلی منصوری آرانی

عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس

هر کشوری که در مسیر توسعه قرار می‌گیرد یک هماهنگی و هارمونی بین شرایط اقتصادی، سیاسی، دفاعی، فرهنگی و اجتماعی برقرار می‌کند و این توازن، اهمیت بسیاری دارد. لزوم پیشرفت و ارگانیسم سازمانی ایجاب می‌کند که هر کشوری در تمام ابعاد پیشرفت داشته باشد و بر همین مبنا با توجه به حساسیت و موقعیت جغرافیایی و استراتژیکی که کشورمان دارد در کنار همه پیشرفت‌ها باید بتوانیم استراتژی و دکترین بازدارندگی را بخوبی عملیاتی کنیم. این دکترین هرگونه تهدیدی را در نطفه خفه می‌کند و اجازه نمی‌دهد تهدیدات به مرزهای کشور برسد.

این دکترین در بخش‌های زمینی، دریایی، هوایی و پدافند حرکت می‌کند. در این بخش‌ها هر روز بر مبنای تهدیدها تجهیزات متناسب با آن ساخته می‌شود، سیستم پدافند با رادارهایی که در حال حاضر دارد و در حال تکمیل آن است در کنار نیروی هوایی و موشکی سعی در حفاظت از کشور دارد.

در این میان توانمندی موشکی یکی از اهرم‌های بازدارنده کشورمان بوده و بدیهی است که هرگز از پیشرفت در این زمینه غافل نخواهیم شد. هر روز دانشمندان صنایع دفاعی ما به فکر تجهیز و پیشرفت صنعت موشکی کشورمان هستند و در این زمینه آزمایش‌های مختلفی را انجام داده و سپس به تولید انبوه می‌رسانند. در اینجا باید به این نکته نیز اشاره کرد که توان موشکی جمهوری اسلامی ایران قابل مقایسه با سال‌های قبل نیست. باید توان دفاعی خود را متناسب با تهدیدها افزایش دهیم و قطعا توان ساخت موشک‌های با برد بیشتر را نیز داریم. به هر میزانی که توانمندی نظامی را افزایش دهیم در میز مذاکرات نیز قدرت چانه‌زنی ما بیشتر می‌شود.


نوشته شده در   دوشنبه 5 مهر 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode