ظريف: توافق هستهاي موجب سربلندي ملت ايران است

| وزير امور خارجه گفت: چه به برجام نمره 5 بدهيم چه 95، بايد بيشترين استفاده را از آن انجام دهيم و اين مانع نميشود از اينکه همواره حواسمان باشد که امريکاييها بدعهد بوده و هستند. محمد جواد ظريف درباره نمره برجام بعد از گذشت يک سال اظهار داشت:اگر بخواهيم به برجام نمره بدهيم، حتماً با توجه به ظرف زماني و شرايط بينالمللي نمره بسيار خوبي ميگيرد، اما اگر بخواهيم به نحوه اجراي امريکاييها نمره بدهيم احتمالاً نمره پايين ميگيرد. وي گفت: برجام بايد هم در ظرف زماني خودش بررسي و ارزيابي شود و هم در واقعيت جهاني که به تصويب رسيد و از بعد ديگر نيز برجام را بايد از منظر نحوه اجراي توافق ارزيابي کرد.از نظر زماني ، مذاکرات مرتبط با برجام براي توافق اوليه در دولت يازدهم زماني آغاز شد که هر چند ماه يک بار تحريم جديدي عليه کشورمان در کنگره امريکا تصويب ميشد و معروف بود که نتانياهو به واشنگتن سفر نميکند مگر اينکه با يک تحريم جديد بازگردد. ظريف ادامه داد: مذاکرات مربوط به برجام زماني آغاز شد که کنگره و مجلس نمايندگان امريکا قانوني را تصويب کرده و منتظر رفتنش به سنا بودند که براساس آن فروش نفت کشورمان در کمتر از يک سال به صفر برسد. امريکاييها در يک بازه زماني يک و نيم ساله توانسته بودند فروش نفت کشورمان را از بيش از 2 و نيم ميليون بشکه در روز به کمتر از روزانه يک ميليون بشکه برسانند . رئيس دستگاه ديپلماسي گفت: با اين قلدري و فشارهايي که امريکاييها بر کشور ما ميآوردند ميتوانستند در مدت کوتاهي فروش نفت کشورمان را به صفر برسانند.ظريف بابيان اين که مذاکرات منتج به برجام زماني آغاز شد که براساس همين قانون کنگره، رئيس جمهوري امريکا ديگر حتي اجازه نمييافت که مقررات را تعليق کندافزود: در آن زمان اگر لايحه اي که در مجلس نمايندگان اين کشور با رأي بسيار بالا تصويب شد به سنا هم رفته بود و به امضاي اوباما ميرسيد تقريباً در هيچ زماني هيچ يک از تحريمهاي اين کشور نميتوانست تعليق شود زيرا تعليق نيازمند رأي دو سوم اعضاي کنگره بود؛بنابراين برجام در زماني تصويب شد که شش قطعنامه لازم الاجراي شوراي امنيت تحت فصل هفتم تلاش ميکرد ايران را از حق خودش براي بهره مندي از انرژي صلح آميز هسته اي محروم کند؛ البته حق ما ربطي به قطعنامه شوراي امنيت ندارد ،اما بالاخره اين شورا ميگفت ايران اجازه ندارد از اين حق استفاده کند. وزير امور خارجه افزود: فراتر از اين در حوزه موشکي حتي به کشورها اجازه ميداد که براي جلوگيري از دستيابي ايران به فناوري موشکي که هيچ ربطي به آن کشورها ندارد، حتي وارد اقدام نظاميشوند.بنابر اين اگر ميخواهيم برجام را ارزيابي کنيم بايد آن را در اين ظرف زماني در نظر بگيريم؛ زماني که مذاکرات منتج به برجام آغاز شد در شرايطي نبوديم که از نظر بين المللي مساعد باشد. رئيس دستگاه ديپلماسي گفت: اگر برجام را از اين دو زاويه نگاه کنيم دستاورد بسيار مهميبراي جمهوري اسلاميايران است که عزت مردم را حفظ کرد، حقوقشان را به رسميت شناخت، قطعنامههاي شوراي امنيت را کنار زد و مانع از تصويب تحريمهاي جديد عليه کشورمان شد.برجام همچنين تحريمهاي پيشين مرتبط با برنامه هسته اي را کاملاً کنار زد و مانع از پيشروي تحريمهاي مرتبط با مقررات داخلي امريکا هم شد. ظريف با طرح اين پرسش که آيا اين به معني فتح الفتوح دانستن برجام است تاکيد کرد: به نظر من فتح الفتوح مردم ايران هستند که نشان دادند با فشار نميشود چيزي را به آنان تحميل کرد، اما آيا فتح الفتوح مذاکره کنندگانند ، نه؛ البته مذاکره کنندگان از همه توانشان، از درايت رئيس جمهوري، از حمايت، مقاومت و دعاي مردم و از همه بالاتر از هدايتها و دعاي مقام معظم رهبري و لطف خدا استفاده کردند و توانستند به توافق برسند. وي با طرح اين پرسش که اصلاً معني توافق چيست افزود: معني توافق اين است که دو طرف راضي باشند ، مگر اينکه بتوان نامش را قرارداد تسليم گذاشت وگرنه توافقي وجود ندارد که هر يک از دو طرف بتوانند بگويند 100 در صد به نفعشان است .چنين چيزي در جهان خارج وجود ندارد.به همين علت است که امروز در سالروز تصويب برجام مقالاتي در امريکا نوشته ميشود مبني بر اينکه اين کشور چه امکاناتي مانند اجماع بين المللي عليه ايران و ممنوعيت برنامه موشکي اين کشور را از دست داده است. ظريف با اشاره به مطالب مطرح در يکي از جلسات استماع کنگره درباره برنامه موشکي کشورمان افزود: در آن جلسه نمايندگان، دولت اين کشور را زير سئوال بردند که چرا قطعنامه 1929 با آن محکميرا درباره برنامه موشکي ايران از دست داد و آن را به بندي تبديل کرد که اولاً اجباري نيست و ثانياً ايران را معاف کرده است؟نمايندگان در اين جلسه اعلام کردند ايرانيها توانسته اند از طريق مذاکره کلمه اي را به اين معني وارد کنند که اگر برنامه موشکي براي سلاح هسته اي طراحي نشده باشد در حوزه اين قطعنامه قرار نميگيرد يعني حوزه اي که تبليغات فراواني درباره آن عليه ما ميشد.ظريف مواضع اخير بان کي مون درباره برنامه موشکي کشورمان را نامربوط دانست و تصريح کرد: متأسفانه دبير کل سازمان ملل متحد در سالهاي گذشته سابقه خيلي خوبي هم از خودش به جاي نگذاشته است.به ويژه در موضوع خارج کردن نام عربستان سعودي از فهرست کودککشها. خود او هم اعلام کرد يکي از سخت ترين تصميمات دوران زندگي اش بوده که تأثير بسيار بدي بر اعتبار سازمان ملل گذاشته است بنابراين بايد در نظر بگيريم که چگونه ميخواهيم برجام را ارزيابي کنيم. رئيس دستگاه ديپلماسي بر جديت و رعايت دقت در اجراي تعهداتمان در برجام و جلوگيري از بدعهدي طرف مقابل در اين زمينه تاکيد کردوبا تبيين مزايا و موانع اجراي برجام گفت: يکي از ابعادي که بايد در ارزيابي برجام در نظر گرفت اختلاف ميان قانون و نحوه اجراي آن است. وي افزود: هيچ قانوني را با نحوه اجرايش نميسنجند. تقريبا تمام مقررات حقوق بين الملل را يک يا چند نفر نقض ميکنند، اما آيا اين به معني خوب نبودن مقررات است؟بسياري از مقررات حقوق بينالملل و بسياري از توافقهاي بين المللي آنطور که همه طرفها به آن معتقدند، به طور کامل اجرا نميشود اما آيا اين به آن معني است که آن توافقها ايرادي دارد؟ براي مثال اگر کسي از چراغ قرمز عبور کند آيا به معني اين است که قاعده داشتن چراغ راهنمايي بد است؟ آيا حتي اگر نظام تشويق و تنبيه و جريمه اي که اعمال ميشود باز هم مانع از عبور برخي از چراغ راهنمايي نشود آيا بايد حکم بر ابطال چراغ قرمز داد يا اينکه ميگوييم فرد متخلف آدم درستي نبوده است و بايد راهکاري براي وادارکردنش به پيروي از قانون پيدا کرد؟نميگويم برجام فتح الفتوح است اما ميگويم سندي کاملا قابل دفاع است.ما شخصيت امريکاييها و گرايشهاي آنان را در نظر داشتيم. واقعيات داخلي نظام امريکا را به خوبي ميشناختيم و براي همين بود که با درايت و تيزبيني مقام معظم رهبري و رئيس جمهوري شرايطي را براي کشورمان پيش بيني کرديم که آن را تا حد بسيار زيادي در قبال اقدامات امريکاييها مصونيت بدهيم. ظريف يکي از اين ظرفيتها را استفاده از برجام براي اقتصاد مقاومتي دانست و افزود: استفاده از اين ظرفيت براي اين بود که اقتصاد کشورمان را در قبال خطرهاي ناشي از بدعهديهاي امريکا مقاوم کنيم .اگر مجموعه اين عوامل را در نظر بگيريم در سالروز به نتيجه رسيدن برجام ميتوانيم به مردم خوب ايران بگوييم که اين توافق حتما سبب سربلندي آنان در عرصه بين المللي شده است. رئيس دستگاه ديپلماسي تاکيد کرد: دنيا مردم ايران را به عنوان ملتي ميشناسد که در برابر زور و فشار مقاومت ميکند اما همزمان آماده مذاکره است و پس از مذاکره هم عهد و پيمان خود را جدي و با دقت رعايت ميکند و به طرف مقابل نيز اجازه بدعهدي نميدهد. ملت و مسئولان ذيربط به اين موضوع توجه دارند و آن را پيگيري ميکنند. ظريف بهره مندي از برجام را نيازمند اجماع ملي دانست و تصريح کرد: امروز هيچ کس در کشورمان از اثبات اينکه برجام به خوبي اجرا نميشود نفعي نميبرد. وي افزايش ميزان صادرات نفت کشورمان از کمتر از يک ميليون بشکه در روز ظرف 6 ماه به بيش از دو ميليون بشکه، عادي شدن شرايط حمل و نقل و برقراري رابطه بسياري از بانکها با بانکهاي کشورمان را از دستاوردهاي برجام برشمرد. ظريف گفت: البته تعدادي از بانکها هنوز از مقررات امريکاييها وحشت دارند، اما ما معتقديم اين وحشت بيشتر نوعي وحشت رواني و ناشي از محافظه کاري ذاتي موسسات پولي و بانکي است نه ناشي از مقرراتي که مانع از همکاري با ايران شود. رئيس دستگاه ديپلماسي کشورمان ادامه داد: نصيحت من به دبير کل سازمان ملل اين است که ورود غيرکارشناسي به برجام؛ ممنوع . ظريف با بيان اينکه همزمان با تعهدمان به اجراي برجام، به طرف مقابل اجازه بدعهدي نميدهيم، گفت: تعدادي از بانکهاي خارجي هنوز از مقررات امريکاييها وحشت دارند ولي برجام ميتواند زمينه بسيار خوبي براي کشورمان باشد و اقتصاد مقاومتي را پيش ببرد. درهمين حال بهرام قاسميسخنگو و رئيس مرکز ديپلماسي عموميو رسانه اي وزارت امور خارجه در پاسخ به سئوال خبرنگاران درباره اظهارات منتشره به نقل از دکتر محمد جواد ظريف وزيرامور خارجه در جلسه غير علني پريروز مجلس تصريح کرد : همانگونه که از تعريف و عنوان جلسه غير علني برميآيد ،محتواي اينگونه جلسات غيرقابل پخش و انتشار است . برهمين اساس برخي مطالب منتشره به نقل از وزيرامور خارجه کشورمان در اين جلسه ، برداشتهاي شخصي ،غير دقيق و بعضا اشتباه ميباشد و نقل قولهاي منتشره از ايشان در برخي موارد از جمله مسائل مربوط به زمان گشايش بيشتر اقتصادي تا حدي جهت دار و غير واقع بينانه بوده و معتبر و قابل استناد نيست. واکنش وزارت خارجه به گزارش جانبدارانه دبيرکل سازمان ملل سخنگوي وزارت خارجه كشورمان گزارش 6 ماهه دبيرکل سازمان ملل درباره اجراي قطعنامه 2231 را نامتوازن و جانبدارانه دانست و تاكيد کرد: به هيچکس اجازه حتي اظهارنظر درباره سيستم دفاعي خود را نميدهيم. بهرام قاسمياظهار داشت: اين گزارش تحت فشار آشکار آمريکا بر دبيرخانه سازمان ملل تنظيم شده و اتهامات وارده در آن عليه جمهوري اسلاميايران بياساس است. وي اين گزارش را با روح و متن برجام و حتي قطعنامه 2231 متعارض دانست و افزود: اين در حالي است که قطعنامه 2231، برجام و تأئيد و توافق درباره آن را نشانه تغييري بنيادين در بررسي برنامه هستهاي ايران توسط شوراي امنيت عنوان کرده است.سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: اين گزارشدهي دبيرکل يک رويه اداري و تکراري و صرفا جنبه توضيحي داشته و عاري از هرگونه پيگيري اجرايي و عملي از سوي شوراي امنيت سازمان ملل است. قاسمياشاره گزارش دبيرکل سازمان ملل به کوتاهيهاي آمريکا و طرفهاي غربي در عمل به تعهدات خود در برجام را گام مثبتي دانست، اما تاکيد کرد: اين که گزارش از کنار اين موارد به سادگي عبور کرده و از درخواست جدي از اعضاي 1+5 براي پايبندي به تعهداتشان طفره ميرود، مايه تاسف است. وي افزود: جامعه بينالمللي انتظار دارد دبيرکل سازمان ملل موارد کوتاهي آمريکا و برخي از ديگر اعضاي 1+5 در عمل به تعهدات برجاميخود را که مورد گواهي بسياري از کشورها است، به روشني و صراحت منعکس کند. سخنگوي وزارت امور خارجه تاكيد کرد: ابراز نگراني اين گزارش نسبت به آزمايشات موشکي ايران، اقداميکاملاً مغرضانه و جانبدارانه است، چون برخلاف نص صريح قطعنامه 2231 و صرفاً با استناد به معيارهاي اعلام شده توسط آمريکا و با زير پا گذاشتن همه اصول حرفهاي وکاملا خارج از حيطه اختيارات دبيرکل در اين رابطه اظهار نظر کرده است. قاسميافزود: جمهوري اسلاميايران مجددا تاکيد ميکند که موشکهاي بالستيک ايران به دليل آن که براي حمل کلاهکهاي هستهاي طراحي نشدهاند به هيچ عنوان در حيطه صلاحيت قطعنامه 2231 قرار نميگيرند ، لذا جمهوري اسلاميايران به هيچ کسي اجازه حتي اظهار نظر درباره سيستم دفاعي خود را نميدهد. وي با بيان اين که برجام حاصل يک تلاش طولاني جمعي براي به ثمر رساندن رهيافت ديپلماتيک در راستاي حل يک بحران ساختگي و ناخواسته بوده است، تاکيد کرد: پايداري برجام نيازمند اراده سياسي همه طرفها در پايبندي به تعهداتشان و اقدامات حرفهاي و حمايتگرانه نهادهايي نظير سازمان ملل است. سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: ايران در تداوم سياست اصولي خود براي حل و فصل ديپلماتيک موضوع، به تعهداتش پايبند بوده است و خواهد بود؛ با اين وجود، تأکيد ميکند موفقيت اين سياست، صرفاً در گرو اقدام متقابل و صادقانه همه طرفها در اجراي کامل و بههنگام همه تعهداتشان است و جمهوري اسلاميايران در صورت پايبند نبودن طرف مقابل ،اقدام مقتضي متقابل را به عمل خواهد آورد. قاسميبا بيان اين که بينتيجه بودن اتخاذ رويکرد تقابلي از سوي شوراي امنيت عليه ايران، بارها ثابت شده است، تاكيد کرد: تلاش در راستاي تکرار اين رويکرد، اقداميغيرسازنده است، که بارقههاي اميد ناشي از توافق درباره برجام و توسل به راهحل ديپلماتيک را از بين خواهد برد. سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: جمهوري اسلاميايران هشدار ميدهد که تکرار تجربه گذشته، روح حاکم بر برجام و فضاي مثبت ايجاد شده در نتيجه آن را، مسموم خواهد كرد و اين به نفع هيچ يک از طرفها و جامعه بينالمللي نخواهد بود.
codex01x
page01
|