ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه ۲۴ مرداد ۱۴۰۴
جمعه ۲۴ مرداد ۱۴۰۴
 
  جستجو در سایت
 
 
اوقات شرعی تبریز
۲:۵۵ مانده تا غروب خورشید   
۰۴:۰۲:۴۶اذان صبح
۰۵:۳۹:۵۶طلوع خورشید
۱۲:۲۹:۵۸اذان ظهر
۱۹:۱۷:۴۹غروب خورشید
۱۹:۳۸:۱۰اذان مغرب
اوقات به افق :
اوقات با اختلاف ۲± دقیقه
   
 
تاریخ : دوشنبه ۷ مرداد ۱۳۸۷     |     کد : ۱۰۰۱

ازپيامك تا SMS

 

۵۲۰۰ سال قبل؛ انسان شفاهي توانست خط را اختراع كند و سپس اختراع كاغذ توسط چيني‌ها به فرآيند ارتباط و حفظ آن شتاب بخشيد

در ۱۴۳۶ميلادي گوتنبرگ چاپ را با اقتباس از «چاپ چوبي» چيني‌ها اختراع كرد كه اين امر زمينه همگاني شدن و رشد انديشه و در نهايت ارتباط را پديد آورد.  عجبا، وقتي در سال ۱۹۲۰ ميلادي اولين فرستنده راديويي جهان در لندن به كار افتاد و تبادل انديشه و ارتباط با سرعتي غير قابل تصور پيش رفت. درست ۱۶سال پس از آن تاريخ در انگليس اولين فرستنده تلويزيوني افتتاح شد و دامنه ارتباط افراد را گسترش بخشيد.  در ۱۹۴۶ميلادي «جان‌نون نويمن» آمريكايي بنيادهاي تئوريك كامپيوترهاي نوين را طراحي كرد.

اين واقعا شگفت‌انگيز بود كه انواع ارتباط ديداري، شنيداري، كلامي، كتبي، با سرعتي باورنكردني در اختيار بشر قرار گرفت.  با اختراع موبايل ارتباطات فردي راحت‌تر انجام شد و از هر نقطه‌ جغرافيايي امكان برقراري ارتباط وجود داشت.  زماني اين ارتباط كامل‌تر شد كه در سوم دسامبر ۱۹۹۲ ميلادي فردي به نام «نيل پاپ رايت» با ارسال متني دوكلمه‌اي از طريق كامپيوتر به يكي از همكارانش در بزرگ‌ترين شركت خدمات موبايل انگلستان تولد پديده sms را سبب شد.  اين پديده از ۱۹۹۹ فراگيرتر شد. در ايران رد و بدل اولين پيام‌هاي كوتاه به اواخر سال ۱۳۸۱ برمي‌گردد. 

به گفته دكتر محمود اكرامي در كتاب «مردم‌شناسي ارتباطات خودماني»: «اين پيام‌هاي كوتاه كه در حيطه پيام‌هايي در ارتباطات ميان فردي مي‌گنجد و به نوعي «پيام خصوصي» محسوب مي‌شوند، دايره‌هاي معنايي متعددي را از قبيل، پيام‌هاي عاطفي، سياسي، خانوادگي و  طنز و...  شامل مي‌شوند و از آنجا كه خصوصي تلقي مي‌شوند مشكل دستيابي به آنها را براي محققان دوچندان مي‌كند.»   انتشار اين كتاب در سال ۱۳۸۶ توسط نشر ايوار، سبب توجه بيش از پيش به پديده sms يا short message serrice و پيامدهاي آن شد.

اهميت اهداف اين پژوهش كه شامل ۱)شناسايي فرم يا شكل«sms»‌هاي رايج بين مردم ۲)شناسايي محتواي sms‌ها ۳) شناسايي ميزان آگاهي مردم از اين سرويس ۴) شناسايي نمادها و زبان مورد استفاده در اين پديده ۵) شناسايي نقش رسانه ملي «صدا وسيما» در پديده سرويس پيام‌هاي كوتاه و... بود، سبب شد تا به سراغ محمود اكرامي دكتراي مردم شناسي برويم تا ضمن آشنايي بيشتر با اين كتاب از ثمره پژوهشي ايشان بهره بگيريم. 
 


نوشته شده در   دوشنبه ۷ مرداد ۱۳۸۷  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode
 
بارگذاری ...