عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس با بيان اينكه دانشآموزان از كيفهاي كولهاي به جاي كيفهاي دستي استفاده كنند ، گفت: دانشآموزان مجبورند براي حمل كيف دستي از يك دست خود استفاده كنند و اين مسئله باعث ايجاد خميدگي در ستون فقرات ميشود.
علي اصغر حسني در گفت و گو با فارس با اشاره به آغاز سال تحصيلي دانشآموزان و فضاي جديد آموزشي، اظهار داشت: دانشآموزان وقت زيادي را در مدرسه ميگذرانند و به همين دليل بايد فضاي مناسب و شادي را براي آنها فراهم كرد.
وي يكي از اقدامات موثر در روح و روان دانشآموزان را رنگ شاد در پوشش آنها دانست و افزود: علاوه بر پوشش لباس دانشآموزان، بايد ديوارهاي هر كلاس درس، رنگي شاد و مجزا از كلاسهاي ديگر داشته باشد و از رنگ سفيدي كه در حال حاضر در اكثر ديوارهاي كلاسهاي درسي استفاده ميشود، خودداري كرد.
عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس اضافه كرد: بهتر است والدين كوله پشتيهاي سبك وزن را براي فرزندان خود خريداري كنند تا در آينده شاهد آسيبديدگي در ستون فقرات و مهرههاي كمر دانشآموزان نباشند.
وي پيشنهاد كرد كه در حد امكان از كيفهاي كولهاي به جاي كيفهاي دستي استفاده كنند زيرا دانشآموزان مجبورند براي حمل كيف دستي از يك دست خود استفاده كنند كه در اين صورت خميدگي در ستون فقرات ايجاد ميشود و در آينده به مشكلاتي مانند نداشتن تعادل در راه رفتن رفتن دچار مي شوند.
نماينده مردم لارستان و خنج در مجلس خاطرنشان كرد: ميز و نيمكتهاي موجود، در حال حاضر استاندارد نيستند و بايد براي هر دانشآموز ميز و نيمكت جداگانهاي اختصاص دهيم؛ به گونهاي كه نيمكتها متناسب با قد و جثه دانشآموزان طراحي شده باشد.
وي با اشاره به تراكم جمعيت دانشآموزان مدارس دولتي در يك كلاس، اظهار داشت: نبايد در هر كلاس درس بيش از 20 دانشآموز وجود داشته باشد اما متأسفانه به دليل كمبود كلاسهاي آموزشي در اكثر شهرهاي كشور، در هر كلاس تقريباً 30 تا40 دانشآموز وجود دارد.
حسني افزود: در مجلس پيشنهاد كرديم كه از دوره ابتدايي براي هر دانشآموز متناسب با استعدادش، غير از كلاس درس، كارگاه عملي در سالني مجزا اختصاص يابد؛ فايده اين طرح اين است كه دانشآموز و والدين آنها تا پايان دوره راهنمايي، ناخودآگاه از علاقه دانشآموز براي انتخاب رشته مناسب آگاه ميشوند و دراين صورت در برزخ انتخاب رشته قرار نميگيرند.
وي ديگر مزاياي اين طرح را خودكفا بودن در تهيه وسايل مورد نياز دانشآموزان دانست و افزود: دانشآموزان ميتوانند وسايل مورد نياز رشته تحصيلي خود را در كارگاه توليد كنند و حتي محصولات خود را در بازار به فروش برسانند كه در اين صورت هم نخبههاي كشور افزايش پيدا ميكنند و هم شاهد خودكفايي محصولات توليدي در مدارس هستيم.
عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس، خودكفا بودن وزارت آموزش و پرورش در تهيه وسايل مورد نياز را امري ضروري دانست و تصريح كرد: در مدارس فني و حرفهاي بايد مواد اوليه مورد نياز را در اختيار دانشآموزان گذاشت تا آنها با مدلي كه از استادان خود فرا ميگيرند، بتوانند وسايلي مورد نياز دروسشان مانند، ميز و نيمكت يا وسايل آزمايشگاهي خود را توليد كنند كه در صورت اجراي اين طرح، صرفجويي عظيمي در آموزش و پرورش رخ خواهد داد.
وي گفت: بايد به جاي 3 هزار نخبه در كشور، 14 ميليون نخبه داشته باشيم و اين مهم زماني امكانپذير است كه در كنار كلاسهاي تئوري و درسي، كلاسهاي كارگاهي و عملي را مخصوصاً در رشتههاي فني و حرفهاي داشته باشيم يعني متون درسي را تنها در حافظه به خاطر نسپاريم بلكه با علمياتي شدن آنها، زمينه نوآوري و ابتكار را براي دانشآموزان فراهم كنيم.
حسني افزود: هر فرد در بدو تولد خود نخبه به دنيا نميآيد بلكه اگر خانواده و جامعه زمينه را براي ايجاد خلاقيت فرد آماده كنند، دانشآموزان در آيندهاي نزديك عاملي براي سرافرازي كشور ميشوند.
نماينده مردم لارستان و خنج در مجلس گفت: طبق آمار هماكنون سه هزار دانشآموز نخبه تحت پوشش قرار دارند كه به نظر بنده هزينهاي كه براي اين افراد صرف ميشود را بهتر است در بين مدارس توزيع كنيم تا شاهد نخبهپروري در كشور باشيم.