ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 20 شهريور 1394     |     کد : 93606

پیچیدن عطر علوی در تبریز/ عکس‌هایی که دل و جان را صفا می دهند

با گشایش نمایشگاه عکس‌های منتخب از بارگاه امام علی (ع) در تبریز، این شهر برای مدتی هر چند کوتاه میزبان عطر حرم علوی می شود.

با گشایش نمایشگاه عکس‌های منتخب از بارگاه امام علی (ع) در تبریز، این شهر برای مدتی هر چند کوتاه میزبان عطر حرم علوی می شود.

قبل از ورود به فضای نمایشگاه، عطر خوب حرم علوی به مشامت می رسد و شاید همین عطر است که دوستداران زیادی را به این فضا کشانده، روبروی تک تک عکس ها که قرار بگیری هر کدام دلت را روانه گوشه ای از بارگاه امام علی (ع) می کند.

اینجا سالن نمایشگاهی مجتمع ۲۲ بهمن تبریز و مراسم افتتاحیه نمایشگاه منتخبی از عکس های هنرمندی خوش ذوق از بارگاه امام علی (ع) است که مهمانان ویژه ای همچون معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل امور اجتماعی استانداری آذربایجان شرقی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از هنرمندان و صاحبان نظران استان دارد.

همه این ۲۶ اثر کار هنرمندی خوش ذوق و توانا است که خود را محمد خوشرو معرفی کرده و از آغاز فعالیت عکاسی حرفه ای از سال ۸۱ می گوید، رشته تحصیلی اش روانشناسی است و شاید همین موضوع سبب شده تا راحت تر بتواند با عکس هایش، مخاطب را به ذوق بیاورد.

آذربایجان شرقی هشتمین استان برای میزبانی این آثار است

خوشرو از به نمایش درآمدن این آثار در هفت استان قبل از آذربایجان شرقی خبر داده و می گوید: در ابتدا به مدت ۴۰ روز مجموعه کامل تری از آثار در تهران به نمایش درآمد و به دنبال آن نیز منتخب عکس ها را به هفت استان دیگر برده ایم و امروز هم افتتاح نمایشگاه در هشتمین استان است.

این عکاس هنرمند از ادامه یافتن کار این نمایشگاه در تمامی استان های کشور تا پایان سال جاری خبر می دهد.

وی می افزاید: زمان نمایش آثار در تبریز به میزان دو برابر دیگر استان ها است، همچنین به پیشنهاد مسئولان استانی، نمایشگاه پس از تبریز به شهرستان اهر نیز برده خواهد شد.

عکس های محمد خوشرو

خوشرو از استقبال مردم نسبت به آثار هنری، مذهبی سخن به میان آورده و می گوید: با وجود اینکه این نمایشگاه به مدت ۴۰ روز در تهران ادامه داشت اما اگر به مدت بیشتر هم ادامه می یافت شاهد استقبال مردم از آن بودیم و یکی از دلایل اینکه این نمایشگاه در تمامی استان ها برگزار می شود علاوه بر این حجم استقبال، بردن این آثار به بطن جامعه است.

این هنرمند ادامه می دهد: علاقمندان این آثار، خود مردم عادی هستند چه کسانی که به عتبات عالیات مشرف شده و چه کسانی که نشده اند و نمی توان نمایشگاه را مخصوص قشر خاصی همچون پژوهشگران و افراد علاقمند دانست.

وی این آثار را حاصل چندین دوره عکاسی از بارگاه مقدس حضرت علی (ع) دانسته و ادامه می دهد: این عکس ها در چندین دوره از سال ۸۸ تا اسفند ۹۳ گرفته شده است که عکس های به نمایش گذاشته شده تنها منتخبی از کل آثار هستند.

عکاسی اولیه را در ذهنم انجام می دهم

از سخنانش پیداست که وسواس خاصی نسبت به تک تک آثارش دارد و طبق گفته خودش قبل از اینکه از یک محیط عکاسی کند، ابتدا بدون دوربین وارد فضا می شود و عکاسی اولیه را در ذهنش انجام می دهد.

خوشرو در این خصوص می گوید: این امر بیشتر در عکاسی از حرم خود را نشان می داد چون این امکان را که بتوانم مکرر با دوربین به حرم بروم، نداشتم به همین دلیل قبل از عکاسی چندین بار بدون دوربین، فضا را بررسی می کردم تا وقتی وارد حرم می شوم بیشترین بهره وری را داشته باشم.

عکس های محمد خوشرو

عکس ها با رویکرد معماری ایرانی – اسلامی گرفته شده اند

صاحب مجموعه عکس های بارگاه امام علی (ع) بیشترین رویکرد مجموعه عکس های خود را معماری ایرانی- اسلامی دانسته و می گوید: شاید یکی از عواملی که به این آثار تنوع بخشیده رویکرد معماری در آن است زیرا سعی کرده ام بیشتر در این عکس ها دید معماری داشته و کمتر به دید مردم شناسی توجه کنم.

وی ادامه می دهد: یکی از دلایل اینکه علاقه ای به دید مردم شناسی در این مکان مقدس نداشتم این بود که مزاحمتی برای زائری که می خواهد اندکی خلوت کند نداشته باشم و بیشتر عکس هایی که از خود مردم در این فضا گرفته ام یا با فاصله بسیار زیاد بوده و یا از پشت سرشان تا اصلا متوجه عکاسی من نشده و حال معنویشان خراب نشود.

خوشرو همچنین از چاپ کتاب هایی با مجموعه ای از عکس هایش خبر داده و می گوید: نسیم سحر و سجده صاحب نظران نام دو کتابی است که مخصوص عکس های عتبات عالیات عراق است، همچنین عکس های بارگاه امام رضا (ع) نیز در کتابی با نام " بر آستان رضا" چاپ شده است.

هنرمندان از ابزار هنر برای تبلیغ دین و مذهب خود بهره ببرند

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم که مهمان ویژه مراسم افتتاحیه این نمایشگاه بود، در گفتگویی با خبرنگار مهر در خصوص این نمایشگاه می گوید: این نمایشگاه اثر هنرمندی مشهوری و صاحب توانایی و ذوق خاصی است که به طور قطع این آثار را می توان جزو آثار برجسته کشوری در موضوع عکاسی دانست.

عکس‌های محمد خوشرو از بارگاه نورانى حضرت امام على (ع)

حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا حشمتی ادامه می دهد: عکاس این آثار دارای استعدادی ویژه و دانش خوبی است که عکاسی وی از بارگاه امام علی (ع) نشان از شیعه بودن و پیروی این هنرمند از امیرالمومنین است.

وی می افزاید: خلاقیت های این چنینی هنرمندان باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و هنرمندان برای تبلیغ دین و مذهب خود از ابزار هنر بهره ببرند.

مردم همواره از آثار ارزشی استقبال کرده اند

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی هم در حاشیه افتتاح این نمایشگاه در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص این نمایشگاه می گوید: در این نمایشگاه ۲۶ عکس از بارگاه مقدس امام علی (ع) در قطع های مختلفی گذاشته شده است.

علی محرمی در خصوص مدت زمان برپایی این نمایشگاه می گوید: این نمایشگاه روز پنجشنبه در مجتمع سینمایی ۲۲ بهمن به نمایش گذاشته شده و از روز ۲۱ تا ۲۵ شهریور و از ساعت ۱۴ الی ۱۹ در نگارخانه استاد میرعلی تبریزی خانه فرهنگ و ارشاد استان برای بازدید عموم مردم برپا خواهد بود.

عکس های محمد خوشرو

وی همچنین از رایزنی ها برای برپایی این نمایشگاه در شهرستان اهر نیز خبر داده و ادامه می دهد: در این خصوص رایزنی هایی با آقای خوشرو، عکاس این مجموعه داشته ایم و به احتمال زیاد همزمان با دهه ولایت شاهد برپایی این نمایشگاه به مدت چها روز در این شهرستان نیز باشیم.

محرمی از استقبال بالای مردم از کارهای ارزشی یاد کرده و می افزاید: تجربه برگزاری برنامه های مختلف نشان داده است که مردم به مسائل مذهبی و ارزشی، شور خاصی نشان می دهند و از این آثار استقبال می کنند که امیدواریم نمایشگاه یاد شده نیز مورد استقبال مردم استان قرار گیرد.

محوطه نمایشگاه پر از مردمی است که شاید تاکنون نتوانسته اند عطر علوی را از نزدیک استشمام کرده و بارگاه مقدس ایشان را زیارت کنند اما حالا می توانند با دیدن این آثار هنرمندانه، دل خود را عازم این بارگاه کرده و روح خود را زیارتی دهند.

خبرنگار: فائزه زنجانی


نوشته شده در   جمعه 20 شهريور 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode