ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 4 شهريور 1394     |     کد : 92965

اخلاق بنای اصلی دین و جامعه است

معاون تهذیب حوزه‌های علمیه استان زنجان، به جایگاه تهذیب در جامعه و حوزه‌های علمیه اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین محور این حوزه در اخلاق است که بنای اصلی اسلام نیز بر اخلاق و اخلاق‌مداری استوار شده است.

معاون تهذیب حوزه‌های علمیه استان زنجان، به جایگاه تهذیب در جامعه و حوزه‌های علمیه اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین محور این حوزه در اخلاق است که بنای اصلی اسلام نیز بر اخلاق و اخلاق‌مداری استوار شده است.

حجت‌الاسلام علی ناصر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه زنجان، اظهار کرد: خداوند وقتی انسان را خلق کرد به او جایگاه اشرف مخلوقات را بر روی زمین عطا کرد و به واسطه این آفرینش به خود احسنت و آفرین گفت و انبیاء را مامور هدایت انسان قرار داد.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین ماموریت‏‌های پیامبران و به خصوص پیامبر بزرگوار اسلام ابتدا تربیت و سپس آموزش بود که تقوا و تزکیه نفس به عنوان پله نخست تلقی می‌شود و پس از آن باید به آموزش پرداخت.

ناصر یادآور شد: در قرآن به تربیت فردی و اجتماعی انسان اشارات زیادی شده است که در مقوله تربیت فردی پاک کردن و تهذیب نفس یکی از کارهای مهم فرد تلقی می‌شود که در نهایت به عنوان بنده پاک خداوند معرفی می‌شود؛ چرا که فرد زمانی که تهذیب نفس داشته باشد کمتر در مشکلات و هوس‏‌های زودگذر دنیایی گرفتار می‎شود.

وی ادامه داد: همچنین در بعد اجتماعی، خانواده به عنوان یکی از مهم‌ترین نهادها به شمار می‎آید؛ چرا که والدین نقش ویژه‌ای در تربیت فرزندان دارند، به طوری که با آموزش احکام الهی و دینی می‌توانیم شاهد حضور افرادی در جامعه باشیم که به ارزش‎‏های دینی و اخلاقی پایبند هستند و می‎توانند رشد و شکوفایی جامعه اسلامی را فراهم کنند.

معاون تهذیب حوزه‌های علمیه استان زنجان افزود: معاونت تهذیب حوزه علمیه یکی از مهم‌ترین بخش‎ها تلقی می‌شود. همچنین قشر مذهبی جامعه که دغدغه بسیاری در امر عمل به احکام دین به خصوص تهذیب نفس دارند که در این ارتباط حوزه علمیه با داشتن بخشی به عنوان تهذیب به تربیت و پرورش طلابی که در کنار عالم بودن، عامل به احکام الهی نیز باشند مشغول به فعالیت است.

وی با اشاره به اینکه «تربیت اساتید اخلاق جزو مهم‌ترین برنامه‏‌هایی است که در این حوزه به اجرا در‎می‎آید» تصریح کرد: اخلاق یک مقوله بسیار مهم در جامعه تلقی می‌شود و زمانی که اخلاق فراموش شود ما باید شاهد تنزل انسانیت نیز باشیم. پس یکی از مهم‌ترین برنامه‏‌های تحصیل، پرداختن به امر اخلاق و اخلاق‌مداری و آموزش و برگزاری کلاس‏‌های درس اخلاق است.


نوشته شده در   چهارشنبه 4 شهريور 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode