مهندس آرش اميري ، مجري طرح ، در گفتگو با ايسنا اظهار كرد: سيستم سوخت رساني موتور ساخته شده از نوع موتورهاي بنزيني وانكل بوده كه با ديگر موتورها متفاوت است، در اين موتور سوپاپ، فنر و اسپك حذف شده و تمام وظايف آن كه تغذيه و تهويه دود موتور است را يك سيستم محوري با شيارهاي متعدد انجام ميدهد.
وي افزود: ويژگي موتور ساخته شده اين است كه قطعات به كار رفته در آن بسيار كاهش پيدا كرده و باعث كمتر شدن استحكاك و فرسايش موتور شده است، اين در حالي است كه اين موتور برابر با يك موتور چهار سيلندر 16 سوپاپه عمل ميكند.
اميري با تاكيد بر اين كه افزايش تعداد قطعات در يك موتور ، استهلاك و مصرف بنزين آن را هم افزايش ميدهد ، خاطرنشان كرد: نمونه كارگاهي آن را ساختهايم كه خوشبختانه 38 دقيقه بر روي يك خودروي پرايد به خوبي عمل كرد، اما در ادامه به دليل آلياژهايي كه در ساخت آن به كار برديم، مشكلاتي بروز كرد كه اميدواريم با افزايش تعداد آزمايشات و امكانات آزمايشگاهي بتوانيم آن را رفع كنيم.
وي در رابطه با ويژگيهاي اين موتور تصريح كرد: يكي از ويژگيهاي اين موتور حذف سوپاپ و ديگر تجهيزات ديگر اين سيستم بوده كه باعث كاهش مصرف سوخت خودرو به ميزان دو تا سه ليتر در هر يكصد كيلومتر و كاهش هزينه در ساخت و نگهداري آن به ميزان 30 درصد ميشود.
اين محقق پارك علم و فنآوري كرمانشاه با اشاره به اينكه اين موتور در خاورميانه نمونه مشابه ندارد، در رابطه با جزئيات موتور ساخته شده ، گفت: سرسيلندر طراحي شده يك محفظه دارد كه محور اصلي با شيارهاي تعيين شده در آن قرار دارد، اين محور بر روي مركز سرسيلندر موتور قرار ميگيرد، به گونهاي كه كنار آن شيارهايي به عنوان راههاي تغذيه و تهويه دود موتور تعبيه شده است.
اميري با بيان اينكه كه دوام و ماندگاري اين موتور بيش از موتورهاي داراي سوپاپ است، اضافه كرد: اين محور تنها به تسمه تايم موتور متصل ميشود و تنظيم آن بسيار سادهتر از موتورهاي معمولي است، به گونهاي كه با يك رگلاژ ساده ميتوان اين محورها را بر روي موتور نصب و آن را راهاندازي كرد.
اين محقق پارك علم و فنآوري كرمانشاه با اشاره به اين كه اين موتور ميتواند بر روي ماشينهاي انژكتوري و كاربراتوري عمل كند و داراي صداي بسيار كمي نسبت به ساير موتورهاست ، اظهار كرد: با توجه به اين كه نمونه آزمايشگاهي اين نوع موتور ساخته شده، اما براي ساخت آن در مقياسهاي نيمه صنعتي و صنعتي هيچ متقاضي و حمايت كنندهاي نداريم كه اميدواريم با حمايت شركتهاي خودروسازي داخلي به اين مرحله از توليد وارد شويم.