ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 14 شهريور 1403
چهارشنبه 14 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 20 ارديبهشت 1394     |     کد : 88841

خطای بزرگ عربستان

رئیس‌جمهور در مراسم گرامیداشت هفته هلال‌احمر با اشاره به مساله یمن و کشتار مردم مظلوم این کشور و نیز حمایت‌نکردن سازمان‌های امدادرسان جهانی گفت: عربستان سعودی دچار خطای راهبردی و بزرگ در یمن شده است.


رئیس‌جمهور در مراسم گرامیداشت هفته هلال‌احمر با اشاره به مساله یمن و کشتار مردم مظلوم این کشور و نیز حمایت‌نکردن سازمان‌های امدادرسان جهانی گفت: عربستان سعودی دچار خطای راهبردی و بزرگ در یمن شده است.

به گزارش خبرگزاری صداو‌سیما، حسن روحانی افزود: حکومتی که مسائل سیاسی منطقه و جهان را نمی‌فهمد و بسیار تازه‌کار است بعد از سالیان طولانی، نخستین بار می‌خواهد خود را نشان دهد.وی گفت: کشوری که همیشه با دلار خود را نشان داده است اکنون می‌خواهد فرمان را عوض کند و به جای دلار، بمب را انتخاب کرده است و فکر می‌کند که می‌تواند در منطقه مؤثر و تاثیرگذار باشد، اما این خطایی راهبردی و بزرگ است.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که اکنون کشوری مورد هجمه ناجوانمردانه قرار گرفته است، افزود: اگر به جای یمن این وضع برای یکی از کشورهای اروپایی پیش می‌آمد، صلیب‌سرخ جهانی و جمعیت‌های هلال‌احمر چه‌کار می‌کردند؟

روحانی با بیان این‌که در این حالت آنها با تشکیل پل هوایی امدادرسانی، ارسال دارو، امکانات و فوریت‌های پزشکی را با کشتی، هواپیما، قطار و خودرو آغاز می‌کردند، گفت: اما اکنون شاهدیم که کشور اسلامی و مظلوم یمن و به تعبیر آنها کشوری جهان سومی، گرفتار مصیبتی بزرگ شده است و کشور همسایه‌اش بر خلاف همه اصول انسانی به خانه‌ها، جاده‌ها، زیرساخت‌ها و اقوام مختلف این کشور حمله و آنان را بیمار و مجروح کرده است.

باید در کمک‌رسانی، به همه یکسان نگاه کرد

رئیس‌جمهور افزود: یمن جای امتحان تاریخی برای جهان است و اگر غم ما برای یمن با غم ما برای فلان کشور اروپایی و آسیایی یکسان نباشد، معلوم است همه اصول انسانی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر را زیر پا گذاشته‌ایم.رئیس‌جمهور گفت: تلاش‌هایی که تا امروز هلال‌احمر کشورمان به منظور امدادرسانی به مردم مظلوم یمن داشته است، بسیار جای قدردانی و تشکر دارد.

روحانی افزود: هلال‌احمر کشورمان در برخی تلاش‌هایی که به منظور کمک‌رسانی به مردم مظلوم یمن داشته به‌دلیل کارهای خلاف همه مقررات بین‌المللی نتوانسته به مقصد برسد و موفق شود، اما باید راه را ادامه دهیم و به صلیب‌سرخ جهانی فشار بیاوریم.وی گفت: اگر می‌گویند ایران نرود، خود صلیب‌سرخ جهانی بیاید و کمک‌ها را از ایران تحویل بگیرد و به مردم یمن برساند زیرا قصد ما این نیست که روی کمک‌رسانی ایران تبلیغ کنیم بلکه فقط به دنبال ارسال کمک‌های انساندوستانه به مردم بی‌دفاع این کشور هستیم.

روحانی افزود: بیایید روی صلیب‌سرخ جهانی فشار بیاوریم. دولت هم این کار را می‌کند اما در این مقوله صدای شما به عنوان هلال‌احمر از صدای دولت رساتر است.رئیس‌جمهور ادامه داد: هلال‌احمر در زمینه امدادرسانی و کمک‌رسانی می‌تواند در عرصه جهانی صدای بلندی داشته باشد.وی اظهار کرد: اساس هلال‌احمر جهانی و صلیب‌سرخ جهانی بی‌غرضی و بی‌طرفی در کمک‌رسانی به مردم نقاط مختلف جهان است و نباید در این روند مردم اینجا و آنجا و مردم آسیا و آمریکا و اروپا و آفریقا با هم فرقی داشته باشند.

روحانی با تاکید بر این‌که باید در کمک‌رسانی به همه یکسان نگاه کرد، افزود: هلال‌احمر ایران باید در هر کشور و هر جا که معضل و مشکلی وجود داشته و نیاز به کمک باشد، پیشرو باشد.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که کشور ما متأسفانه هم در داخل و هم در کشورهای اطراف، دارای مشکل‌ها و بحران‌های متعددی هست، به برخی از این مشکلات و بحران‌ها اشاره کرد و گفت: در داخل کشورمان در زمینه‌های مختلف دچار مسائل و بحران‌های طبیعی هستیم ازجمله این‌که روی خط زلزله قرار داریم و خشکسالی سال‌هاست که به مردم و کشاورزان فشار می‌آورد.

وی گفت: مساله محیط‌زیست و ریزگردها که بیشتر از خاک کشورهای همسایه از جمله عراق، اردن و عربستان وارد ایران می‌شود از مشکلات طبیعی کشورمان است.

روحانی افزود: ما کشوری هستیم که گاهی با مسائل مختلفی روبه‌رو هستیم که از طرف دیگر کشورها در منطقه ایجاد می‌شود و متأسفانه ده‌ها سال است که در این منطقه با معضلات فراوانی ازجمله در عراق، افغانستان، سوریه و شمال آفریقا روبه‌رو هستیم.وی گفت: در این شرایط هلال‌احمر و ملت و دولت وظیفه‌ای سنگین بر دوش خود دارند.

کمک‌رسانی هلال‌احمر، فارغ از ملیت و نژاد

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: شاید ویژگی هلال‌احمرها و صلیب‌سرخ‌ها بر این مبنا باشد که این جمعیت‌ها فقط به دردها و آلام انسان‌ها و بشر می‌نگرند.وی اظهار کرد: کار هلال‌احمر فارغ از ملیت، نژاد، زبان، مذهب، ایمان و عقیده است و هرکس که دچار مشکلی شده است، هرکس که با حادثه‌ای ناگوار مواجه شده و هرکس که نیاز به کمک دارد و به تعبیر پیامبر (ص) هر انسانی که صدای مظلومیتش بلند می‌شود باید به داد او رسید و اگر به این فریاد اعتنا نکردیم، بدانیم مسلمان نیستیم و این تعبیر خیلی مهمی است.

رئیس‌جمهور گفت: کسی که زیر آوار رفته است و شما می‌خواهید آوار را بردارید و نجاتش بدهید از او نمی‌پرسید ملیتت ایرانی یا غیرایرانی است یا نمی‌پرسید دین و اعتقادت چیست یا نمی‌پرسید به کدام جناح وابسته‌ای؟ با کدام حزب رفیقی؟ هیچ کدام از اینها مطرح نیست، بلکه بحث انسانیت مطرح است.

باید موضوعات را تفکیک کنیم

رئیس‌جمهور گفت: یکی از مشکلات اجتماعی ما هنوز هم حتی در جامعه انقلابی ایران این است که موضوعات را تفکیک نمی‌کنیم .وی افزود: یک وقت بحث، بحث انتخابات است می‌خواهیم به یک نامزد رای بدهیم، در آنجا بحث جناح و حزب و دسته‌بندی‌ها و رقابت‌های سیاسی جا دارد، اما یک وقت بحث، بحث محیط‌زیست مردم است و بحث نجات جان انسان و کم کردن خطرها در جامعه است، در اینجا دیگر حزب و دسته و مذهب و ملیت معنا ندارد.

وی افزود: در اسلام و در منطق انبیا، حیوانات هم جایگاه دارند و حتی بالاتر از آن گیاهان و درختان نیز جایگاه دارند و پیامبر به سپاه و رزمندگانش توصیه می‌کند، اگر وارد شهری شدید درخت‌ها را از بین نبرید و قطع نکنید و اولین توصیه بحث محیط‌زیست و حفظ درخت و حیوانات است و بعد از آن وارد این مباحث می‌شود که با پیرمردان، کودکان و زنان کاری نداشته باشید.

سکوت جهانی در قبال جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت

این روزها در کشور یمن اتفاقاتی در جریان است که مطابق معاهدات بین‌المللی، مصداق جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت محسوب می‌شود، اما نه تنها صدایی از نهادهای مسئول و کشورهای مدعی حقوق بشر بلند نمی‌شود بلکه از جنایات آل‌سعود علیه مردم مظلوم یمن به اشکال مختلف حمایت هم می‌شود.

اگر به اساسنامه دیوان بین‌المللی کیفری نگاهی بیندازیم و مواد مختلف آن بویژه مواد هفتم و هشتم این اساسنامه را که در خصوص مصادیق جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت است مرور کنیم مشاهده می‌کنیم که جنایات آل‌سعود در یمن، بخش‌هایی از هر دو ماده را شامل می‌شود.

در بند اول ماده هفتم این اساسنامه درباره مصادیق جنایت علیه بشریت چند قید آمده که از جمله آن حمله گسترده و نظام‌مند علیه کشورها و ملت‌هاست و کاملا مسلم و اثبات شده است که حمله سعودی‌ها به مردم مظلوم یمن یک جنایت برنامه‌ریزی شده و هدف‌دار است که هفته‌های متوالی نیز ادامه یافته است.همچنین همان‌گونه که در بند ب ماده 8 اساسنامه آمده است: «تدارک حملاتی با علم به این‌که این حملات، به کشتار انبوه مردم بی‌دفاع منجر می‌شود یا آسیب‌های جدی و وسیع به منابع ملی وارد می‌سازد و در مقایسه با هر نوع هدف نظامی، زیاده‌روی به شمار می‌رود» و همچنین در بند ج ماده8 اساسنامه آمده است: «حملات عامدانه به اهداف غیرنظامی همچون کلیساها، مدارس، موزه‌ها، بیمارستان‌ها و دیگر اماکنی که اهمیت تاریخی و فرهنگی دارد و سرانجام استفاده از گازهای سمی و خفه‌کننده»، در حملات به یمن نیز شاهد کشتار مردم بی‌دفاع و حمله گسترده به مراکز عمومی و غیرنظامی هستیم که قطعا مصداق جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت است.اگرچه آمریکا که همواره با استانداردهای دوگانه خود با موضوعات جهانی از جمله حقوق بشر برخورد کرده، اساسنامه این دیوان را امضا نکرده است، اما سوال اینجاست که چرا از 120 کشور دیگری که این اساسنامه را امضا کرده‌اند صدایی بلند نمی‌شود و چرا نهادهای مسئول بین‌المللی در این زمینه سکوت کرده‌اند.


نوشته شده در   يکشنبه 20 ارديبهشت 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode