قلم ها و زبان ها و گفتارها و نوشتارها عاجز است از شکر نعمت های بیپایانی که نصیب عالمیان شده و میشود. خالقی که با جلوه سراسر نورانی خود، عوالم غیب و شهادت و سر و علن را به نعمت وجود آراسته و به برکت برگزیدگانش به ما رسانده که «الله نور السموات و الارض»(خداوند نور آسمان ها و زمین است. سوره نور آیه35) و با ظهور جمیلش پرده از جمالش برافکنده که «هو الاول و الاخر و الظاهر و الباطن(اول و آخر و پیدا و پنهان اوست و او به هر چیز داناست. سوره حدید آیه 3) و به کتب مقدس آسمانیاش که از حضرت غیب بر انبیائش از صفی اللَّه تا خلیل اللَّه و از خلیل الله تا حبیب اللَّه نازل فرموده، راه وصول به کمالات و فنای در کمال مطلق را تعلیم فرموده و سلوک الی اللَّه را گوشزد کرده است.
طریق برخورد با مومنین و دوستان خود، و ملحدین و مستکبرین و دشمنان خویش را آموخته «محمد رسول الله و الذین معه اشداء علی الکفار رحماء بینهم» (محمد فرستاده خداست و کسانی که با او هستند؛ در برابر کفار، سرسخت و شدید، و در میان خود مهربانند. سوره فتح آیه 29) و هزاران شکر که ما را از امت خاتم النبیین محمد مصطفی -صلی الله علیه و آله و سلم- قرار داد، افضل و اشرف موجودات و از پیروان قرآن مجید، اعظم و اشرف کتب مقدسه و صورت کتبیه حضرت غیب مستجمع جمیع کمالات به صورت وحدت جمیعه و ضمانت حفظ و صیانت آن را از دستبرد شیاطین انس و جن فرموده؛ «انا نحن نزلنا الذکر و انا له لحافظون»(البته ما قرآن را بر تو نازل کردیم و ما هم محققا آن را محفوظ خواهیم داشت. سوره حجر، آیه 9) قرآنی که نه یک حرف بر آن افزوده شده و نه یک حرف کاسته (شده است).
کتاب کریمی که ما را از برخورد انبیای معظم الهی با مستکبرین جهان و جهانخواران طول تاریخ آگاه نموده و از طریقه حضرت خاتم الرسل- صلی اللَّه علیه و آله و سلم- با مشرکان و زورگویان و کفار و در راس آنان منافقان، مطلع کرده و این برخورد، جاویدان و برای هر عصری و هر مصری (شهر) است.
در این کتاب جاوید میبینیم که فرموده «قل ان کان اباؤکم و ابناؤکم و اخوانکم...» (بگو اگر پدران و پسران و برادران و زنان و خویشان خود را و اموالی که جمع آوردهاید و کالا و مال التجاره که از کسادی آن بیمناک هستید و مسکن هایی که بدان دل خوش کردهاید، بیش از خدا و رسول او و جهاد در راه او دوست میدارید، پس منتظر باشید تا امر نافذ و قضای حتمی خدا جاری گردد؛ و خداوند بدکاران را هدایت نخواهد کرد. سوره توبه آیه 24) خطاب به مصلحتاندیشان و سازشکاران و متاسفان برای شهادت جوانان و از دست رفتن مال ها و جان ها و خسارت های دیگر وارد شده است.
جالب آنکه بعد از حبّ خدای تعالی و رسول اکرم- صلی اللَّه علیه و آله- در بین تمام احکام الهی، جهاد فی سبیل اللَّه را ذکر فرموده و تنبه داده که جهاد فی سبیل اللَّه در رأس تمام احکام است که آن حافظ اصول است و تذکر داده که در صورت قعود از جهاد، منتظر عواقب آن باشید.
* از پیام امام خمینی (ره) به زائران بیت الله الحرام «برائت از مشرکان» در ششم مرداد 1366