ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 14 شهريور 1403
چهارشنبه 14 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 26 آذر 1393     |     کد : 82129

قتل عام کودکان در یک مدرسه پاکستان

معلمان و دانش‌آموزان مدرسه وابسته به ارتش در شهر پیشاور پاکستان روز گذشته تا ساعت 10 و 45 دقیقه در حال انجام کارهای روزانه بودند. عده‌ای از دانش‌آموزان در وسط حیاط بودند و نیروهای ارتش به آنها کمک‌های اولیه را آموزش می‌دادند.

در جنایت تازه طالبان رقم خورد
قتل عام کودکان در یک مدرسه پاکستان
معلمان و دانش‌آموزان مدرسه وابسته به ارتش در شهر پیشاور پاکستان روز گذشته تا ساعت 10 و 45 دقیقه در حال انجام کارهای روزانه بودند. عده‌ای از دانش‌آموزان در وسط حیاط بودند و نیروهای ارتش به آنها کمک‌های اولیه را آموزش می‌دادند.

بقیه نیز در طبقه دوم مدرسه در کلاس‌ها حضور داشته و در حال درس خواندن بودند. زمانیکه عقربه‌های ساعت 15 دقیقه به یازده صبح را نشان می‌داد، حادثه‌ای هولناک تمام امیدها و آرزوهای بیش از 80 دانش‌آموز این مدرسه را به باد داد.

به گزارش جام‌جم و به نقل از روزنامه گاردین در حمله افراد مسلح وابسته به تحریک طالبان پاکستان به این مدرسه بیش از 126 نفر کشته شدند. تعداد زخمی ها نیز حدود 200 نفر اعلام شده است. با توجه به وخیم بودن حال برخی مجروحان، منابع خبری از احتمال افزایش کشته‌شدگان خبر دادند.

علی خان، یکی از افسران پلیس که وظیفه گشتزنی در اطراف مدرسه را داشته، ماجرا را اینگونه تعریف کرد: « بین هشت تا ده نفر که یونیفورم ارتش را به تن داشتند، وارد مدرسه شدند. این افراد با رفتن روی سقف ماشینی که از قبل پشت دیوار مدرسه پارک شده بود، وارد این محل شدند. پس از آنکه نیروهای امنیتی متوجه حضورشان شدند به سمت آنها حمله کردند که در همان لحظه یکی از آنها خود را منفجر کرد. این انفجار باعث شد تا باقی تروریست‌ها بتوانند به سمت دیگر بخش‌های مدرسه بروند. آنها به سمت طبقه دوم رفتند که بیشتر فرزندان نیروهای ارتش در آن حضور داشتند.»

از اینجای حادثه را وقارالله، معلم سی و هشت ساله این مدرسه تعریف می‌کند که همراه سه معلم دیگر در حال گرفتن امتحان از 61 دانش‌آموز بین 14 تا 16 سال بودند.

او در این زمینه اظهار کرد: به‌دلیل این‌که پیشاور بارها شاهد چنین خشونت‌هایی بوده، من و همکارانم آموزش‌هایی در این زمینه دیده بودیم. به همین دلیل با شنیدن صدای اولین انفجار، از تمام بچه‌ها خواستیم روی زمین دراز بکشند. مدثر عباس از دیگر معلمان این مدرسه می‌گوید شش نفر از تروریست‌ها را دیده که تک تک وارد کلاس‌ها شده و معلمان و دانش‌آموزان را به رگبار می‌بستند.

در آمار ابتدایی تعداد کشته‌ها 104 نفر اعلام شد که بیش از 90 نفر آنها را کودکان تشکیل می‌دهند. با ادامه درگیری تعداد کشته‌ها به 126 نفر نیز رسید. بیش از 150 نفر نیز مجروح شدند. گفته می‌شود انفجار انتحاری ابتدای حمله که در وسط حیاط رخ داد، علت اصلی کشته شدن بسیاری بوده است.

به‌دنبال این حادثه نیروهای ویژه ارتش وارد مدرسه شده و بسرعت به مقابله با آنها پرداختند. پس از گذشت چند ساعت آنها اعلام کردند در این درگیری پنج تروریست کشته شده و جستجو برای یافتن دیگر حمله‌کنندگان ادامه دارد. مقامات ارتش می‌گویند با آغاز عملیات توانستند بیش از 200 نفر را از مدرسه خارج کنند.

گفته می‌شود تروریست‌ها پس از کشتار وحشیانه خود اقدام به گروگان‌گیری کردند، اما در مورد تعداد افراد گروگان گرفته شده اطلاعی در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفت. در این میان منابع پزشکی گزارش دادند دو بیمارستان شهر پیشاور پذیرای مجروحان و افرادی بود که به دنبال یافتن جنازه عزیزانشان به آنجا آمده بودند.

واکنش‌های داخلی و خارجی

چند ساعت پس از آغاز این حمله، اعضای طالبان در تماس با برخی رسانه‌ها مسئولیت این اقدام تروریستی را برعهده گرفته و اعلام کرده اند این اقدام را در تلافی حملات ارتش پاکستان به مواضع شبه نظامیان در مناطق قبایلی شمال غرب این کشور انجام داده اند. محمد خوراسانی، سخنگوی گروه تحریک طالبان پاکستان در گفت و گو با برخی منابع خبری، از حمله شش نفر از مهاجمان انتحاری و تک تیرانداز این گروه تروریستی به مدرسه یاد شده خبر داد و گفت: از این افراد خواسته ایم به دانش‌آموزان خردسال این مدرسه آسیبی نرسانند. به‌دنبال این حادثه، نوازشریف، نخست‌وزیر پاکستان و ژنرال راحیل شریف، فرمانده ارتش این کشور راهی پیشاور شدند.

ژنرال شریف قرار بود سفری به کویته داشته باشد که به دلیل این حادثه سفرش را لغو کرد. نوازشریف پس از ورود به پیشاور اظهار کرد: تمام کشته‌شدگان این مدرسه همچون فرزندان خودم بودند و این ضایعه بزرگی برای ملت پاکستان است. مقامات دولتی در تمام پاکستان سه روز عزای عمومی اعلام کردند. ناراندار موی، نخست‌وزیر پاکستان نیز با انتشار مطلبی در توئیتر وقوع این حادثه را به مردم و مقامات پاکستان تسلیت گفت. در بخشی از این پیام آمده است: صحبت کردن در مورد چنین حادثه دلخراشی بسیار سخت است.فقط می‌توانم از طرف ملت هندوستان با خانواده‌های قربانیان این حادثه ابراز همدردی ‌کنم. دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس نیز با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این حمله گفت: خبرهای رسیده از پاکستان بسیار دلخراش است. به خصوص این‌که کودکان و نوجوانان محصل قربانی اصلی این خشونت تازه بوده‌اند. ملاله یوسف زی ، برنده جایزه امسال صلح نوبل هم با صدور بیانیه ای حوادث دیروز را محکوم کرد.

ارتش پاکستان از شش ماه پیش تاکنون، با حملات نظامی گسترده به مناطق قبایلی وزیرستان شمالی، حدود 1300 نفر از شبه نظامیان را کشته است.

حسین خلیلی ‌/‌ گروه بین‌الملل


نوشته شده در   چهارشنبه 26 آذر 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode