ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 23 آذر 1393     |     کد : 81989

قانون توان انعکاس اندیشه‌های دینی زندگی زیبا را دارد

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: اگر بتوانیم اندیشه های زیبای دین را در قوانین منعکس کنیم می توانیم اسلام را در اداره جامعه و هماوردی با مکاتب دیگر با چهره ای باجاذبه و پرتوان نشان دهیم.


رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: اگر بتوانیم اندیشه های زیبای دین را در قوانین منعکس کنیم می توانیم اسلام را در اداره جامعه و هماوردی با مکاتب دیگر با چهره ای باجاذبه و پرتوان نشان دهیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی در دیدار با جمعی از دانشجویان دانشگاه های استرالیا گفت: گروه های خشونت گرا و تکفیری به دلیل عدم فهم درست از مناسبات و اجتماعیات دین، به نام جهاد واسلام دست به خشونت و کشتار می زنند.

وی افزود: امروز خیلی از گروهها در فضای منطقه و جهان اسلام به نام دین منشأ خشونتها و کشتارهای بسیاری هستند و کار به جایی رسیده است بدترین شقاوتها از سوی آنها انجام می گیرد. گروه های خشونت طلب مانند داعش برخلاف آموزه های اسلامی، نه تنها زندگی زیبا را در نگاه و اخلاق و برنامه های خود ندارند، بلکه زندگی پر از خوف، وحشت و قتل و کشتار را دنبال می کنند.

عوامل موثر در پیدایش وضعیت های خطرناک در جهان اسلام

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با تقسیم آموزه های دینی به دو دسته فردی و اجتماعی، گفت: امور فردی برای خود فرد است و اگر در جامعه هم باشد به صورت خیلی محدود حضور می یابد که می توان از آن به امور نیمه اجتماعی یاد کرد. بخشی از آموزه های اجتماعی اسلام، مناسبات انسان ها از جمله ارتباط اتباع مذاهب را با هم و حتی ارتباط مسلمانان با غیرمسلمانان را در سطح کلان، تنظیم و ارائه می کند.

حجت الاسلام مبلغی گفت: اسلام نقطه شروع را تنظیم مناسبات اجتماعی قرار داده و به اتکای آن به سمت اصلاح امور فردی به پیش رفته است. وی گفت: باید اذعان کرد عدم شناخت مناسبات اجتماعی در اسلام از کاستی هایی اساسی است که در مطالعات اسلامی وجود دارد و مشکلات بزرگی را خلق کرده است. به دلیل این کاستی است که برخی از مسلمانان در قالب گروه ها به جان هم افتاده و بدون رعایت اصول اولیه مناسبات اجتماعی و اسلامی، بدترین خشم ها، رفتارها و برخوردها را علیه هم عامل می شوند.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: به دلیل عدم شناخت دقیق مناسبات اجتماعی، وضعیت های فردی نیز که تابعی از مناسبات اجتماعی هستند، دچار تشویش، اضطراب و وضعیت ناهنجار قرار گرفته اند. قرآن کریم بر امت اسلامی تاکید بسیاری دارد و در زمینه ارتباط انسان ها با هم در یک جامعه اسلامی اعم از مسلمان با مسلمان و افراد جامعه اسلامی با غیر اسلامی آموزه های شفاف و روشنی دارد.

وی خطاب به دانشجویان استرالیایی گفت: شما باید مطالعات جدی را بر شناخت اصول حاکم بر مناسبات اجتماعی آغاز کنید چرا که در غیر این صورت دچار انحرافات و تأثیرپذیریهای منفی از گروه های افراطی خواهید شد. شما در جامعه ای هستید که مذاهب مختلف و ادیان با هم ارتباط دارند و قبل از هر چیز باید ببینید دیدگاه اسلام نسبت به روابط مسلمان با مسلمان و نیز غیرمسلمانان چیست و به نظریه شفاف اسلام در این باب برسید، در غیر این صورت، در مسیر خلاف پروری و اختلاف انگیزی قرار خواهید گرفت.

انقلاب اسلامی داعیه دار وحدت اسلامی

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با اشاره به نقش انقلاب اسلامی ایران در وحدت جامعه اسلامی گفت: انقلاب اسلامی داعیه وحدت جامعه اسلامی را سرمی دهد البته در مقابل این کوشش مشکلات بزرگی نهفته است ولی این راه را با قوت دنبال می کند.

استاد حوزه علمیه قم گفت: اهل عصمت و طهارت(ع) دارای اندیشه های اخلاقی و الهی هستند که اگر آنها را در جامعه انسانی تحقق ببخشیم جاذبه های زیادی را در جامعه می توانیم ایجاد نماییم و امت را با همه مذاهب آن دعوت به وحدت کنیم بدون دین که مذهبی علیه مذهب دیگر موضع گیری کند.

شعار اسلام، زندگی زیبا، معنویت گرا و پاکیزه

وی ادامه داد: اسلام با زیبایی ها در زندگی و ممارست وارتباط داشتن با مظاهر آن و تمدن نه تنها مخالف نیست بلکه هدف جدی خود را ایجاد زندگی زیبا ولی پاکیزه قرار داده است. اگر ادعا شود شعار اسلام در ارتباط با زندگی، زندگی زیبا، معنوی و پاکیزه است تاحدودی نگاه اسلام را توانسته ایم در این شعار ترجمه کرده باشیم.

وی با اشاره به اینکه زندگی رها و غیرمقید به حلال، زندگی اسلامی نیست،گفت: همانگونه که زندگی دور شده از زیبایی ها و مظاهر زیبایی (یعنی زندگی خشک و سخت) مطلوب اسلام نیست صرف زندگی زیبا و پاک کافی نیست بلکه باید در بستر آن به معنویت اندیشید. در کلام امام علی (ع) آمده است مومن به لذائذ به صورت حلال و زیبا، مبادرت می ورزد.

مبلغی گفت: اگر بتوانیم این شعار را به نسل های امروز منتقل کنید که اسلام نه تنها با زیبایی مخالف نیست بلکه خود مشوق و بستر ساز زندگی زیبای همراه با معنویت و آرامش قلبی است، دلها به سمت این اندیشه تمایل جدی پیدا می کند.

وی با اشاره به آیه 32 سوره الاعراف گفت: قرآن کسانی که با تحریم، باعث دور شدن انسان ها از زینت و زیبایی و استفاده از نعمت های الهی می شوند را مورد عتاب قرار داده است. ما منادی زندگی زیبا فقط برای خودمان نیستم بلکه برای همه انسان های روی کره زمین چنین آرزوی را داریم.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی اظهار داشت: در این آیه "قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِینَةَ اللَّهِ الَّتِی أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ" مقصود از أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ همه بندگان است نه تنها مسلمانان، گروه های خشونت طلب مانند داعش نه تنها زندگی زیبایی را در نگاه و اخلاق و برنامه های خود ندارند بلکه زندگی پراز خوف و وحشت و پراز قتل و کشتار را دنبال می کنند. اگر مناسبات و ارتباط انسان ها براساس این اندیشه های اسلامی بنا شود درون چنین فضایی انسانها در مسیر معنویت افزایی، خودسازی و دین خواهی قرار می گیرند و ارتباطات آنها با خداوند خود به خود تقویت می شود.

بدون علم دستیابی به زندگی زیبای قرآنی امکان پذیر نیست

وی در پاسخ به سؤالاتی پیرامون ارتباط علم و دین نیز گفت: علم عامل رسیدن به یک زندگی راحت، بهره گیری از نعمت های الهی و زینت بهتر است و باید نسل ما هر چه بیشتر به سمت کسب علم بروند و بدون علم نمی توان به زندگی زیبایی که قران کریم می خواهد، دست پیدا کرد.

وی در پاسخ به سؤال دیگری در مورد چگونگی وحدت با وجود اختلاف مذهبی گفت: مشکل بسیاری از مسلمانان این است که زمام امور اجتماعی را به دست اختلافات فکری و اندیشه ای می دهند و این اختلافات را در زندگی اجتماعی دخالت می دهند، اسلام می گوید اختلاف فکری را در فضای اندیشه نگه دارید و آن را به واقعیت زندگی سرایت ندهید.

 حجت الاسلام والمسلمین مبلغی ادامه داد: بر اساس نگاه اسلام اعضای یک جامعه که در حال همزیستی و زندگی مشترک هستند، باید در این همزیستی هر کدام در قبال دیگری از روش تغافل و چشم پوشی بهره گیرد.

وی با اشاره به حدیثی از امام محمدباقر(ع) گفت: تعایش یک سوم آن تغافل، چشم پوشی و نادیده گرفتن است، داعش و امثال آنها از منطق تعایش و تغافل به دور هستند و هر کس با اندیشه آنها یکی نباشد او را به قتل می رسانند. مدل اسلام در زندگی مشترک این است که هیچ گاه اندیشه خود را به دیگران تحمیل نکنید و به خاطر اندیشه خاص خود، زندگی مشترک را نیز به هم نزنید.

 وی گفت: اسلام می گوید حق یک چیز است و انسانها در مقابل خداوند مسئول هستند تا آن حق را دریابند و به آن اعتقاد پیدا کنند ولی اگر در یک جامعه دو گروه مدعی هستند که حق را دریافته اند هیچ کس به تصور اینکه حق پیش اوست، نباید زندگی مشترک را نادیده بگیرد، بلکه زندگی مشترک داشتن خود یک حق است و در عین حال تکلیف.

حجت الاسلام مبلغی همچنین گزارشی از فعالیتهای مرکز تحقیقات اسلامی مجلس را ارائه داد و گفت: اگر بتوانیم نگاه های دین و اندیشه های زیبای دین را در قوانین منعکس کنیم می توانیم اسلام را در اداره جامعه و هماوردی با مکاتب دیگر با چهره ای باجاذبه و پرتوان نشان دهیم.


نوشته شده در   يکشنبه 23 آذر 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode