ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 14 شهريور 1403
چهارشنبه 14 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 26 مهر 1393     |     کد : 79522

بازگشت امید به مذاکرات

پس از سه روز مذاکره، وزیر امور خارجه کشورمان در رأس تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، وین را به مقصد تهران ترک کرد تا دستیابی به پیشرفت‌های جدی‌تر در مسیر توافق هسته‌ای، به نهمین دور از گفت‌وگوهای ایران و 1+5 موکول شود.

پس از سه روز مذاکره، وزیر امور خارجه کشورمان در رأس تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، وین را به مقصد تهران ترک کرد تا دستیابی به پیشرفت‌های جدی‌تر در مسیر توافق هسته‌ای، به نهمین دور از گفت‌وگوهای ایران و 1+5 موکول شود.

به گزارش مهر، هشتمین دور مذاکرات هسته‌ای به‌منظور دستیابی به توافق نهایی، روز سه‌شنبه در سطح معاونان و کارشناسان بین هیات‌های مذاکره‌کننده ایران و آمریکا آغاز شد و در روز چهارشنبه به ‌صورت سه‌جانبه در سه دوره فشرده بین کاترین اشتون، محمدجواد ظریف و جان کری ادامه یافت. صبح روز پنجشنبه هم در وین، نشست عمومی ایران و کشورهای 1+5 برگزار شد که در حاشیه این نشست معاونان وزیر امور خارجه کشورمان دیدارهای جداگانه‌ای با هیات‌های روسیه و چین و نشست جداگانه‌ای با سه کشور اروپایی داشتند.

با توجه به نبود موضعگیری رسمی درباره میزان موفقیت این مذاکرات، تنها نتیجه این دور از گفت‌وگوها را می‌توان تداوم مذاکرات به صورت فشرده تا قبل از بیست و چهارم نوامبر برای رسیدن به توافق نهایی عنوان کرد. برخی از اعضای تیم مذاکره‌کننده طرف مقابل، مساله اصلی در مذاکرات این دور را موضوع غنی‌سازی، تعداد سانتریفیوژها و لغو تحریم‌ها عنوان کردند.

تشکیل نشست کارشناسی برای بررسی موضوعات مورد اختلاف

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان با پایان این دور از مذاکرات در جمع خبرنگاران درباره این دوره از مذاکرات گفت: به‌زودی نشست کارشناسی در خصوص بررسی موضوعات مورد اختلاف تشکیل می‌شود. او با تاکید بر حرکت رو به جلوی مذاکرات در همه زمینه‌ها گفت: هیچ یک از طرف‌های مذاکره کننده با توجه به زمان ۴۰ روز باقیمانده به پایان ضرب‌الاجل اعتقادی به تمدید مذاکرات ندارند.

وی افزود: اعضای 1+5 برای جمع‌بندی کلی موضوعات، نشستی برگزار خواهند کرد. هفته آینده یا هفته بعد از آن هم قرار است جلسه کارشناسی در خصوص بررسی موضوعات مورد اختلاف تشکیل شود.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: سه یا چهار هفته دیگر نیز جلسه‌ای با حضور وزیران امور خارجه ایران، آمریکا و خانم اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار خواهد شد. رئیس دستگاه دیپلماسی ایران تاکید کرد: مکان برگزاری نشست سه جانبه و کارشناسان هنوز مشخص نیست، اما در مکانی غیر از شهر وین خواهد بود.

ریابکف: توافق ایران و 1+5 به 98 درصد رسیده است

معاون وزیر امورخارجه روسیه نیز پس از پایان دور هشتم مذاکرات ایران و گروه 1+5‌ گفت:‌ روسیه از نتایج این دور از مذاکرات در وین راضی بوده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از ایتارتاس، سرگئی ریابکوف تاکید کرد: ما نمی‌خواهیم در جا بزنیم اما شرایط در خصوص مشکلات کلیدی تغییری نکرده است. ریابکوف تائید کرد: اختلافات بر سر غنی‌سازی ایران، چارچوب زمانی لغو تحریم‌ها علیه این کشور و آینده رآکتور اراک رفع نشده است. وی افزود: یک سری موضوعات وجود دارد که نمی‌توان گفت به طور کامل توافق میان آنها حاصل شده، چه برسد به این‌که توافق‌ها روی کاغذ بیاید. این مسائل عبارتند از بازرسی و شفاف‌سازی،‌ مدت زمان توافق نهایی و موضوعات دیگری که برای سازش و حصول توافق نهایی ضروری است. او در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران گفت: ما تاکنون به 98 درصد توافق رسیده‌ایم و به نظر من 2 درصد باقیمانده سخت‌تر از 98 درصد توافق شده است و این به دلیل مهم بودن موضوعاتی است که باقی مانده است و بستگی به (تصمیم) رهبران سیاسی در پایتخت‌ها دارد. وی تصریح کرد: رسیدن به توافق تا بیست و چهارم نوامبر کاملا ممکن است.

پایگاه اینترنتی المانیتور هم به نقل از مقامات آمریکایی نوشت: مذاکرات فوق‌‌العاده پیچیده بوده و جزئیات بسیار زیاد است. خط‌به‌خط توافق‌نامه‌های سیاسی در مذاکرات با ایران دارای الحاقیه و ضمایم است. پیشرفت‌هایی داشته و داریم، اما هنوز باید بر موضوعات اساسی کار شود.

پس از پایان هشتمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای ایران و 1+5 در وین، آسوشیتدپرس به نقل از منابع دیپلماتیک غربی از پیشنهاد جدید واشنگتن به ایران خبر داد و اعلام کرد: «ایران در حال بررسی پیشنهاد آمریکا درباره حفظ قسمت بیشتر زیرساخت برنامه هسته‌ای خود در ازای کاهش توانایی هسته‌ای است.» این خبرگزاری آمریکایی خبر داد: «ایران اخیرا گفت‌وگوهایی را با مسکو آغاز کرده تا بخشی از اورانیوم با غنای کم را به روسیه منتقل و مسکو برای ایران سوخت رآکتور تامین ‌کند». در همین زمینه یک منبع مطلع در گفت‌وگو با فارس این خبر را تأیید نکرد و گفت: هیچ یک از جزییاتی که رسانه‌ها براساس حدس و گمان خود منتشر می‌کنند، واقعیت ندارد.

صالحی: مذاکرات به سرانجام خوبی می‌رسد

رئیس سازمان انرژی اتمی هم گفت: آینده مذاکرات ایران با 1+5 روشن است و به سرانجام خوبی خواهد رسید. به گزارش واحد مرکزی خبر، علی‌اکبر صالحی افزود: ایران کلید طلایی خاورمیانه و قدرت اول منطقه است و دنیا چاره‌ای جز تعامل با ایران ندارد. وی گفت: برای اولین بار سانتریفیوژ با دورهای ۱۶ تا ۸۰ هزار در دقیقه در کشور تولید شده که دانشمندان سازمان انرژی اتمی کشورمان به این فناوری مهم دست یافته‌اند.


نوشته شده در   شنبه 26 مهر 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode