ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 5 مرداد 1403
جمعه 5 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 11 مرداد 1393     |     کد : 76052

جشنواره‌ی تئاتر استانی آذربایجان‌شرقی آغاز به کار کرد

بیست و ششمین جشنواره تئاتر استانی آذربایجان‌شرقی با حضور گروه‌های نمایش از تبریز و شهرستان‌های استان کار خود را در تبریز آغاز کرد.


بیست و ششمین جشنواره تئاتر استانی آذربایجان‌شرقی با حضور گروه‌های نمایش از تبریز و شهرستان‌های استان کار خود را در تبریز آغاز کرد.


به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، این جشنواره با حضور 15 گروه نمایش از تبریز، اهر، مراغه، مرند، ملکان، بناب، عجب‌شیر، میانه و آذرشهر از دهم تا سیزدهم مردادماه جاری در مجتمع فرهنگی هنری 29 بهمن و خانه ی تئاتر تبریز برگزار می‌شود.

آیین اختتامیه و معرفی نفرات و گروه‌های برتر بیست و ششمین جشنواره تئاتر آذربایجان شرقی سیزدهم مردادماه ساعت 17 در مجتمع فرهنگی هنری 29 بهمن تبریز برگزار می‌شود. جشنواره یاد شده توسط انجمن هنرهای نمایشی تبریز با همکاری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی در حال برگزاری است.

پیام مدیرکل هنرهای نمایشی به بیست و ششمین جشنواره تئاتر استان‌های کشور

حسین طاهری مدیرکل هنرهای نمایشی اظهار کرد: نقش بی‌‌بدیل جامع‌ترین آفریده خلاقیت انسانی، یعنی هنرهای نمایشی، نقشی غیرقابل انکار و فرصتی فراهم در هر فراز تاریخی برای بیان ارزش‌‌ها و معیارهای ناگریز و نشان دادن واقعیت‌های ناگزیر روابط اجتماعی است تا در نمایش این تقابل و درگیری و ایجاد حس تحلیل و کنش، پالایش و قضاوتی گشایش‌گر در درون مخاطب اتفاق بیفتد.

وی افزود: در این زمینه تئاتر نیز بنا به هویت هنری خود، از یک سو صحنه نمایش زیبایی‌ها و از سوی دیگر عرصه نمایاندن رنج و آلام انسان در جهان امروز و مظلومیت ستمدیدگان، پلشتی‌ها و ناهنجاری‌های دامن گیر آدمی است و همین کارکردهاست که ضرورت پویایی، تاثیرگذاری و به روز بودن این گونه هنری را در سرزمین ما، بیش از پیش نمایان می‌کند.

طاهری خاطرنشان کرد: از این رو برگزاری «بیست و ششمین دوره جشنواره تئاتر استان‌ها»، زنگ و نوبتی برای مرور داشته‌ها و بضاعت‌هایمان در تئاتر روز کشور و البته نیز توجه‌دهی به فروگذاشته‌هاست؛ قراری برای اهتمام به تقویت همدلی‌ها و انسجام بیشتر گروه‌های نمایشی برای ساماندهی و رونق اجراهای عمومی و همچنین بهره‌مندی بیشتر تئاترهای استانی از آئین‌ها و ظرایف فرهنگ بومی و استعدادهای محیطی هر منطقه برای دستیابی شایسته‌تر به عنوانی به بزرگی «تئاتر ملی».

وی افزود: بر این اساس، جشنواره‌های تئاتر استانی، هر ساله می‌توانند بنیه و عقبه مردمی هنر تئاتر را به بایستگی و در سایه‌سار تجربه پیشکسوتان ارجمند و توانمندی‌های نوجویانه جوانان عزیز، به دور از وعظ‌های مستقیم و بی‌پرده و جوزدگی‌های ساری و روزمرگی‌های جاری، نشان دهند و خوشبختانه هم، هنرمندان سراسر میهن اسلامی و به‌وی‍‍ژه آنانی که در مناطق دور و کم‌بهره از امکانات فراهم و حمایت‌های درخور، چراغ صحنه‌ها را روشن داشتند، با عنایت به این مؤلفه‌ها، همواره آثاری شگفت و قابل احترام به ساحت جشنواره‌های تئاتر استانی، تقدیم می‌کنند و این اعجاز همواره و به‌ویژه در سال عزم ملی برای ارتقاء فرهنگی، انتظاری دور از دسترس نیست.

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی به بیست و ششمین جشنواره تئاتر آذربایجان‌شرقی

علی‌اکبر صفی‌پور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی در پیامی به بیست و ششمین جشنواره تئاتر آذربایجان شرقی اظهار کرد: تئاتر بازتاب جامعه‌ای است که در آن نفس می‌کشیم و زندگی می‌کنیم  و از میان هنرها، ‌هنر تئاتر تنها هنری است که عنصر اصلی آن انسان است و بزرگ‌ترین ویژگی این هنر نوع و فرم ارتباط آن با مخاطب و ایجاد کنش متقابل است و در این میان اگر بیان احساسات و ترسیم خصائل جمعی در تئاتر، با عمق نیازهای اجتماعی پیوند خورده و  هم‌ راستا با اهداف والای انسانی حرکت کند، برای مخاطبان قابل درک‌تر بوده و پاسخگوی نیازهای آنان خواهد بود.

وی افزود: هنر نمایش شیوه‌ای ارتباطی و پدیده‌ای فراگیر و جهان‌شمول است که همواره چون ابزاری موثر جهت برقراری تعاملات فرهنگی و اجتماعی محسوب شده و  بهترین قالب برای طرح مضامین مختلف اجتماعی و انسانی است و با توجه به اهمیت و نقش این هنر در بهبود و ارتقای ویژگی‌های شخصیتی انسان باید بیش از پیش مورد توجه اصحاب فرهنگ و هنر قرار گیرد .

صفی‌پور خاطرنشان کرد: اما نکته دیگری که در حافظه تاریخ تئاتر ایران جایگاهی ویژه دارد،  فراهم آوردن زمینه برای اجرای تئاتر در شهرستانهاست، که به یقین اتفاقی مبارک است  و برگزاری جشنواره تئاتر در استانها زمینه‌ساز اعتلای این هنر بوده و موجب بالندگی آن می‌گردد، چراکه تئاتر استان ظرفیتی بالا و هنرمندانی توانا برای تولید آثاری فاخر دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: جشنواره‌ها در واقع محلی برای تجمیع و نمایش تنوع و تعدد دیدگاه‌ها، ‌اندیشه‌ها و نیز فرهنگ‌های مختلف هستند و این جشنواره نیز فضایی مناسب را فراهم می کند تا اصحاب تئاتر، علاقمندان و منتقدان به نحوی در کنار هم قرار گیرند و امکان تبادل آراء و افکار داشته باشند و این اجماع اندیشه‌ها و افکار بهترین شیوه برای شناسایی نقاط ضعف و قوت هنر تئاتر است.

وی تصریح کرد: جشنواره تئاتر استانی نیز برآیند فعالیت‌های گروههای نمایش استان در طول یک‌سال بوده و با ایجاد زیرساخت‌ها در متعالی‌تر کردن این هنر مؤثر بوده و  زمینه تبادل تجارب هنری فعالان این عرصه را فراهم می‌آورد


نوشته شده در   شنبه 11 مرداد 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode