ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 16 تير 1403
شنبه 16 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 25 ارديبهشت 1389     |     کد : 7595

مهربان و استوار هميشه در كنار پيامبر بود

مهربان و استوار هميشه در كنار پيامبر بود...

مهربان و استوار هميشه در كنار پيامبر بود .
گفتم: کمی درباره فاطمه - سلام‌الله عليها - برایم بگو.
گفت: فاطمه‌س دختر رسول خدا، محمدص و حضرت خديجه س است.
حضرت خديجه س چه‌طور خانمي بود؟
خدیجه س از بستگان پیامبرص بود. جد پنجم هر دو «قصى بن كلاب» است. «خويلد»، پدر حضرت خدیجه، بزرگ طائفه خود بود. پسر عموى خديجه، «ورقه بن نوفل» از آدم‌هاي باسواد عرب آن روزگار بود. از كتاب‌هاى اديان پيشين اطلاع داشت و چنان‌كه نوشته‌اند از افراد معدودي بود كه بت‌ها را نمي‌پرستيدند.
خديجه س پيش از ظهور اسلام از زنان برجسته قريش به‌شمار مى‏رفت . او پيش از پیامبرص دو بار ازدواج کرده بود و فرزنداني داشت كه خواهر و برادر مادرى حضرت فاطمه س به‌شمار مي‌رفتند. خدیجه س با اموالى كه داشت ‏به بازرگانى مي‌پرداخت. وقتي حضرت محمدص بزرگ شد، ابوطالب، عموي پیامبر، به برادرزاده خود پيشنهاد داد كه برای خديجه س کار کند و به تجارت شام برود. پس از اين سفر تجارتى بود كه خدیجه س با محمدص ازدواج کرد.
حضرت خدیجه س به پيامبري حضرت محمدص چه‌ واكنشی نشان داد؟
خديجه س نخستين زنى بود كه به پيغمبر ايمان آورد. هنگامى كه پيغمبر خداص دعوت خود را آشكار كرد و ثروتمندان مكه رودرروى او ايستادند و به آزار وي و پيروانش برخاستند، پیامبر خدا‌ص دو حامی داشت: یکی عمويش ابوطالب‌ع که برادرزاده خود را از گزند اين دشمنان سرسخت‏حفظ مى‏كرد؛ دیگری همسرش خديجه س که هم اموال خود را براي خرج كردن در راه خدا گذاشت و هم به پیامبر آرامش ‏و دلگرمى مى‏بخشيد. براى همين خوى انسانى و خصلت مسلمانى، رسول خدا ص هميشه به ياد او بود.‏
حضرت فاطمه س کی به دنیا آمد؟
روز و بلكه سال تولد آن حضرت به‌درستى روشن نيست. يعنى تاريخ نويسان درباره آن هم‌داستان نيستند. روشن كردن زادروز و يا سال‌مرگ شخصيت‏هاى بزرگ، هر چند از نظر تاريخى با ارزش و قابل بحث است، اما از نظر تحليل شخصيت‏ها چندان مهم به‌نظر نمى‏رسد. آنچه از زندگى آدم‌هاي بزرگ و تأثيرگذار براى نسل‏هاى بعد اهميت دارد اين است كه بدانند آنان چگونه تربيت ‏شده‌اند؟چگونه زيسته‌اند؟چه كار كرده‏اند؟ و ... در آن دوره‏ها ضبط وقايع و نوشتن آن چندان معمول نبود. گاهى رويدادهاى مهم يا حادثه‏هايى كه تازگى داشت، براي مدتي مبدأ تاريخ مى‏شد؛ تولد و مرگ افراد را هم با در نظر گرفتن زمان رخ‌دادن آن وقايع حساب مى‏كردند. مثلاً سالى كه فلان سيل آمد، سال خرابى فلان شهر، سال گرانى، سال وبا و از اين قبيل. معلوم است كساني كه آن حادثه را ديده‌اند تا ساليانى چند، تاريخ آن را به‌خاطر دارند و تاريخ حوادث فرعي‌تر را بر پايه آن به خاطر مى‏سپارند؛ اما پس از گذشت مدتى طولاني، خود آن حادثه نيز در شمار مجهولات قرار مي‌گيرد.
حادثه‌ای هست که بگوید چه زمانی حضرت فاطمه زهراس به دنیا آمده است؟
می‌گویند حضرت زهرا‌س در سالى كه قريش خانه كعبه را مى‏ساخت، متولد شده است.
مگر خانه کعبه را قبل‌تر‌ها، زمان حضرت ابراهیم‌ع نساخته بودند؟
چرا، منظور تجديد بناى خانه كعبه است که در تاريخ‏ نقل آن آمده است. آن سال سيل خانه كعبه را ويران كرد و قوم قريش از نو آن را بنا كرد.
رابطه فاطمه س با پدرش چه‌طور بود؟
فاطمه‌س پدرش را خیلی دوست داشت و به تعبير خود پيامبر‌ص، مثل یک مادر بود برای آن حضرت. می‌گویند در روز احد وقتي فاطمه س شنيد پدرش از ناحيه چهره زخمي شده، ‏پيش او رفت، دست در گردنش انداخت و گريست و بعد آن خون را شست. او حتي وقتي کودک بود، مثل یک آدم‌بزرگ وارد صحنه‌های سخت زندگی مثل جنگ می‌شد و به کمک دیگران می‌شتافت. این اخلاق تا آخر عمر در او ثابت بود.
آیا پیامبر‌ص به غیر از فاطمه س فرزند دیگری هم داشت؟
بله، ظاهراً سه دختر ديگر و دو پسر از حضرت خديجه‌س و ابراهيم را هم از یکی از زنانش به نام ماريه داشت. فرزندان حضرت خديجه عبارت بودند از: زينب، رقيه، ام كلثوم، فاطمه س ، قاسم و عبدالله. قاسم در سن دو سالگى پيش از بعثت و عبد الله هم در مكه پيش از هجرت از دنيا رفت. دخترها بزرگ شدند، ازدواج كردند و در مهاجرت به مدينه شركت داشتند؛ ولي به‌جز فاطمه س، همه در زمان حيات پيامبر از دنیا رفتند.
حضرت فاطمه‌س چه‌قدر در سختی‌ها و مشكلات پیامبرص و مسلمانان شريك بود؟
تقريباً از همان اوايل در سختي‌ها يار و همراه پيامبر خدا‌ص بود. هم شكنجه‌ها‌ و آزارهاي‌ مشركان‌ قريش‌ را مي‌ديد و سعي مي‌كرد كه در آن صحنه‌ها پيامبرص را كمك كند و هم خودش در ماجراي محاصره‌ مسلمانان در سال‌ هفتم‌ بعثت حضور داشت. آن سال مشركان‌ پيمان بستند كه پيامبر خدا‌ص و يارانش را در محاصره‌‌ اقتصادي‌ قرار دهند كه پيامبرص، بني‌هاشم و بقيه‌ مسلمانان مجبور شدند به‌ درّه‌اي‌ به‌ نام‌ شعب‌ ابي‌طالب‌ پناهنده‌ شوند. حضرت زهراس، سه‌ سال‌ از بهترين‌ سال‌هاي‌ كودكي‌اش‌ را همراه ديگر مسلمانان در چنين‌ شرايط‌ سخت‌ و جانكاهي‌ گذراند.
با این حساب، ظاهراً حضرت فاطمه‌س هميشه و در همه جا کنار پدر بوده است.
دوران‌ سخت‌ و جانكاه‌ مكّه‌، سيزده‌ سال‌ بود كه‌ به‌ طور عمومي‌ براي‌ تمامي‌ مسلمانان‌ دردآور و طاقت‌فرسا بود و براي‌ خانواده پیامبر‌ص به‌ طور خاص‌؛ چراكه‌ تحمل‌ اذيّت‌ و آزار رساندن‌ به‌ پيامبري‌ كه‌ سراسر رحمت‌ و نور بود، آن‌قدر هم‌ آسان‌ نبود. فاطمه‌‌س تمام‌ اين‌ سال‌ها شاهد آزار و مزاحمت‌ها بود. البته شاهد نزول‌ آيات‌ الهي‌ بر پدر گرامي‌اش‌ هم بود؛ آياتي كه‌ راه سعادت‌ را به‌ روي‌ مردم باز مي‌كرد. او شاهد جان‌فشاني‌هاي‌ پدرش‌ در راه‌
پر خطر دعوت‌ و تبليغ‌ بود. همه اينها تلاش و صبر آن حضرت‌ را در مقابل‌ ناملايمتي‌ها چند برابر كرد. او پاداش‌ استقامت‌ و ثبات‌ در راه‌ دين‌ را مي‌دانست‌ و به‌ همين‌ خاطر‌ در كنار پدرش‌‌ استوار ايستاد و همين‌ باعث مي‌شد كه‌ عشق‌ و محبت پيامبرص ‌ به‌ فاطمه‌س‌ چند برابر شود. فاطمه‌س‌ با خود عهد كرد كه‌ تا آخرين‌ لحظه‌‌ حيات‌ از پدرش‌ محافظت‌ و پشتيباني‌ كند و از او و راه او جدا نشود؛ فاطمه س با كمترين فاصله بعد از پدر از دنيا رفت و به پدر بزرگوارش پيوست.

همشهري انلاين- حسين اسكندري


نوشته شده در   شنبه 25 ارديبهشت 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode