ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 6 آذر 1403
سه شنبه 6 آذر 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 18 ارديبهشت 1389     |     کد : 7486

فيس‏بوك با اطلاعات شخصي كاربران خود تجارت راه انداخته است

يك نويسنده پايگاه اينترنتي "وايرد " با اشاره به ناامني محيط فيس‏بوك براي حريم خصوصي كاربران فاش ساخت كه فيس‏بوك اطلاعات كاربران را در اختيار ساير شركت‏ها قرار داده و از اين طريق كسب درآمد مي‏كند...

يك نويسنده پايگاه اينترنتي "وايرد " با اشاره به ناامني محيط فيس‏بوك براي حريم خصوصي كاربران فاش ساخت كه فيس‏بوك اطلاعات كاربران را در اختيار ساير شركت‏ها قرار داده و از اين طريق كسب درآمد مي‏كند.
به گزارش فارس، پايگاه اينترنتي "وايرد " (Wired) در مقاله‏اي به قلم "اليوت ون بوسكرك " (Eliot Van Buskirk) دبير بخش "اپي‏سنتر " (Epicenter) اين پايگاه تصريح كرد، به نظر مي‏رسد كه "مارك زوكربرگ " (Mark Zuckerberg)، مدير اجرايي پايگاه اينترنتي "فيس‏بوك " (Face Book) هيچ اهميتي براي حريم خصوصي كاربران اين شبكه اجتماعي اينترنتي قائل نبوده و توجهي به اين امر ندارد كه اطلاعات خصوصي افراد كه در فيس‏بوك ثبت شده است چگونه بايد نگهداري و صيانت شوند؟! اين در حالي است كه فيس‏بوك مدعي است كه در حال تبديل شدن به بزرگترين مركز آنلاين براي جذب مخاطبان است.
هر چند كه اين مطلب در هيچ گزارش رسمي فاش نشده اما در يكي از نوشته‏هاي خودماني "نيك بيلتون " (Nick Bilton) كه يك وبلاگ‏نويس وابسته به "نيويورك تايمز " است خود را نشان داد. اين وبلاگ‏نويس در نوشته‏اي كه شكل يك "چت " (گفتگوي اينترنتي) را دارد در پاسخ به اين سوال كه زوكربرگ تا چه حد معتقد به حريم خصوصي كاربران است به تمسخر پاسخ مي‏دهد كه وي به هيچ وجه چنين اعتقادي ندارد.

* مواظب حركات خود در فيس‏بوك باشيد
نويسنده مقاله ضمن اشاره به اينكه طبعا اين امر نمي‏تواند دليلي براي انصراف از حضور در فيس‏بوك باشد، مي‏نويسد: اما به هر حال بايد به كاربران پيشنهاد كرد كه هر چيزي را كه مي‏خواهند از چشمان مقامات دولتي، مقامات قضايي و حتي بازاريابان مخفي باشد در فيس‏بوك قرار ندهند، بالاخص اينكه فيس‏بوك نه تنها اطلاعات كاربران را در معرض ديد عموم قرار مي‏دهد بلكه آنها را در اختيار ساير شركت‏ها نيز قرار داده و هيچ مسئوليتي در قبال حريم خصوصي كاربران نمي‏پذيرد.
طي 6 ماه گذشته فيس‏بوك با تقاضاهاي بسياري مبني بر تبديل شدن اين پايگاه اينترنتي به مركزي براي معرفي اشخاص و برقراري تماس با ايشان مواجه بوده است. اين پايگاه اينترنتي در دسامبر گذشته به طور يك‏جانبه تصميم گرفت كه اطلاعات جديدي از كاربران را به صورت عمومي ارايه كند كه از جمله اين اطلاعات مي‏توان به نام دوستان كاربران در محيط مجازي و علايق ايشان اشاره كرد.
به نوشته بوسكرك، زوكربرگ به شدت از اين تغييرات اعمال شده در پايگاه اينترنتي تحت مديريت خود دفاع كرده و آن را با "تويتر " (Twitter) مقايسه مي‏كند و مي‏گويد كه تصور مردم از حريم خصوصي ديگر عوض شده است. در كنفرانس اخير موسوم به F8 كه توسط فيس‏بوك برگزار شد، مديران اين پايگاه اينترنتي فاش ساختند كه پروفايل افراد مختلف را به صورت فله‏اي در اختيار شركت‏هايي همچون يلپ، پاندورا و مايكروسافت قرار مي‏دهند! ضمنا در زماني كه اين كاربران در سايت فيس‏بوك وارد مي‏شوند، اين شركت‏ها با اطلاعات جزئي‏تري از حضور ايشان مطلع مي‏شوند. اخيرا سه سناتور آمريكايي از فيس‏بوك تقاضا كرده‏اند كه تنها در صورت موافقت كاربران اطلاعات ايشان را در اختيار شركت‏هاي ديگر قرار دهد.
البته سايت‏هايي همچون فيس‏بوك، تويتر و گوگل از چنين پيشنهادي به خاطر تاثير ناخوشايندي كه بر درآمدهايشان دارد، استقبال نمي‏كنند.

* فيس بوك به دنبال ايجاد استعمار در شبكه جهاني اينترنت
نويسنده با اشاره به برخي ديگر از روش‏هاي ارسال اطلاعات كاربران براي ساير شركت‏ها از طريق فيس‏بوك تصريح كرد: تلاش فيس‏بوك براي تبديل‏شدن به يك شبكه ارتباطات اجتماعي قابل تقدير است اما از نظر بسياري اين حركت فيس‏بوك به منزله تلاش براي تحت استعمار درآوردن ساير بخش‏هاي شبكه جهاني اينترنت و همچنين تلاش براي انحصاري كردن اطلاعات با ارزش تعبير مي‏شود، تا آنجا كه اكنون فيس‏بوك رقيب گوگل به شمار مي‏رود. لذا اصلا موضوع شوخي‏برداري نيست كه مدير اجرايي چنين شبكه‏اي قائل به حفظ حريم خصوصي نيست!
بوسكرك ضمن انتقاد از شيوه انعكاس اين خبر از سوي بيلتون تصريح كرد كه منبعي كه بيلتون اين خبر را از آن نقل كرده است، خواستار آن شده است تا نامش فاش نشود. به هر حال به نظر مي‏رسد كه يكي از كاركنان فيس‏بوك به هر دليل خواهان انتشار اين خبر بوده لكن تمايلي نداشته كه هويتش فاش شود.
نويسنده مقاله در پايان تاكيد كرد: اكنون ديگر دنيا مي‏داند كه مدير اجرايي فيس‏بوك هيچ اعتقادي به حريم خصوصي كاربران خود ندارد و اين امر مي‏تواند منجر به نگراني تمامي كاربران فيس‏بوك باشد.


نوشته شده در   شنبه 18 ارديبهشت 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode