ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 5 مرداد 1403
جمعه 5 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 31 ارديبهشت 1393     |     کد : 72483

تلخی و آسیب این حلال منفور را چند برابر نکنیم/ احترام؛ راهی برای بازگشت

یک کارشناس خانواده با بیان اینکه طلاق منفورترین حلال نزد خداوند است، گفت: رفتار زوجین در هنگام طلاق معمولا مطابق با آموزه‌های دینی نیست و عصبانیت‌ها و بی اخلاقی‌ها هنگام جدایی تلخی و آسیب‌های طلاق را چند برابر می‌کند.



 یک کارشناس خانواده با بیان اینکه طلاق منفورترین حلال نزد خداوند است، گفت: رفتار زوجین در هنگام طلاق معمولا مطابق با آموزه‌های دینی نیست و عصبانیت‌ها و بی اخلاقی‌ها هنگام جدایی تلخی و آسیب‌های طلاق را چند برابر می‌کند.

مجید محمودیان، کارشناس ارشد روانشناسی و مشاور خانواده در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به نحوه جدایی زوجین در کشورمان و آسیب‌هایی که به سبب رفتارهای غلط متحمل این دو می‌شود اشاره و عنوان کرد: طلاق منفورترین حلال نزد خداوند است ولی زوجین با عملکرد‌های غلط خود در هنگام جدایی تلخی این حلال منفور را چند برابر می‌کنند.

تاکید قرآن بر رفتار نیکو در هنگام طلاق

وی با اشاره به آیه 231 سوره مبارکه بقره که می‌فرماید: «وَإِذَا طَلَّقْتُمُ النَّسَاء فَبَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَأَمْسِکُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ أَوْ سَرِّحُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ؛ و چون آنان را طلاق گفتید و به پایان عده خویش رسیدند پس بخوبى نگاهشان دارید یا بخوبى آزادشان کنید» اظهار کرد: قرآن کریم در موارد مختلف تأکید بر این دارد که هنگامی که زوجین توان زندگی مشترک با یکدیگر را نداشتند با خوبی و رأفت از یکدیگر جدا شوند.

وی با بیان اینکه امروزه نه تنها آمار طلاق افزایش یافته است و انتخاب‌های نادرست و بی‌مبنا سبب می‌شود با کوچکترین مشکلی زوجین اقدام به جدایی از یکدیگر کنند بلکه نوع طلاق گرفتن‌ها نیز با مشل روبرو است، اظهار کرد: طلاق را نیز ما نتوانسته‌ایم طبق حکم خداوند و به روشی که خواست تعالیم اسلامی است اجرایی کنیم.

حفظ حقوق انسانی در هنگام طلاق

این کارشناس و مشاور خانواده به حدود، حقوق و حرمت‌های مطلق انسانی در راهکارهای تربیتی قرآن اشاره و عنوان کرد: زوجین باید برای حقوق انسانی یکدیگر حرمت قائل باشند و شرایط را به نحوی پیش نبرند که عصبانیت‌ها این حقوق را زیر پا گذارد.

وی ادامه داد: وقتی زوجین قادر به ادامه زندگی نیستند باید از پیش داوری‌ها و بی اخلاقی‌ها خودداری و مراحل جدایی خود را نزد مشاور و به صورت قانونی سپری کنند تا به یک سری آلودگی‌های اخلاقی دچار نشوند.

این کارشناس خانواده، رازداری زوجین نسبت به امور مخفی یکدیگر در نزد دیگران و احترام به خانواده طرفین را عامل مهمی برشمرد که زن و شوهر باید در هنگام جدایی به آن توجه جدی داشته باشند و گفت: زن تا زمانی که در عقد مرد است همسر وی و پس از طلاق دختر یک خانواده محسوب می‌شود پس در هر دوی این شرایط باید حرمت وی محفوظ و از بدگویی و تهمت نسبت به وی خودداری کرد.

رفتارهای غلط مانعی برای بازگشت

محمودیان به امکان بازگشت زوجین به سوی یکدیگر پس از مدتی جدایی اشاره و عنوان کرد: رفتارهای غلط در دوره‌ای که افراد تصمیم به طلاق دارند سبب می‌شود به این رابطه آسیب‌هایی بزند که تمام پل‌ها را برای بازگشت از بین ببرد.

طلاق باید عقلانی باشد نه عاطفی

وی پرداخت مهریه در هنگام طلاق را عامل دیگری در رعایت حق همسر دانست و گفت: مهریه یک پشتوانه مالی برای زنان پس از طلاق است و شرعا و اخلاقا پرداخت نکردن آن به بهانه‌های مختلف از سوی مرد با ایراد روبرو است. طلاق باید یک تصمیم عقلانی باشد نه عاطفی تا عصبانیت باعث نشود غیرعاقلانه به حقوق یکدیگر تجاوز کنیم.

وی بازیابی شخصیت و ترمیم آسیب‌هایی که زوجین پس از طلاق متحمل می‌شوند را نیازمند مشاوره دانست و با بیان اینکه این ناکارآمدی‌ها بر کودکان اثرگذار خواهد بود گفت: توصیه‌های دینی راهکار مواجهه با این شرایط را تعیین کرده است.

از بین رفتن شانس ازدواج مجدد

وی با بیان اینکه پس از مرگ نزدیکان خانواده، طلاق دومین عاملی است که بیشترین آسیب را به افراد وارد می‌کند، گفت: این دوره معمولا به دلیل عدم بازسازی روانی بین شش ماه تا یک سال با بدبینی‌ها و سوظن نسبت به جنسیت طرف مقابل ادامه دارد و شانس ازدواج مجدد را برای افراد نیز از بین می‌برد.


نوشته شده در   چهارشنبه 31 ارديبهشت 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode